Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Świętowanie niedzieli

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DTE-WMSNI
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Świętowanie niedzieli
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TD_W03

TD_W04

TD_U02

TD_K02

TD_K06


Skrócony opis:

Celem wykładu jest ukazanie istoty świętowania niedzieli ze szczególnym zwróceniem uwagi na wielorakie podstawy świętowania dnia Pańskiego: biblijne, teologiczne i prawne. Zostanie też zwrócona uwaga na wielorakie przyczyny kryzysu świętowania niedzieli w społeczeństwach pluralistycznych. Odwołanie się do wyników badań różnorodnych instytutów badawczych pozwoli na ukazanie sposobów świętowania niedzieli przez Polaków, zarówno w wymiarze religijnym, jak i pozareligijnym. Zaproponowany zostanie taki model jej przeżywania, aby właściwie realizować istotę trzeciego przykazania Dekalogu, uwzględniając odczytane znaki czasu.

Pełny opis:

1. Pojęcie, istota, funkcje i teorie święta.

2. Świętowanie szabatu w Starym Testamencie.

3. Świętowanie Dnia Pańskiego w Nowym Testamencie.

4. Świętowanie niedzieli w historii Kościoła.

5. 6. Wertykalny wymiar świętowania niedzieli w świetle Magisterium Kościoła.

7. 8. Horyzontalny wymiar świętowania niedzieli w świetle Magisterium Kościoła.

9. Niedziela w ustawodawstwie państwowym.

10. Kryzys świętowania niedzieli we współczesnych społeczeństwach pluralistycznych.

11. Wertykalne przeżywanie niedzieli w Polsce w świetle wyników badań socjologicznych.

12. Horyzontalne przeżywanie niedzieli w Polsce w świetle wyników badań socjologicznych.

13. Eucharystia a świętowania niedzieli.

14. Rodzina a świętowanie niedzieli.

15. Niedzielny czas wolny wyzwaniem dla Kościoła i państwa.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Magisterium Kościoła:

Jan Paweł II, List apostolski Dies Domini do biskupów, kapłanów i wiernych o świętowaniu niedzieli, Watykan 1998.

Jan Paweł II, Encyklika Ecclesia de Eucharystia o Eucharystii w życiu Kościoła, Watykan 2003.

Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, Instrukcja Redemptionis sacramentum o zachowaniu i unikaniu pewnych rzeczy dotyczących Najświętszej Eucharystii, Watykan 2004.

Kongregacja Kultu Bożego i dyscypliny Sakramentów, Rok Eucharystii - sugestie i propozycje, Watykan 2004.

Benedykt XVI, Adhortacja apostolska Sacramentum Caritatis o Eucharystii, źródle i szczycie życia i misji Kościoła, Watykan 2007.

Konferencja Episkopatu Polski, Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego oraz wskazania Episkopatu Polski, Warszawa 2006.

Inna literatura:

Araszczuk S., Świętowanie niedzieli w rodzinie katolickiej, Wrocław-Legnica 2020.

Gręźlikowski J., Świętowanie Dnia Pańskiego, Toruń 2005.

Krakowiak Cz., Eucharystia w parafii, Lublin 2014.

Wielebski T., Dzień Pański w życiu katolików w Polsce. Studium pastoralnoteologiczne, Warszawa 2013.

Wielebski T., Horyzontalny wymiar świętowania niedzieli w Polsce. Od nauczania Magisterium do działań duszpasterskich, "Teologia Praktyczna" 15:2014, s. 41-70.

Wielebski T., Wolna od zakupów niedziela wyzwaniem dla pracy duszpasterskiej Kościoła w Polsce, w: De enim sumus adiutores. Opuscula Adamo Przybecki septua generario dedicata, Poznań 2019, s. 469-483.

Wuwer A. (red.), Świętowanie niedzieli w wymiarze społeczno-etycznym, Katowice 2013.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Baniak J., Desakralizacja kultu religijnego i świąt religijnych w Polsce, Kraków 2007.

Bianchi E., Niedziela. Dzień Pana. Dzień Człowieka, Poznań 1998.

Czaja A., Glaeser Z. (red.), Świętowanie Dnia Pańskiego w ekumenicznej refleksji Kościołów, Opole 2012.

Dylus A., Czy przegraliśmy niedzielę? O sensie świętowania, "Chrześcijaństwo. Świat. Polityka. Zeszyty Społecznej Myśli Kościoła", 2007, nr 3 (4), s. 5-29.

Heinz H., Przyszłość chrześcijańskiej niedzieli we współczesnym społeczeństwie. Kryzys niedzieli jako kryzys życia, "Communio" 1995 nr 3, s. 116-130.

Kaiser A., Posoborowe nauczanie Episkopatów Europy o świętowaniu Dnia Pańskiego. Aspekt moralny, Kraków 2005.

Krucina J. (red.), Niedziela dzisiaj, Wrocław 1993.

Mateja E., Pierskała R. (red.), Niedziela w społeczeństwie pluralistycznym, Opole 2001.

Nadolski B., Pochwała święta, Poznań-Warszawa 1997.

Pietras H. (red.), Dzień Święty. Antologia tekstów patrystycznych o świętowaniu niedzieli, Kraków 1992.

"Roczniki Teologiczne KUL" 2000 z. 8 (cały numer poświęcony niedzieli).

Ślęzak-Tazbir W., Kupując sens życia. Konsumpcja jako nowa "religia" w zsekularyzowanym świecie, "Socjologia religii" 2006, t. 4, s. 249-261.

Wolański B., Niedziela dniem Pańskim i świętem rodziny, "Teologia Praktyczna" 12:2011, s. 81-90.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS:

Student uczestniczący w zajęciach w zakresie:

WIEDZY

ma pogłębioną wiedzę na temat biblijnych, teologicznych i prawnych podstaw świętowania niedzieli (EK nr 1);

zna powiązania teologii pastoralnej z naukami pozateologicznymi w kontekście problematyki świętowania niedzieli (EK nr 2);

UMIEJĘTNOŚCI

posiada własny warsztat badawczy, pozwalający mu realizować samodzielnie zadania naukowe, w tym prognozowania zachodzących procesów i budowania teologicznych modeli i programów działalności duszpasterskiej w kontekście świętowania niedzieli (EK nr 3);

KOMPETENCJI

jest zdolny do czynnego uczestnictwa w życiu Kościoła i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i powszechnym, realizując katolicki modelu świętowania niedzieli (EK nr 4 i 5).

Opis ECTS:

aktywny i obowiązkowy udział w wykładach on-line: 30 h

praca własna studenta: 60 h

razem: 90 h = 3 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

EK nr 1: Student "ma pogłębioną wiedzę na temat biblijnych, teologicznych i prawnych podstaw świętowania niedzieli".

Student na ocenę:

ndst (2): nie potrafi podać biblijnych, teologicznych i prawnych podstaw świętowania niedzieli;

dst (3): w ogólny sposób potrafi poprawnie podać biblijne, teologiczne i prawne podstawy świętowania niedzieli;

db (4): w ogólny sposób potrafi poprawnie podać biblijne, teologiczne i prawne podstawy świętowania niedzieli. ilustrując konkretnymi przykładami jak one są realizowane w praktyce duszpasterskiej;

bdb (5): w szczegółowy sposób potrafi podać biblijne, teologiczne i prawne podstawy świętowania niedzieli, ilustrując konkretnymi przykładami jak one są realizowane w praktyce duszpasterskiej, wskazując na popełniane błędy i proponując konkretne zmiany.

EK nr 2: Student "zna powiązania teologii pastoralnej z naukami pozateologicznymi w kontekście problematyki świętowania niedzieli”.

Student na ocenę:

ndst (2): nie potrafi wymienić społeczno-kulturowych uwarunkowań związanych z problematyką świętowania niedzieli;

dst (3): w ograniczony sposób potrafi wymienić społeczno-kulturowe uwarunkowania związane z problematyką świętowania niedzieli;

db (4): w ogólny sposób potrafi wymienić społeczno-kulturowe uwarunkowania związane z problematyką świętowania niedzieli ukazując także, odnosząc się do wyników badań rożnych instytutów badawczych, występujące tendencje;

bdb (5): szczegółowo potrafi wymienić społeczno-kulturowe uwarunkowania związane z problematyką świętowania niedzieli ukazując, odnosząc się do wyników badań rożnych instytutów badawczych, występujące tendencje, tłumacząc je i stawiając prognozy.

EK nr 3: Student "posiada własny warsztat badawczy, pozwalający mu realizować samodzielnie zadania naukowe, w tym prognozowania zachodzących procesów i budowania teologicznych modeli i programów działalności duszpasterskiej w kontekście świętowania niedzieli".

Student na ocenę:

ndst (2): nie potrafi prognozować zachodzących procesów i budować teologicznych modeli i programów działalności duszpasterskiej w kontekście świętowania niedzieli;

dst (3): w małym stopniu potrafi prognozować zachodzące procesy i budować teologiczne modeli i programy działalności duszpasterskiej w kontekście świętowania niedzieli;

db (4): w umiarkowanym stopniu potrafi prognozować zachodzące procesy i budować teologiczne modele i programy działalności duszpasterskiej w kontekście świętowania niedzieli, uwzględniając procesy zachodzące w Kościele i społeczeństwie;

bdb (5): w bardzo dobrym stopniu potrafi prognozować zachodzące procesy i budować teologiczne modele i programy działalności duszpasterskiej w kontekście świętowania niedzieli, uwzględniając procesy zachodzące w Kościele i społeczeństwie, jak też prowadząc ewaluację podejmowanych działań.

EK nr 4 i 5: Student "jest zdolny do czynnego uczestnictwa w życiu Kościoła i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i powszechnym, realizując katolicki modelu świętowania niedzieli".

Student na ocenę:

ndst (2): nie potrafi czynnie uczestniczyć w życiu Kościoła i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i powszechnym, realizując katolicki model świętowania niedzieli;

dst (3): w małym stopniu potrafi czynnie uczestniczyć w życiu Kościoła i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i powszechnym, realizując katolicki modelu świętowania niedzieli;

db (4): w średnim stopni potrafi czynnie uczestniczyć w życiu Kościoła i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i powszechnym, realizując katolicki modelu świętowania niedzieli i propagując go w swoim środowisku;

bdb (5): w bardzo dużym stopni potrafi czynnie uczestniczyć w życiu Kościoła w wymiarze lokalnym i powszechnym, realizując katolicki modelu świętowania niedzieli, propagując go w swoim środowisku i potrafiąc zmotywować innych do jego realizacji.

Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwia śródsemestralne oraz ustny egzamin końcowy.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność, z wykorzystaniem technologii informatycznych, w prowadzonych zajęciach, zaliczenie dwóch śródsemestralnych testów ze znajomości dokumentów Magisterium oraz końcowy egzamin ustny obejmujące znajomość lektur i treści wykładu.

Wykłady oraz zaliczenie przedmiotu będą realizowane zgodnie z: DECYZJA Nr 15/2020 Prorektora ds. Studenckich i Kształcenia Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 21 września 2020 r. w sprawie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zaliczania zajęć i przeprowadzania egzaminów z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz opracowywania materiałów dydaktycznych i użytkowania tych materiałów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)