Kościół w Afryce wobec praw człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WO-KAF |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Kościół w Afryce wobec praw człowieka |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki teologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P6S_WK P6S_UK |
Wymagania wstępne: | Przygotowanie podstawowe. |
Skrócony opis: |
Człowiek, stworzony na obraz i podobieństwo Boga, musi być szanowany. To zakorzenienie w Bogu od wieków było – w nauczaniu Kościoła – podstawą praw indywidualnych i społecznych człowieka. Do najważniejszych i powszechnie uznanych praw należą: prawo do życia, prawo do narodzenia się, prawo do założenia rodziny i zapewnienia warunków koniecznych do jej rozwoju, prawo do odpowiedzialnej prokreacji, prawo do pracy, prawo do pokoju, prawo do wolności, prawo do wolności myśli, sumienia i wyznania, prawo do sprawiedliwości społecznej, prawo do wyżywienia, odzienia, mieszkania, prawo do opieki zdrowotnej, prawo do własności i do pracy, prawo do zebrań i zrzeszania się, prawo do swobodnego poruszania się i podróżowania wewnątrz i na zewnątrz kraju, prawo do uczestnictwa w życiu politycznym i swobodnego wyboru ustroju politycznego państwa. |
Pełny opis: |
1. Zagadnienia wstępne i literatura przedmiotu. 2. Sytuacja społeczno-gospodarcza Afryki na początku XXI w. 3. Sytuacja Kościoła w Afryce i racje uzasadniające prawo do zabierania głosu. 4. Godność osoby jako wyznacznik absolutnej i integralnej koncepcji praw człowieka. 5. Historia i kategorie praw człowieka. 6. Prawa człowieka w myśli społecznej Kościoła. 7. Troska o integralny rozwój człowieka w Afryce. 8. Prawo do życia – kontekst afrykański. 9. Prawo do wolności – kontekst afrykański. 10. Prawo do wolności religijnej– kontekst afrykański. 11. Prawo do własności i mieszkania – – kontekst afrykański. 12. Prawa rodziny – kontekst afrykański. 13. Prawa człowieka a pokój – kontekst afrykański. 14. Prawo do uczestniczenia w rządzeniu swym krajem – kontekst afrykański. 15. Ochrona praw człowieka – kontekst afrykański. |
Literatura: |
1. Compagnoni F., Prawa człowieka. Geneza, historia i zaangażowanie chrześcijańskie. Przekł. S. Bielański, Kraków: Wydaw. WAM 2000. 2. Malinowska I., Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA 2004. 3. Mazurek F. J., Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL; 2001. 4. Mazurek F. J., Prawa człowieka w nauczaniu społecznym Kościoła. Od papieża Leona XIII do Jana Pawła II, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL; 1991. 5. Skorowski H., Problematyka praw człowieka. Warszawa: Wydaw. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego; 1999. 6. Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny 2004. 7. Różański J., Islam i władza. Meandry elit politycznych w Czadzie wczoraj i dzisiaj, Warszawa-Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Uniwersyteckie Centrum Badań Wolności Religijnej UKSW 2024. 8. Różański J., Pochodzenie od Boga jako podstawa ludzkiego braterstwa – perspektywa afrykańska św. Jana Pawła II, w: Waldemar Cisło, Jarosław Różański (red.), Między religioznawstwem a teologią. T. 3, Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum 2024, s. 21-47. 9. Różański J., Wolna wola jako wyraz godności człowieka – perspektywa afrykańska św. Jana Pawła II, w: Waldemar Cisło, Paulina Jabłońska, Paweł Szuppe (red.), Wokół koncepcji wolności religijnej, t. 5. Księga jubileuszowa dla Księdza Profesora Andrzeja Szostka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2024, s. 53-67. 10. Różański J., Wolność religijna jako podstawowe prawo człowieka – perspektywa afrykańska św. Jana Pawła II, w: Waldemar Cisło, Paulina Jabłońska, Paweł Szuppe (red.), Wokół koncepcji wolności religijnej, t. 5. Księga jubileuszowa dla Księdza Profesora Andrzeja Szostka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2024, s. 145-164. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
STL_W01 ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie studiowanej specjalności teologicznej; jest w stanie rozwijać tę wiedzę i twórczo stosować ją w działalności edukacyjnej i środowiskowej STL_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem ogólnej wiedzy teologicznej STL_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno‐ moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym |
Metody i kryteria oceniania: |
STL_W01: Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu działalności Kościoła i integralnego rozwoju człowieka w Afryce Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w komunikacji międzykulturowej, wskazać mechanizmy jej prowadzenia w Afryce Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów z zakresu działalności Kościoła i integralnego rozwoju człowieka w Afryce STL_U01: Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym w Aryce STL_K06 Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski Egzamin ustny, esej Efekty w obszarze wiedzy są osiągane przez wykład informacyjny, konwersatoryjny oraz pokaz, a weryfikowane za pomocą kolokwium. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane przez analizę tekstów, a weryfikowane za pomocą pisemnego referatu. Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą metod poszukujących, a weryfikowane przez ocenę ciągłą. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Różański | |
Prowadzący grup: | Jarosław Różański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.