Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kościół w Afryce wobec praw człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DTE-WO-KAF
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kościół w Afryce wobec praw człowieka
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie)
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM)
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki teologiczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

P6S_WK

P6S_UK

Wymagania wstępne:

Przygotowanie podstawowe.

Skrócony opis:

Człowiek, stworzony na obraz i podobieństwo Boga, musi być szanowany. To zakorzenienie w Bogu od wieków było – w nauczaniu Kościoła – podstawą praw indywidualnych i społecznych człowieka. Do najważniejszych i powszechnie uznanych praw należą: prawo do życia, prawo do narodzenia się, prawo do założenia rodziny i zapewnienia warunków koniecznych do jej rozwoju, prawo do odpowiedzialnej prokreacji, prawo do pracy, prawo do pokoju, prawo do wolności, prawo do wolności myśli, sumienia i wyznania, prawo do sprawiedliwości społecznej, prawo do wyżywienia, odzienia, mieszkania, prawo do opieki zdrowotnej, prawo do własności i do pracy, prawo do zebrań i zrzeszania się, prawo do swobodnego poruszania się i podróżowania wewnątrz i na zewnątrz kraju, prawo do uczestnictwa w życiu politycznym i swobodnego wyboru ustroju politycznego państwa.

Pełny opis:

1. Zagadnienia wstępne i literatura przedmiotu.

2. Sytuacja społeczno-gospodarcza Afryki na początku XXI w.

3. Sytuacja Kościoła w Afryce i racje uzasadniające prawo do zabierania głosu.

4. Godność osoby jako wyznacznik absolutnej i integralnej koncepcji praw człowieka.

5. Historia i kategorie praw człowieka.

6. Prawa człowieka w myśli społecznej Kościoła.

7. Troska o integralny rozwój człowieka w Afryce.

8. Prawo do życia – kontekst afrykański.

9. Prawo do wolności – kontekst afrykański.

10. Prawo do wolności religijnej– kontekst afrykański.

11. Prawo do własności i mieszkania – – kontekst afrykański.

12. Prawa rodziny – kontekst afrykański.

13. Prawa człowieka a pokój – kontekst afrykański.

14. Prawo do uczestniczenia w rządzeniu swym krajem – kontekst afrykański.

15. Ochrona praw człowieka – kontekst afrykański.

Literatura:

1. Compagnoni F., Prawa człowieka. Geneza, historia i zaangażowanie chrześcijańskie. Przekł. S. Bielański, Kraków: Wydaw. WAM 2000.

2. Malinowska I., Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA 2004.

3. Mazurek F. J., Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL; 2001.

4. Mazurek F. J., Prawa człowieka w nauczaniu społecznym Kościoła. Od papieża Leona XIII do Jana Pawła II, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL; 1991.

5. Skorowski H., Problematyka praw człowieka. Warszawa: Wydaw. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego; 1999.

6. Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny 2004.

7. Różański J., Islam i władza. Meandry elit politycznych w Czadzie wczoraj i dzisiaj, Warszawa-Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Uniwersyteckie Centrum Badań Wolności Religijnej UKSW 2024.

8. Różański J., Pochodzenie od Boga jako podstawa ludzkiego braterstwa – perspektywa afrykańska św. Jana Pawła II, w: Waldemar Cisło, Jarosław Różański (red.), Między religioznawstwem a teologią. T. 3, Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum 2024, s. 21-47.

9. Różański J., Wolna wola jako wyraz godności człowieka – perspektywa afrykańska św. Jana Pawła II, w: Waldemar Cisło, Paulina Jabłońska, Paweł Szuppe (red.), Wokół koncepcji wolności religijnej, t. 5. Księga jubileuszowa dla Księdza Profesora Andrzeja Szostka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2024, s. 53-67.

10. Różański J., Wolność religijna jako podstawowe prawo człowieka – perspektywa afrykańska św. Jana Pawła II, w: Waldemar Cisło, Paulina Jabłońska, Paweł Szuppe (red.), Wokół koncepcji wolności religijnej, t. 5. Księga jubileuszowa dla Księdza Profesora Andrzeja Szostka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2024, s. 145-164.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

STL_W01 ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie studiowanej specjalności teologicznej; jest w stanie rozwijać tę wiedzę i twórczo stosować ją w działalności edukacyjnej i środowiskowej

STL_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem ogólnej wiedzy teologicznej

STL_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno‐ moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym

Metody i kryteria oceniania:

STL_W01:

Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu działalności Kościoła i integralnego rozwoju człowieka w Afryce

Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w komunikacji międzykulturowej, wskazać mechanizmy jej prowadzenia w Afryce

Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów z zakresu działalności Kościoła i integralnego rozwoju człowieka w Afryce

STL_U01:

Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej

Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej

Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym w Aryce

STL_K06

Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji

Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje

Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski

Egzamin ustny, esej

Efekty w obszarze wiedzy są osiągane przez wykład informacyjny, konwersatoryjny oraz pokaz, a weryfikowane za pomocą kolokwium.

Efekty w obszarze umiejętności są osiągane przez analizę tekstów, a weryfikowane za pomocą pisemnego referatu.

Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą metod poszukujących, a weryfikowane przez ocenę ciągłą.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Różański
Prowadzący grup: Jarosław Różański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)