Biblijny Izrael
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTK-BI |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Biblijny Izrael |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://4mwjce0 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W12 TMA_W07 TMA_U01 TMA_U05 TMA_K05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Podstawowy - wprowadzający. Cele przedmiotu: Celem wykładu jest prezentacja historii starożytnego Izraela poczynając od etnogenezy przedstawionej w Księdze Rodzaju do 70 r. po Chr. (czyli do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian). Wymagania wstępne: brak. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Okres patriarchalny. Abraham Izaak, Jakub. 2. Okres patriarchalny. Abraham Izaak, Jakub (II). 3. Izrael w Egipcie. Pobyt w Egipcie i Wyjście. 4. Osiedlanie się w Kanaanie. 5. Okres sędziów. 6. Zjednoczona monarchia. Saul, Dawid, Salomon. 7. Zjednoczona monarchia. Saul, Dawid, Salomon (II). 8. Podzielona monarchia. Królestwa Judy i Izraela. 9. Podzielona monarchia. Królestwa Judy i Izraela (II). 10. Wygnanie babilońskie. Od zburzenia Jerozolimy przez Babilończyków do odbudowy państwa żydowskiego. 11. Powrót z wygnania babilońskiego. Okres perski. 12. Okres hellenistyczny. Aleksander Wielki. 13. Okres hellenistyczny. Narodziny i upadek dynastii hasmonejskiej. 14. Dominacja rzymska. 15. Powstanie żydowskie i zburzenie Drugiej Świątyni. |
Literatura: |
Podstawowa literatura: - Biblijny Izrael. Od Abrahama do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian, red. H. SHANKS, przekł. W. CHROSTOWSKI, Podręczniki biblijne 1, Warszawa 2007 (lub kolejne wydania). - Wrota Biblii. Materiały do lepszego rozumienia Biblii. Chronologie, mapy i grafiki dotyczące każdej księgi, J. GIL, J. DOMINGUEZ, Rosikon Press 2022. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Kod do MSTeams: 4mwjce0 WIEDZA: EK 1 (por. TMA_W12; H2A_W05) student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii (w zakresie biblistyki) z innymi dziedzinami nauki (w tym z historią i archeologią), pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych. Posiada podstawową wiedzę w zakresie dziejów biblijnego Izraela, zarówno z perspektywy biblijnej, jak i historycznej oraz archeologicznej. EK 2 (por. TMA_W07; H2A_W04) ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych; ma wiedzę w zakresie dziejów biblijnego Izraela, poczynając od etnogenezy przedstawionej w Księdze Rodzaju do 70 r. po Chr. (czyli do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian). UMIEJĘTNOŚCI: EK 3 (por. TMA_U01; H2A_U01) potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii starożytnej (zwł. dziejów biblijnego Izraela) oraz wiedzy biblijnej, z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. EK 4 (por. TMA_U05; H2A_U03) umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie dziejów biblijnego Izraela. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: EK 5 (por. TMA_K05; H2A_K01; H2A_K03; S2A_K06) ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; umie wykorzystać wiedzę z zakresu dziejów biblijnego Izraela we własnej pracy badawczej. Udział w zajęciach: 30 godz.; przygotowanie do kolokwium: 30 godz. - w sumie 60 godz. (2 punkty ECTS). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach i osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium z treści zadanej lektury (w ciągu semestru) oraz kolokwium końcowe (przeprowadzane w formie ustnej na koniec semestru). O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje wynik kolokwium końcowego. KOLOKWIUM: NDST (2): student nie zna treści materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, nie zna historii starożytnego Izraela poczynając od etnogenezy przedstawionej w Księdze Rodzaju do 70 r. po Chr. (czyli do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian). DST (3): student w niewielkim stopniu zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, zna pobieżnie historię starożytnego Izraela poczynając od etnogenezy przedstawionej w Księdze Rodzaju do 70 r. po Chr. (czyli do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian). DB (4): student dobrze zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, w wystarczającym stopniu zna historię starożytnego Izraela poczynając od etnogenezy przedstawionej w Księdze Rodzaju do 70 r. po Chr. (czyli do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian). BDB (5): student szczegółowo zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, swobodnie porusza się w temacie historii starożytnego Izraela poczynając od etnogenezy przedstawionej w Księdze Rodzaju do 70 r. po Chr. (czyli do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Strzałkowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Strzałkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.