Edukacja medialna i język mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-EM-SEMJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja medialna i język mediów |
Jednostka: | Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W12 TMA_U01 TMA_U03 TMA_K05 |
Skrócony opis: |
Seminarium zorientowane wokół problemów edukacji medialnej i jakościowych metod badawczych. |
Pełny opis: |
Seminarium jest poświęcone współczesnym problemom edukacji medialnej oraz jakościowym metodom badawczym. Przez badania współczesnych problemów edukacji medialnej rozumiemy analizy grup odbiorczych i ich sposobów korzystania z mediów oraz proces nabywania kompetencji medialnych przez społeczeństwo, co mieści się w obszarze tzw. badań audytoriów w medioznawstwie. Ważną kategorię stanowią również badania kompetencji pracowników zawodów okołomedialnych, określone jako profesjonalizacja medialna. Student wybiera określoną grupę audytoryjną - odbiorców lub profesjonalistów medialnych - i stawia pytania o kompetencje oraz sposób ich nabywania przez tą grupę. Oprócz analizy literatury przedmiotu pracujemy metodami jakościowymi, przede wszystkim metodą wywiadu pogłębionego, co stanowi o wyjątkowości powstających na seminarium prac dyplomowych. |
Literatura: |
O potrzebie edukacji medialnej w Polsce, M. Federowicz, S. Ratajski (red.), KRRiT, PK ds. UNESCO, Warszawa 2015. Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych, A. Gruhn (red.), Fundacja Nowoczesna Polska, Warszawa 2014. Olimpiada Medialna. Badania nad świadomością uczestników, R. Bogdański (red.), Fundacja Nowe Media, Warszawa 2013. Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce - raport otwarcia, J. Lipszyc (red.), Fundacja Nowoczesna Polska, Warszawa 2012. Drzewiecki P., Media Aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej? Piotr Drzewiecki, Otwock - Warszawa 2010. Wimmer R. D., Dominick J. R., Mass media. Metody badań, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK nr 1 rozpoznaje i charakteryzuje współczesne problemy edukacji medialnej EK nr 2 potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze EK nr 3 umie dokonać przeglądu literatury przedmiotu dla problemów badawczych EK nr 4 organizuje własny warsztat pracy badawczej odpowiednio dobierając metodologię EK nr 5 zachowuje krytycyzm w ocenie wyników badań własnych i innych naukowców Nakład pracy studenta/studentki: 30 godz. - aktywne uczestnictwo w seminarium 5 godz. - konsultacje z prowadzącym seminarium 45 godz. - samodzielna lektura, prowadzenie badań 30 godz. - pisanie pracy dyplomowej 110 godz. - razem 4 punkty ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
EK nr 1, nr 2 i nr 3 realizowane metodą dyskusji problemowej z wykorzystaniem metod kreacji zespołowej, weryfikowane poprzez uczestnictwo w zajęciach. EK nr 4 i nr 5 realizowane metodą pracy z tekstami naukowymi, weryfikowane poprzez przygotowanie kolejnych fragmentów pracy magisterskiej lub doktorskiej. EK nr 1 nie zalicza - nie potrafi wskazać na żadne aktualne i ważne problemy edukacji medialnej zalicza - potrafi interesująco zreferować dostrzegane przez siebie problemy edukacji medialnej EK nr 2 nie zalicza - nie potrafi formułować problemów badawczych zalicza - potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze EK nr 3 nie zalicza - nie umie odnieść się krytycznie do wyników badań własnych i innych naukowców zalicza - jest krytyczny w ocenie wyników badań własnych i innych naukowców EK nr 4 nie zalicza - nie potrafi dokonywać przeglądu literatury naukowej do swojego problemu badawczego zalicza - umie dokonać przeglądu literatury przedmiotu dla problemów badawczych EK nr 5 nie zalicza - nie potrafi zorganizować własną pracę badawczą zalicza - organizuje własny warsztat pracy badawczej odpowiednio dobierając metodologię Zaliczenie: Ustalenie tematu pracy - I sem. 1 r., zatwierdzenie w II sem. 1 r., terminy oddawania kolejnych partii pracy - 2 r.: I rozdział - 15 lutego, II rozdział - 15 maja, całość - 15 czerwca |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.