Mimetyczna antropologia i Stary Testament
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-FOA-MAST |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Mimetyczna antropologia i Stary Testament |
Jednostka: | Instytut Teologii Apostolstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Po zakończeniu pierwszego roku cyklu student będzie umiał zinterpretować gwałtowne początki ludzkości i Izraela w kluczu mimetycznym oraz będzie znał różnice między mitami a opowiadaniami początków w Biblii w ujęciu Girarda. Na drugim roku cyklu student pozna intertestamentalną literaturę Drugiej Świątyni wraz z jej zafascynowaniem apokaliptyką oraz kwestie wiary i sekularyzmu. Na trzecim roku pozna antropologiczną analizę władzy centralnej w ujęciu mimetycznym w oparciu o postać Jezusa - Króla wg synoptyków i św. Pawła. Na czwartym roku student zapozna się z Janową wizją zbawienia człowieka, implikacjami wezwania do pozytywnej mimesis, pojawiającego się w życiu codziennym i prowadzącego do szacunku dla różnorodności, jako źródła harmonii i pojednania. W dziedzinie antropologii student poznaje trzecią spośród triady funkcji społecznych, dotyczącej mimetycznych wymiarów produkcji i reprodukcji. Student zapozna sie z trójfunkcyjną hipotezą Georgesa Dumézila, dotyczącą kultury europejskiej, rozważając kryzys w świecie idei, kwestię przywództwa oraz konkretną, duszpasterską pomoc. |
Literatura: |
Bailie, G., Violence Unveiled: Humanity at the Crossroads, New York: Crossroad 1999. Budzik, S., Dramat Odkupienia. Kategorie dramatyczne w teologii na przykładzie R. Girarda, H.U. von Balthasara i R. Schwagera, Tarnów 1997, s. 29-128. Girard, R., Kozioł ofiarny, Łódź 1987. - Dawna droga, którą kroczyli ludzie niegodziwi, tłum. M. Goszczyńska, Warszawa 1992. - Sacrum i przemoc, tłum. M. i J. Plecińscy, t. 1, Poznań 1993; t. 2 Poznań 1994 . - Początki kultury, tłum. M. Romanek, Kraków 2006. Gorringe, T., God’s Just Vengeance: Crime, Violence and the Rhetoric of Salvation, Cambridge-New York-Melbourne 1996. Kirwan, M., Discovering Girard, London 2004. Romejko, A., „Lecz ja wiem: wybawca mój żyje” (Hb 19, 25). Idea ofiary w myśli René Girarda. Studia Gdańskie XXI (2007), s. 57-77. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
udział w wykładzie - 8 godz. czas na przygotowanie do kolokwium - 4 godz. SUMA GODZIN: 12 Po zakończeniu kursu student będzie potrafił [w zakresie wiedzy]: - zdefiniować istotne cechy teorii mimetycznej - wyjaśnić funkcjonowanie mechanizmu wiktymizacyjnego - bronić ważności i wartości nawet najbardziej gwałtownych tekstów ST z punktu widzenia antropologii [w zakresie umiejętności] - wyjaśnić podobieństwa i różnice między mitami a opowiadaniami biblijnymi - zinterpretować znaczenie mimetyzmu i pragnienia w sensie kulturowym i społecznym - uzasadnić rolę mechanizmu kozła ofiarnego w procesie tworzenia kultury i religii - interpretować literaturę świecką i biblijną z perspektywy mimetycznej [w zakresie kompetencji społecznych] - uzasadnić rolę religii w powstrzymywaniu przemocy wynikającej z mimetycznej rywalizacji - rozpoznawać mechanizm wiktymizacji w swoim środowisku i reagować na niego |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład informacyjny i konwersatoryjny. Wykład aktywny; wykorzystanie dyskusji i tekstów literackich do rozwiązywania problemów. Praca samodzielna studenta: analiza notatek z wykładów; przygotowanie się do dyskusji problemowych na wykładzie i do końcowego kolokwium; samodzielna praca z wykorzystaniem literatury przedmiotu; samodzielne i zespołowe pogłębianie wiedzy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.