Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mimetyczna antropologia i Stary Testament

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-FOA-MAST
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Mimetyczna antropologia i Stary Testament
Jednostka: Instytut Teologii Apostolstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Pełny opis:

Cele przedmiotu: Po zakończeniu pierwszego roku cyklu student będzie umiał zinterpretować gwałtowne początki ludzkości i Izraela w kluczu mimetycznym oraz będzie znał różnice między mitami a opowiadaniami początków w Biblii w ujęciu Girarda.

Na drugim roku cyklu student pozna intertestamentalną literaturę Drugiej Świątyni wraz z jej zafascynowaniem apokaliptyką oraz kwestie wiary i sekularyzmu.

Na trzecim roku pozna antropologiczną analizę władzy centralnej w ujęciu mimetycznym w oparciu o postać Jezusa - Króla wg synoptyków i św. Pawła. Na czwartym roku student zapozna się z Janową wizją zbawienia człowieka, implikacjami wezwania do pozytywnej mimesis, pojawiającego się w życiu codziennym i prowadzącego do szacunku dla różnorodności, jako źródła harmonii i pojednania. W dziedzinie antropologii student poznaje trzecią spośród triady funkcji społecznych, dotyczącej mimetycznych wymiarów produkcji i reprodukcji.

Student zapozna sie z trójfunkcyjną hipotezą Georgesa Dumézila, dotyczącą kultury europejskiej, rozważając kryzys w świecie idei, kwestię przywództwa oraz konkretną, duszpasterską pomoc.

Literatura:

Bailie, G., Violence Unveiled: Humanity at the Crossroads, New York: Crossroad 1999.

Budzik, S., Dramat Odkupienia. Kategorie dramatyczne w teologii na przykładzie R. Girarda, H.U. von Balthasara i R. Schwagera, Tarnów 1997, s. 29-128.

Girard, R., Kozioł ofiarny, Łódź 1987.

- Dawna droga, którą kroczyli ludzie niegodziwi, tłum. M. Goszczyńska, Warszawa 1992.

- Sacrum i przemoc, tłum. M. i J. Plecińscy, t. 1, Poznań 1993; t. 2 Poznań 1994 .

- Początki kultury, tłum. M. Romanek, Kraków 2006.

Gorringe, T., God’s Just Vengeance: Crime, Violence and the Rhetoric of Salvation,

Cambridge-New York-Melbourne 1996.

Kirwan, M., Discovering Girard, London 2004.

Romejko, A., „Lecz ja wiem: wybawca mój żyje” (Hb 19, 25). Idea ofiary w myśli René Girarda. Studia Gdańskie XXI (2007), s. 57-77.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

udział w wykładzie - 8 godz.

czas na przygotowanie do kolokwium - 4 godz.

SUMA GODZIN: 12

Po zakończeniu kursu student będzie potrafił [w zakresie wiedzy]:

- zdefiniować istotne cechy teorii mimetycznej

- wyjaśnić funkcjonowanie mechanizmu wiktymizacyjnego

- bronić ważności i wartości nawet najbardziej gwałtownych tekstów ST z punktu widzenia antropologii

[w zakresie umiejętności]

- wyjaśnić podobieństwa i różnice między mitami a opowiadaniami biblijnymi

- zinterpretować znaczenie mimetyzmu i pragnienia w sensie kulturowym i społecznym

- uzasadnić rolę mechanizmu kozła ofiarnego w procesie tworzenia kultury i religii

- interpretować literaturę świecką i biblijną z perspektywy mimetycznej

[w zakresie kompetencji społecznych]

- uzasadnić rolę religii w powstrzymywaniu przemocy wynikającej z mimetycznej rywalizacji

- rozpoznawać mechanizm wiktymizacji w swoim środowisku i reagować na niego

Metody i kryteria oceniania:

Wykład informacyjny i konwersatoryjny.

Wykład aktywny; wykorzystanie dyskusji i tekstów literackich do rozwiązywania problemów.

Praca samodzielna studenta:

analiza notatek z wykładów; przygotowanie się do dyskusji problemowych na wykładzie i do końcowego kolokwium; samodzielna praca z wykorzystaniem literatury przedmiotu; samodzielne i zespołowe pogłębianie wiedzy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)