Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia środków społecznego przekazu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-FW-TSP2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teologia środków społecznego przekazu
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

Przedstawienie teologii środków społecznego przekazu, jej celów, metod badawczych,założeń metodologicznych, w kontekście zarówno ogólnego podziału nauk, jak i szczegółowego podziału nauk teologicznych, a także w kontekście nauk o mediach.

Wskazanie rozmaitych źródeł i koncepcji teologii mediów. Prezentacja teologii

środków społecznego przekazu jako nauki autonomicznej. Interpretacja teologii mediów w świetle dokumentu Międzynarodowej Komisji Teologicznej o perspektywach, zasadach i kryteriach współczesnej teologii.

Pełny opis:

1. Specyfika i odrębność teologii w ogólnym systemie podziału nauk.

Podział i klasyfikacja nauk teologicznych.

2. Ewolucja katolickiej doktryny medialnej.

3. Teologia mediów w systemie nauk teologicznych. Teologia środków społecznego przekazu a teologia praktyczna, teologia rzeczywistości ziemskich, teologia kultury, teologia komunikacji.

4. Christus - Perfectus Communicator - podstawowy paradygmat teologii mediów i teologii komunikacji.

Przedmiot formalny i materialny teologii mediów.

5. Metodologia teologii mediów.

Teologia mediów w systemie nauk o mediach.

Literatura:

Jan Paweł II, "Redemptoris missio", Rzym 1991;

Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Teologia dzisiaj. Perspektywy, zasady i kryteria, Kraków 2012.

G. Łęcicki, Media audiowizualne w nauczaniu Jana Pawła II, Warszawa 2013;

Media w duszpasterstwie. Red. M. Przybysz, T. Wielebski, Warszawa 2014.

A. Adamski, G. Łęcicki, Teologia i nauki o mediach: interdyscyplinarność jako płaszczyzna wspólnej refleksji naukowej o środkach społecznego przekazu, „Studia Medioznawcze”, nr 1 ( 64 ) 2016.

A. Adamski, G. Łęcicki, Teologia mediów i komunikacji - na styku nauk o mediach oraz nauk teologicznych, „ Studia Medioznawcze”, nr 2 ( 65 ), 2016;

G. Łęcicki, Problem analizy filmów fabularnych oraz seriali telewizyjnych jako komunikatów medialnych w świetle teologii środków społecznego przekazu, w: Nauki o mediach i komunikacji społecznej. Krystalizacja dyscypliny w Polsce. Tradycje, nurty, problemy, rezultaty, red. A. Adamski, S. Gawroński, M. Szewczyk, Warszawa-Rzeszów 2017.

G. Łęcicki, Jan Paweł II- papież mediów, „ Warszawskie Studia Pastoralne”, r. XII, 2017, nr 1( 34 ).

Kapłan i rodzina w mediach. Red. A. Adamski, K. Kwasik, G. Łęcicki, Warszawa 2012.

Majka J., Metodologia nauk teologicznych, Wrocław 1995;

Metodologia teologii praktycznej, Red. W. Przyczyna, Kraków 2011.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin ustny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)