Kontekst kulturowy Nowego Testamentu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-FWD-KKNT |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Kontekst kulturowy Nowego Testamentu |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TD_W02, TD_U01, TD_K04 |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą wszechstronnego wprowadzenia w kontekst kulturowy Nowego Testamentu - z perspektywy, historycznej, społecznej, teologicznej itp. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmować będą następujące bloki tematyczne: 1. Historia polityczna czasów Nowego Testamentu. 2. Nowotestamentowe piśmiennictwo a literatura grecko-hellenistyczno-rzymska. 3. Wczesne chrześcijaństwo a grecko-hellenistyczna filozofia. 4. Postrzeganie pierwszych chrześcijan przez świat pogański oraz przyczyny wrogości wobec nich. 5. Pierwotne chrześcijaństwo a religie świata hellenistyczno-rzymskiego. 6. Honor jako podstawowa wartość człowieka w świecie śródziemnomorskim a najwyższa wartość wiary w Jezusa Chrystusa. |
Literatura: |
Lektura podstawowa: J. Kręcidło, Inkulturacja chrześcijaństwa w świecie hellenistyczno-rzymskim czasów Nowego Testamentu, w: I.S. Ledwoń (red.), Nowy Testament a religie, Wydawnictwo KUL: Lublin 2011, 89-118. J. Kręcidło, Sytuacja społeczna i religijna adresatów Pierwszego Listu Piotra, w: W. Chrostowski, B. Strzałkowska (red.), „Patrzmy na Jezusa, który nam w wierze przewodzi”. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Jana Łacha w 85. rocznicę urodzin, Warszawa 2012, 337-350. J. Kręcidło, Świat pogański wobec rodzącego się chrześcijaństwa. Dlaczego chrześcijanie nie byli lubiani w starożytnym świecie?, w: W. Chrostowski (red.), Ex oriente lux. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Antoniego Troniny w 65. rocznicę urodzin, Warszawa 2010, 282-291 (przedruk za zgodą autora w: I. Ledwoń (red.), Wczesne chrześcijaństwo a religie, Wydawnictwo KUL: Lublin 2012, 51-62). J. Kręcidło, Antropologiczna kategoria wstydu i jej nośność w pismach Nowego Testamentu, STV 54 (2016) 19-34. Lektura uzupełniająca: Ph.F. Esler, The Mediterranean Context of Early Christianity, w: tenże, The Early Christian World, t. 1-2, London 2002. F.E. Peters, The Harvest of Hellenism. A History of the Near East from Alexander the Great to the Triumph of Christianity, London 1972. J. Boardman, The Oxford History of the Classical World, Oxford 1986. J.S. Jeffers, The Greco-Roman World of the New Testament Era. Exploring the Background of Early Christianity, Downers Grove 1999. W.A. Meeks, The First Urban Christians. The Social World of the Apostle Paul, New Haven – London 2003. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK nr 1: Słuchacz wykładu uzyskuje gruntowną wiedzę z zakresu kontekstu kulturowego Nowego Testamentu. EK nr 2: W oparciu o poznaną wiedzę doktorant rozwija w sobie umiejętność wszechstronnej samodzielnej interpretacji źródeł historycznych oraz korzystania z bogatej literatury przedmiotu. EK nr 3: Doktorant ma nawyk pogłębiania wiedzy i szukania inspiracji w różnych dziedzinach. Punkty ECTS: Uczestnictwo w wykładach: 16 godz. = 0,5 ECTS Praca pisemna: 10 godz. = 0,5 ECTS Przygotowanie do egzaminu ustnego: 10 godz. = 0,5 ECTS Razem: 1,5 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa będzie wypadkową pracy pisemnej, którą doktorant napisze na zadany temat oraz egzaminu ustnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.