Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kontekst kulturowy Nowego Testamentu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-FWD-KKNT
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kontekst kulturowy Nowego Testamentu
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TD_W02, TD_U01, TD_K04

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą wszechstronnego wprowadzenia w kontekst kulturowy Nowego Testamentu - z perspektywy, historycznej, społecznej, teologicznej itp.

Pełny opis:

Zajęcia obejmować będą następujące bloki tematyczne:

1. Historia polityczna czasów Nowego Testamentu.

2. Nowotestamentowe piśmiennictwo a literatura grecko-hellenistyczno-rzymska.

3. Wczesne chrześcijaństwo a grecko-hellenistyczna filozofia.

4. Postrzeganie pierwszych chrześcijan przez świat pogański oraz przyczyny wrogości wobec nich.

5. Pierwotne chrześcijaństwo a religie świata hellenistyczno-rzymskiego.

6. Honor jako podstawowa wartość człowieka w świecie śródziemnomorskim a najwyższa wartość wiary w Jezusa Chrystusa.

Literatura:

Lektura podstawowa:

J. Kręcidło, Inkulturacja chrześcijaństwa w świecie hellenistyczno-rzymskim czasów Nowego Testamentu, w: I.S. Ledwoń (red.), Nowy Testament a religie, Wydawnictwo KUL: Lublin 2011, 89-118.

J. Kręcidło, Sytuacja społeczna i religijna adresatów Pierwszego Listu Piotra, w: W. Chrostowski, B. Strzałkowska (red.), „Patrzmy na Jezusa, który nam w wierze przewodzi”. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Jana Łacha w 85. rocznicę urodzin, Warszawa 2012, 337-350.

J. Kręcidło, Świat pogański wobec rodzącego się chrześcijaństwa. Dlaczego chrześcijanie nie byli lubiani w starożytnym świecie?, w: W. Chrostowski (red.), Ex oriente lux. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Antoniego Troniny w 65. rocznicę urodzin, Warszawa 2010, 282-291 (przedruk za zgodą autora w: I. Ledwoń (red.), Wczesne chrześcijaństwo a religie, Wydawnictwo KUL: Lublin 2012, 51-62).

J. Kręcidło, Antropologiczna kategoria wstydu i jej nośność w pismach Nowego Testamentu, STV 54 (2016) 19-34.

Lektura uzupełniająca:

Ph.F. Esler, The Mediterranean Context of Early Christianity, w: tenże, The Early Christian World, t. 1-2, London 2002.

F.E. Peters, The Harvest of Hellenism. A History of the Near East from Alexander the Great to the Triumph of Christianity, London 1972.

J. Boardman, The Oxford History of the Classical World, Oxford 1986.

J.S. Jeffers, The Greco-Roman World of the New Testament Era. Exploring the Background of Early Christianity, Downers Grove 1999.

W.A. Meeks, The First Urban Christians. The Social World of the Apostle Paul, New Haven – London 2003.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

EK nr 1: Słuchacz wykładu uzyskuje gruntowną wiedzę z zakresu kontekstu kulturowego Nowego Testamentu.

EK nr 2: W oparciu o poznaną wiedzę doktorant rozwija w sobie umiejętność wszechstronnej samodzielnej interpretacji źródeł historycznych oraz korzystania z bogatej literatury przedmiotu.

EK nr 3: Doktorant ma nawyk pogłębiania wiedzy i szukania inspiracji w różnych dziedzinach.

Punkty ECTS:

Uczestnictwo w wykładach: 16 godz. = 0,5 ECTS

Praca pisemna: 10 godz. = 0,5 ECTS

Przygotowanie do egzaminu ustnego: 10 godz. = 0,5 ECTS

Razem: 1,5 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa będzie wypadkową pracy pisemnej, którą doktorant napisze na zadany temat oraz egzaminu ustnego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)