Wprowadzenie w teologię życia mistycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-KRS-AL-TŻM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie w teologię życia mistycznego |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
1. Zdobywanie umiejętności szczegółowego, analitycznego, literackiego i teologicznego poznawania mistyki; 2. Poznawanie różnorodnych tekstów mistycznych z zakresu teologii; 3. Zdobywanie umiejętności rozpoznawania i oceny poszczególnych stanów mistycznych; 4. Poznawanie roli świadomych i nieświadomych procesów na drodze zjednoczenia człowieka z Bogiem. |
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia z zakresu mistyki 2. Doświadczenie mistyczne 3. Korzenie chrześcijańskiej mistyki 4. Etapy rozwoju życia mistycznego 5. Oczyszczenie. Oświecenie. Zjednoczenie 6. Zjawiska paramistyczne porządku poznawczego 7. Zjawiska paramistyczne porządku somatycznego 8. Kryteria oceny mistyka i zjawisk nadzwyczajnych 9. Filokalia i jej etapy rozwoju 10. Lectio divina 11. Środki rozwoju życia mistycznego 12. Mistyka przeżyciowa i studyjna 13. Pięć okresów polskiej mistyki 14. Współczesne kwestie mistyczne 15. Personalizm w mistyce |
Literatura: |
J. W. Gogola, Od Objawienia do zjednoczenia, Kraków 2005. Literatura: Mistyka drogą zjednoczenia z Bogiem, red. S. Urbański, M. Szymula, Warsza-wa 1996. Filokalia. Teksty o modlitwie serca. Opr. J. Naumowicz, Kraków 2002. S. Urbański, Teologia życia mistycznego, Warszawa 19992. A. Louth, Początki mistyki chrześcijańskiej, tł. H. Bednarek, Kraków 1997. J. Sudbrack, Mistyka, tł. Bernard Białecki, Kraków 1996. A. Tomkiel, Ojcowie Kościoła uczą nas modlitwy, Warszawa 1994. J. W. Gogola, Mistycy i mistyka Karmelu, Kraków 2007. M. Zawada, Droga do Boskiej kontemplacji, Kraków 2002. B. McGinn, Fundamenty mistyki, Kraków 2009. Lektura uzupełniająca: 1. A. Słomkowski, Teologia życia duchowego, Ząbki 2000. 2. R. Garrigou-Lagrange, Trzy okresy życia wewnętrznego, tł. T. Landy, Niepokalanów 1998. 3. Teologia duchowości katolickiej, [red.] W. Słomka, M. Chmielewski, J. Misiurek, A. Nowak, Lublin 1993. 4. E. Underhill, Mysticism, New York1955. 5. W. Johnston, Mystical Theology, New York, 1955. 6. M. A. McIntosh, Mystical Theology, Oxford 1998. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Kod udziału w zajęciach zdalnych MS Teams: ji5hcuo EK 1. Posiada podstawową wiedzę z zakresu mistyki chrześcijańskiej, posługuje się biegle pojęciami oraz potrafi dokonać właściwej klasyfikacji etapów rozwoju mistycznego w życiu człowieka. Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i zakresu mistyki Dst (3): potrafi zaprezentować podstawowe pojęcia oraz rozwinąć je Db (4): poprawnie definiuje i określa doświadczenia mistyczne oraz potrafi się nimi posługiwać w pracy nad tekstami Bdb (5): posiada poszerzoną wiedzę na temat mistyki, doświadczeń mistycznych oraz bardzo dobrą znajomość literatury z zakresu mistyki EK 2 W sposób kompetentny potrafi zastosować zdobytą wiedze zarówno w pracy naukowej jak również w wymiarze praktycznym Ndst (2): nie posiada żadnej umiejętności określenia oraz nazwania doświadczeń mistycznych Dst (3): określa podstawowe doświadczenia na poziomie elementarnym Db. (4): posiada umiejętność prawidłowego określenia stanów doświadczenia mistycznego oraz potrafi poprawnie je scharakteryzować Bdb (5): potrafi precyzyjnie określić stany doświadczenia mistycznego, potrafi w rozpoznaniu i analizie posługiwać się biegle zdobytą wiedza a także potrafi wykorzystać wiedze z zakresu innych dziedzin: antropologii, psychologii. EK 3 Posiada umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie formacji Ndst (2); nie widzi możliwości jakiegokolwiek zastosowania mistyki w procesie rozwoju duchowego Dst (3): analizuje sytuacje dynamiki rozwoju życia mistycznego ale potrafi określić tylko w zakresie ogólnym Db (4); postrzega mistykę jako właściwą drogę rozwoju i formacji w życiu religijnym i duchowym chrześcijanina. Na tej podstawie potrafi nakreślić schemat formacji. Bdb (5); posiada umiejętność pełnej synchronizacji zdobytej wiedzy z działaniem wychowawczo formacyjnym w Kościele. Wykorzystuje zdobytą wiedzę w sposób interdyscyplinarny. Potrafi śledzić zmiany zachodzące na polu rozwoju mistyki i wyciągać dojrzałe wnioski. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy pisemny - Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie założonych celów kształcenia. - O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - egzaminu: dst-dst plus 50-60%, db - db plus 60-85%, bdb 85-100% - obecności na zajęciach: dst- od 65%; db- 65-95%, bdb - 95-100% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.