Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bioetyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-P-FG-BA
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Bioetyka
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student:


EK 1 w zakresie wiedzy: zna główne zasady etyczne z zakresu biologii, genetyki, medycyny, teologii zajmujące się aspektami ludzkiego życia i zdrowia. (TMA_ W08)


EK 2 w zakresie umiejętności: potrafi podejmować kwestie dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele (TMA_U15)


EK 3 w zakresie kompetencji: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (TMA_K03)



Opis ECTS:


Aktywny udział w wykładach: 8 godzin

Praca własna studenta: 8 godzin


Razem 16 godz. = 2 ECTS



Skrócony opis:

Celem wykładu jest wszechstronne, uwzględniające podstawy biologiczne, genetyczne, medyczne, teologiczne i psychologiczne, przygotowanie studentów do interpretacji etycznych aspektów ludzkiego życia i zdrowia.

Pełny opis:

1. Lekarze i duchowni.

2. Współczesne spojrzenie na posługę kapelana szpitalnego.

3. Pogarda dla starości.

4. Problemy psychiczne i psychologiczne osób leczonych z powodu choroby nowotworowej.

5. Wsparcie psychologiczne dla pacjenta chorego onkologicznie i jego rodziny.

6. Jak radzić sobie ze stratą najbliższych.

7. Ocena psychologiczno-medyczna przeżycia spoczynku w Duchu Świętym.

Literatura:

1. A. Bartoszek, Człowiek w obliczu cierpienia i umierania. Moralne aspekty opieki paliatywnej, Katowice 2000.

2. A. Muszala, A. Rudziewicz, Bioetyka w szkole, Kraków 2007.

3. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2013, t. 1, s.144.

4. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2014, t. 2, s.200.

5. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna -Filozofia-Teologia, (red.) D. Pater, Warszawa 2015, t. 3, s.263.

6. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna –Teologia-Kultura, (red.) D. Pater, Warszawa 2016, t. 4, s.209.

7. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Zaburzenia psychiczne, (red.) D. Pater, Warszawa 2017, t. 5, s.274.

8. Doka K. J., Żałoba jest podróżą. Jak zmagać się ze stratą, Kielce 2017.

9. Domżał T. M., Ból, Warszawa 1980.

10. Gajda Z., Do historii medycyny wprowadzenie, Kraków 2011.

11. Leczenie bólu po opuszczeniu szpitalnego oddziału ratunkowego w świetle przeprowadzonych badań, E. Zieliński, D. Pater, J. Telak, w: Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2014, t. 2, s.165-180.

12. Lucas R. L., Bioetyka dla każdego, Częstochowa 2005.

13. Pater D., Christus Medicus – wobec bólu i cierpienia. Posługa kapelana szpitalnego w nowym spektrum, „Warszawskie Studia Pastoralne” 31(2016),s.53-71.

14. O lęku bez strachu, red. P. Żak, Kielce 2017.

15. Pater D., Cierpienie człowieka a tajemnica krzyża Chrystusowego, w: D. Pater (red.), Skąd przychodzi pomoc? Modlitwy i teksty w cierpieniu. Przewodnik duchowy dla służby zdrowia, Warszawa 2011, s. 12-27.

16. Pater D., Cierpienie jako dar łaski, w: D. Pater (red.), Skąd przychodzi pomoc? Modlitwy i teksty w cierpieniu. Przewodnik duchowy dla służby zdrowia, Warszawa 2011, s. 52-61.

17. Pater D., Cierpienie jako zło, w: Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna- Filozofia-Teologia, (red.) D. Pater, Warszawa 2015, t. 3, s. 190-203.

18. Pater D., Człowiek wobec bólu i cierpienia. Refleksja pastoralna, Warszawa 2012, s. 47.

19. Pater D., Holistyczna koncepcja człowieka chorego. Teologia, medycyna, praktyka, Warszawa 2017, s.274.

20. Pater D., Jak chrześcijanie konfrontują się z cierpieniem?, w: Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2014, t. 2, s.102-117.

21. Pater D., Modern views on hospital chaplain ministry, Archives of Physiotherapy and Global Researches 2016, 20(3), s. 33-37.

22. Pater D., Sztuka cierpienia-sztuka umierania. Sytuacje graniczne jako szansa „przekroczenia progu nadziei”, „Collectanea Theologica” 85 (2015) nr 2, s.133-150.

23. Pater D., Wartość życia osób w podeszłym wieku w świetle nauczania Jana Pawła II, w: 16. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna-Teologia- Kultura, (red.) D. Pater, Warszawa 2016, t. 4, s. 144-159.

24. Praktyczny podręcznik psychoonkologii dorosłych, red. M. Rogiewicz, Kraków 2015

25. Przewlekle chory w domu. Poradnik la rodzin i opiekunów, red. P. Krakowiak, D. Krzyżanowski, A. Modlińska, Gdańsk 2010.

26. Skąd przychodzi pomoc? Modlitwy i teksty w cierpieniu. Przewodnik duchowy dla służby zdrowia, (red.) D. Pater, Warszawa 2011, s.176.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Po zakończeniu zajęć student:

EK 1 w zakresie wiedzy: zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, umierających, ich rodzin oraz personelu medycznego (TMA_ W08)

EK 2 w zakresie umiejętności: potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, umierających, ich rodzin oraz personelu medycznego (TMA_U15)

EK 3 w zakresie kompetencji: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (TMA_K03)

Opis ECTS:

Aktywny udział w wykładach: 15 godzin

Aktywny udział ćwiczeniach: 15 godzin

Praca własna studenta: 30 godzin

Razem 60 godz. = 2 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

EK nr 1 określany jako "zna główne zasady z zakresu biologii, genetyki, medycyny i teologii zajmujące się etycznymi aspektami ludzkiego życia i zdrowia"

Na ocenę

ndst (2) - nie zna podstawowych zasad z zakresu biologii, genetyki, medycyny i teologii zajmujących się etycznymi aspektami ludzkiego życia i zdrowia

dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować podstawowe zasady z zakresu biologii, genetyki, medycyny i teologii zajmujących się etycznymi aspektami ludzkiego życia i zdrowia

db (4) - w dobrym stopniu, odwołując się do nauk medycznych, psychologicznych i teologicznych, potrafi zdefiniować podstawowe zasady etyczne różnych aspektów ludzkiego życia i zdrowia

bdb (5) - wykazuje się bardzo dużą wiedzą z zakresu biologii, genetyki, medycyny i teologii zajmujących się etycznymi aspektami ludzkiego życia i zdrowia

EK nr 2 określany jako "potrafi twórczo podejmować kwestie dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele"

ndst (2) - nie potrafi twórczo podejmować kwestii dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele

dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi podejmować kwestie dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele

db (4) - w dobrym stopniu potrafi twórczo podejmować kwestie dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele

bdb (5) - bardzo aktywnie podejmuje kwestie dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele

EK nr 3 określany jako "współdziałanie i praca w grupie oraz przyjmowanie w niej różnych ról"

ndst (2) - nie potrafi twórczo współdziałać i podejmować dyskusji na tematy etyczne dotyczące ludzkiego życia i zdrowia.

dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi współdziałać i podejmować dyskusje na tematy etyczne dotyczące ludzkiego życia i zdrowia.

db (4) - w miarę dobrze potrafi współdziałać i podejmować dyskusje na tematy etyczne dotyczące ludzkiego życia i zdrowia.

bdb (5) - twórczo i aktywnie potrafi współdziałać i podejmować dyskusje na tematy etyczne dotyczące ludzkiego życia i zdrowia.

Metoda weryfikacji efektów kształcenia: ustne kolokwium końcowe.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach oraz kolokwium końcowe obejmujące znajomość wybranych lektur i treści wykładu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Pater
Prowadzący grup: Dariusz Pater
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)