Bioetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-P-FG-BA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Bioetyka |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Po zakończeniu zajęć student: EK 1 w zakresie wiedzy: zna główne zasady etyczne z zakresu biologii, genetyki, medycyny, teologii zajmujące się aspektami ludzkiego życia i zdrowia. (TMA_ W08) EK 2 w zakresie umiejętności: potrafi podejmować kwestie dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele (TMA_U15) EK 3 w zakresie kompetencji: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (TMA_K03) Opis ECTS: Aktywny udział w wykładach: 8 godzin Praca własna studenta: 8 godzin Razem 16 godz. = 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wszechstronne, uwzględniające podstawy biologiczne, genetyczne, medyczne, teologiczne i psychologiczne, przygotowanie studentów do interpretacji etycznych aspektów ludzkiego życia i zdrowia. |
Pełny opis: |
1. Lekarze i duchowni. 2. Współczesne spojrzenie na posługę kapelana szpitalnego. 3. Pogarda dla starości. 4. Problemy psychiczne i psychologiczne osób leczonych z powodu choroby nowotworowej. 5. Wsparcie psychologiczne dla pacjenta chorego onkologicznie i jego rodziny. 6. Jak radzić sobie ze stratą najbliższych. 7. Ocena psychologiczno-medyczna przeżycia spoczynku w Duchu Świętym. |
Literatura: |
1. A. Bartoszek, Człowiek w obliczu cierpienia i umierania. Moralne aspekty opieki paliatywnej, Katowice 2000. 2. A. Muszala, A. Rudziewicz, Bioetyka w szkole, Kraków 2007. 3. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2013, t. 1, s.144. 4. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2014, t. 2, s.200. 5. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna -Filozofia-Teologia, (red.) D. Pater, Warszawa 2015, t. 3, s.263. 6. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna –Teologia-Kultura, (red.) D. Pater, Warszawa 2016, t. 4, s.209. 7. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Zaburzenia psychiczne, (red.) D. Pater, Warszawa 2017, t. 5, s.274. 8. Doka K. J., Żałoba jest podróżą. Jak zmagać się ze stratą, Kielce 2017. 9. Domżał T. M., Ból, Warszawa 1980. 10. Gajda Z., Do historii medycyny wprowadzenie, Kraków 2011. 11. Leczenie bólu po opuszczeniu szpitalnego oddziału ratunkowego w świetle przeprowadzonych badań, E. Zieliński, D. Pater, J. Telak, w: Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2014, t. 2, s.165-180. 12. Lucas R. L., Bioetyka dla każdego, Częstochowa 2005. 13. Pater D., Christus Medicus – wobec bólu i cierpienia. Posługa kapelana szpitalnego w nowym spektrum, „Warszawskie Studia Pastoralne” 31(2016),s.53-71. 14. O lęku bez strachu, red. P. Żak, Kielce 2017. 15. Pater D., Cierpienie człowieka a tajemnica krzyża Chrystusowego, w: D. Pater (red.), Skąd przychodzi pomoc? Modlitwy i teksty w cierpieniu. Przewodnik duchowy dla służby zdrowia, Warszawa 2011, s. 12-27. 16. Pater D., Cierpienie jako dar łaski, w: D. Pater (red.), Skąd przychodzi pomoc? Modlitwy i teksty w cierpieniu. Przewodnik duchowy dla służby zdrowia, Warszawa 2011, s. 52-61. 17. Pater D., Cierpienie jako zło, w: Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna- Filozofia-Teologia, (red.) D. Pater, Warszawa 2015, t. 3, s. 190-203. 18. Pater D., Człowiek wobec bólu i cierpienia. Refleksja pastoralna, Warszawa 2012, s. 47. 19. Pater D., Holistyczna koncepcja człowieka chorego. Teologia, medycyna, praktyka, Warszawa 2017, s.274. 20. Pater D., Jak chrześcijanie konfrontują się z cierpieniem?, w: Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2014, t. 2, s.102-117. 21. Pater D., Modern views on hospital chaplain ministry, Archives of Physiotherapy and Global Researches 2016, 20(3), s. 33-37. 22. Pater D., Sztuka cierpienia-sztuka umierania. Sytuacje graniczne jako szansa „przekroczenia progu nadziei”, „Collectanea Theologica” 85 (2015) nr 2, s.133-150. 23. Pater D., Wartość życia osób w podeszłym wieku w świetle nauczania Jana Pawła II, w: 16. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna-Teologia- Kultura, (red.) D. Pater, Warszawa 2016, t. 4, s. 144-159. 24. Praktyczny podręcznik psychoonkologii dorosłych, red. M. Rogiewicz, Kraków 2015 25. Przewlekle chory w domu. Poradnik la rodzin i opiekunów, red. P. Krakowiak, D. Krzyżanowski, A. Modlińska, Gdańsk 2010. 26. Skąd przychodzi pomoc? Modlitwy i teksty w cierpieniu. Przewodnik duchowy dla służby zdrowia, (red.) D. Pater, Warszawa 2011, s.176. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu zajęć student: EK 1 w zakresie wiedzy: zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, umierających, ich rodzin oraz personelu medycznego (TMA_ W08) EK 2 w zakresie umiejętności: potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, umierających, ich rodzin oraz personelu medycznego (TMA_U15) EK 3 w zakresie kompetencji: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (TMA_K03) Opis ECTS: Aktywny udział w wykładach: 15 godzin Aktywny udział ćwiczeniach: 15 godzin Praca własna studenta: 30 godzin Razem 60 godz. = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
EK nr 1 określany jako "zna główne zasady z zakresu biologii, genetyki, medycyny i teologii zajmujące się etycznymi aspektami ludzkiego życia i zdrowia" Na ocenę ndst (2) - nie zna podstawowych zasad z zakresu biologii, genetyki, medycyny i teologii zajmujących się etycznymi aspektami ludzkiego życia i zdrowia dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować podstawowe zasady z zakresu biologii, genetyki, medycyny i teologii zajmujących się etycznymi aspektami ludzkiego życia i zdrowia db (4) - w dobrym stopniu, odwołując się do nauk medycznych, psychologicznych i teologicznych, potrafi zdefiniować podstawowe zasady etyczne różnych aspektów ludzkiego życia i zdrowia bdb (5) - wykazuje się bardzo dużą wiedzą z zakresu biologii, genetyki, medycyny i teologii zajmujących się etycznymi aspektami ludzkiego życia i zdrowia EK nr 2 określany jako "potrafi twórczo podejmować kwestie dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele" ndst (2) - nie potrafi twórczo podejmować kwestii dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi podejmować kwestie dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele db (4) - w dobrym stopniu potrafi twórczo podejmować kwestie dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele bdb (5) - bardzo aktywnie podejmuje kwestie dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele EK nr 3 określany jako "współdziałanie i praca w grupie oraz przyjmowanie w niej różnych ról" ndst (2) - nie potrafi twórczo współdziałać i podejmować dyskusji na tematy etyczne dotyczące ludzkiego życia i zdrowia. dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi współdziałać i podejmować dyskusje na tematy etyczne dotyczące ludzkiego życia i zdrowia. db (4) - w miarę dobrze potrafi współdziałać i podejmować dyskusje na tematy etyczne dotyczące ludzkiego życia i zdrowia. bdb (5) - twórczo i aktywnie potrafi współdziałać i podejmować dyskusje na tematy etyczne dotyczące ludzkiego życia i zdrowia. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: ustne kolokwium końcowe. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach oraz kolokwium końcowe obejmujące znajomość wybranych lektur i treści wykładu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Pater | |
Prowadzący grup: | Dariusz Pater | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.