Duszpasterstwo chorych i hospicyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-P-FW-BPDCH |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Duszpasterstwo chorych i hospicyjne |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki teologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W08 TMA_U15 TMA_K03 |
Wymagania wstępne: | Student ma podstawową wiedzę i świadomość na temat psychofizycznych zmian zachodzących u osób chorych i przewlekle chorych. |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wszechstronne, uwzględniające podstawy biblijno-teologiczne i psychologiczne, przygotowanie studentów do podjęcia posługi wśród różnych kategorii osób chorych i umierających. |
Pełny opis: |
1. Podstawy biblijno-teologiczne duszpasterskiej posługi Kościoła wobec osób chorych . 2. Podstawy psychologiczne pracy z osobami chorymi. 3. Sakramentalne i pozasakramentalne metody i formy duszpasterstwa chorych. 4. Podstawy biblijno-teologiczne oraz psychologiczne duszpasterskiej posługi Kościoła wobec osób umierających. 5. Holistyczne towarzyszenie osobom u kresu życia i ich rodzinom. 6. Grupy wsparcia dla osób w żałobie. 7. Duszpasterstwo chorych i hospicyjne jako przestrzeń współpracy duchownych i świeckich. 8. Różne oblicza starości. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Jan Paweł II, List apostolski "Salvifici Doloris" o chrześcijańskim sensie ludzkiego cierpienia, Watykan 1984. Papieskie Orędzia na Światowy Dzień Chorego 1993-2018. Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Nowa Karta Pracowników Służby Zdrowia, Katowice 2017. Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Światowy Dzień Chorego. Dlaczego i jak obchodzić?, Watykan 1992. Sakramenty chorych. Obrzędy i duszpasterstwo, Katowice 2001. Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski dotycząca posługiwania chorym i umierającym, Zakopane 2017. Bartoszek A., Człowiek w obliczu cierpienia i umierania. Moralne aspekty opieki paliatywnej, Katowice 2000. Krakowiak P., Krzyżanowski D., Modlińska A. (red.), Przewlekle chory w domu, Gdańsk 2011. Krakowiak P., Strata, osierocenie i żałoba. Poradnik dla osób pomagających i dla osób w żałobie, Gdańsk 2008. Taylor E., Co powiedzieć? Jak rozmawiać z chorymi o duchowości?, Kraków 2008. Wielebski T., Duszpasterstwo chorych w Polsce. Między teorią a praktyką, "Teologia Praktyczna" 16:2015, s. 43-77. Wielebski T., Duszpasterska posługa Kościoła w szpitalach i hospicjach, "Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie" 3:2003, s. 265-298. Literatura uzupełniająca: Kępiński A., Poznanie chorego, Warszawa 2002. Krakowiak Cz., Namaszczenie chorych. Sakrament uzdrowienia, Sandomierz 2005. Kubler-Ross E., Rozmowy o śmierci i umieraniu, Poznań 2007. Muszala A., Binnebesel J., Krakowiak P., Krobicki M. (red.), Dolentium hominum. Duchowni i świeccy wobec ludzkiego cierpienia, Kraków 2011. Pawlaczyk B., Biblia a medycyna, Poznań 2007. Wielebski T., Duszpasterstwo chorych w świetle nauczania Kościoła współczesnego, w: Duszpasterstwo chorych, T. Wielebski (red.), Warszawa 2005, s. 31-56. Wielebski T., Sakrament namaszczenia chorych w duszpasterskiej posłudze Kościoła. "Słowo krzyża. Rocznik poświęcony teologii krzyża oraz duchowości i historii Pasjonistów" 1:2007, s. 129-143. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu zajęć student: EK 1 w zakresie wiedzy: zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, umierających, ich rodzin oraz personelu medycznego (TMA_ W08); EK 2 w zakresie umiejętności: potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, umierających, ich rodzin oraz personelu medycznego (TMA_U15); EK 3 w zakresie kompetencji: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (TMA_K03). Opis ECTS: Aktywny udział w wykładach: 15 godzin Aktywny udział ćwiczeniach: 15 godzin Praca własna studenta: 30 godzin Razem 60 godz. = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
EK nr 1 określany jako "zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, umierających, ich rodzin oraz personelu medycznego". Student na ocenę: ndst (2) - nie zna podstawowych zasad działalność ewangelizacyjnej i pastoralnej wśród chorych, umierających, ich rodzin i personelu medycznego; dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować podstawowe zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wśród chorych, umierających, ich rodzin i personelu medycznego; db (4) - w dobrym stopniu, odwołując się do Magisterium Kościoła i nauk pozateologicznych, potrafi zdefiniować podstawowe zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wśród chorych, umierających, ich rodzin i personelu medycznego; bdb (5) - wykazuje się bardzo dużą wiedzą na temat wskazań Magisterium Kościoła i nauk pozateologicznych dotyczącą zasad działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wśród chorych, umierających, ich rodzin i personelu medycznego, prezentując je w formie kompleksowego modelu działania. EK nr 2 określany jako "twórcze włączenie się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, umierających, ich rodzin oraz personelu medycznego". Student na ocenę: ndst (2) - nie potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, umierających ich rodzin oraz personelu medycznego; dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, umierających ich rodzin oraz personelu medycznego, zachowując bierność działań; db (4) - w dobrym stopniu potrafi włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, umierających ich rodzin oraz personelu medycznego, dokonując weryfikacji tych działań pod kątem zgodności z nauczaniem Magisterium i wskazań nauk pozateologicznych; bdb (5) - bardzo aktywnie włącza się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, umierających ich rodzin oraz personelu medycznego, inicjując nowe działania (między innymi zespołów opieki duszpasterskiej) oraz weryfikując realizowane praktyki duszpasterskie pod kątem wierności Magisterium i wskazań nauk pozateologicznych. EK nr 3 określany jako "współdziałanie i praca w grupie oraz przyjmowanie w niej różnych ról". Student na ocenę: ndst (2) - nie potrafi twórczo współdziałać i pracować z osobami posługującymi chorym i umierającym; dst (3) - w ograniczonym stopniu współpracuje z osobami posługującymi chorym i umierającym, zachowując się pasywnie; db (4) - w miarę dobrze współpracuje w zespołach opieki duszpasterskiej posługującym chorym i u kresu życia, zachowując w nich aktywną rolę; bdb (5) - twórczo i aktywnie współpracuje w zespołach opieki duszpasterskiej posługującym chorym i osobom u kresu życia, zachowując w nich rolę przywódczą i inicjując je do podejmowania nowych metod i form działań. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: ustne kolokwium końcowe. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach oraz kolokwium końcowe obejmujące znajomość lektur i treści wykładu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Pater | |
Prowadzący grup: | Dariusz Pater | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wszechstronne, uwzględniające podstawy biblijno-teologiczne i psychologiczne, przygotowanie studentów do podjęcia posługi wśród różnych kategorii osób chorych i umierających. |
|
Pełny opis: |
1. Podstawy biblijno-teologiczne duszpasterskiej posługi Kościoła wobec osób chorych . 2. Podstawy psychologiczne pracy z osobami chorymi. 3. Sakramentalne i pozasakramentalne metody i formy duszpasterstwa chorych. 4. Podstawy biblijno-teologiczne oraz psychologiczne duszpasterskiej posługi Kościoła wobec osób umierających. 5. Holistyczne towarzyszenie osobom u kresu życia i ich rodzinom. 6. Grupy wsparcia dla osób w żałobie. 7. Duszpasterstwo chorych i hospicyjne jako przestrzeń współpracy duchownych i świeckich. 8. Różne oblicza starości. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Jan Paweł II, List apostolski "Salvifici Doloris" o chrześcijańskim sensie ludzkiego cierpienia, Watykan 1984. Papieskie Orędzia na Światowy Dzień Chorego 1993-2018. Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Nowa Karta Pracowników Służby Zdrowia, Katowice 2017. Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Światowy Dzień Chorego. Dlaczego i jak obchodzić?, Watykan 1992. Sakramenty chorych. Obrzędy i duszpasterstwo, Katowice 2001. Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski dotycząca posługiwania chorym i umierającym, Zakopane 2017. Bartoszek A., Człowiek w obliczu cierpienia i umierania. Moralne aspekty opieki paliatywnej, Katowice 2000. Krakowiak P., Krzyżanowski D., Modlińska A. (red.), Przewlekle chory w domu, Gdańsk 2011. Krakowiak P., Strata, osierocenie i żałoba. Poradnik dla osób pomagających i dla osób w żałobie, Gdańsk 2008. Taylor E., Co powiedzieć? Jak rozmawiać z chorymi o duchowości?, Kraków 2008. Wielebski T., Duszpasterstwo chorych w Polsce. Między teorią a praktyką, "Teologia Praktyczna" 16:2015, s. 43-77. Wielebski T., Duszpasterska posługa Kościoła w szpitalach i hospicjach, "Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie" 3:2003, s. 265-298. Literatura uzupełniająca: Kępiński A., Poznanie chorego, Warszawa 2002. Krakowiak Cz., Namaszczenie chorych. Sakrament uzdrowienia, Sandomierz 2005. Kubler-Ross E., Rozmowy o śmierci i umieraniu, Poznań 2007. Muszala A., Binnebesel J., Krakowiak P., Krobicki M. (red.), Dolentium hominum. Duchowni i świeccy wobec ludzkiego cierpienia, Kraków 2011. Pawlaczyk B., Biblia a medycyna, Poznań 2007. Wielebski T., Duszpasterstwo chorych w świetle nauczania Kościoła współczesnego, w: Duszpasterstwo chorych, T. Wielebski (red.), Warszawa 2005, s. 31-56. Wielebski T., Sakrament namaszczenia chorych w duszpasterskiej posłudze Kościoła. "Słowo krzyża. Rocznik poświęcony teologii krzyża oraz duchowości i historii Pasjonistów" 1:2007, s. 129-143. |
|
Wymagania wstępne: |
Student ma podstawową wiedzę i świadomość na temat psychofizycznych zmian zachodzących u osób chorych i przewlekle chorych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.