Duchowość i formacja powołania kapłańskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-P-FW-KDD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Duchowość i formacja powołania kapłańskiego |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Zadaniem przedmiotu jest ukazanie duchowości i formacji kapłańskiej |
Pełny opis: |
1. Pojęcie i terminologia kapłaństwa 2. Charakter kapłaństwa Starego Testamentu 3. Jezus Chrystus Kapłan i Jego kapłaństwo Nowego Przymierza 4. Kapłaństwo sakramentalne - jego natura 5. Kapłaństwo w Kościele i poprzez Kościół 6. Kapłaństwo drogą powołania szczegółowego do świętości 7. Duchowość sakramentalna prezbitera |
Literatura: |
1. Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994. 2. Leksykon duchowości katolickiej, Lublin - Kraków 2002. 3. A. Cencini, Oddech życia. Łaska formacji permanentnej, Kraków 2003 4. A. Słomkowski, Teologia życia duchowego, Ząbki 2000. 5. J. Warzeszak, U podstaw gorliwości kapłańskiej, Warszawa 1989 6. J. Ratzinger, Kościól, tł. W. Szymona, Kraków 2005 7. J. Wątroba, Permanentna formacja kapłanów, Częstochowa 1999 8. M. Dziewiecki, Kapłan świadek Miłości, Kraków 2005 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy: EK 1 - Student poznaje podstawowe pojęcia dotyczące duchowości kapłańskiej; definiuje czym jest duchowość kapłańska; charakteryzuje jego istotę; określa i precyzuje rolę oraz znaczenie kapłaństwa w dążeniu do jedności z Bogiem; rozróżnia poszczególne etapy formacji kapłańskiej w procesie uświęcającym. w zakresie umiejętności: EK 2 - student analizuje proces formacji kapłańskiej jako dążenie do zjednoczenia z Bogiem; opracowuje poszczególne etapy ich wpływu na uświęcenie człowieka; porządkuje wiedzę dotyczącą duchowości prezbiterów; dokonuje rozróżnienia poszczególnych stanów duchowości; charakteryzuje poszczególne etapy ich rozwoju i działania; formuje motywy życia uświęcającego; ocenia charakter i zasadność używania przez kapłana nowych środków uświęcających poszczególne etapach rozwoju jego życia. w zakresie kompetencji: EK 3 - Student wyraża miarodajne opinie na temat duchowości i formacji kapłańskiej wśród chrześcijan - katolików; jest otwarty na nowość inicjatyw i kierunków w duchowości; ma świadomość odpowiedzialności za kształt kleru i jego działania formacyjno-ewangelizacyjnego. Opis ECTS: Aktywny udział w wykładzie 8 godz. Praca własna studenta: 2 godz. Konsultacje z prowadzącym: 4 godz. Razem: 30 godz. = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
EK 1- określany jako znający doktrynę z możliwością rozróżnienia etapów dotyczących powołania, duchowości i formacji kapłańskiej Na płaszczyźnie wiedzy: 2(ndst) - student nie potrafi podać podstawowych definicji i określeń dotyczących powołania, duchowości i formacji kapłańskiej, 3(dst) - za posiadanie podstawowej wiedzy dotyczącej pojęć związanych z powołaniem, duchowością i formacją kapłańską, 4(db) - zna doktrynę i rozróżnia nowe podstawowe etapy dotyczące powołania, duchowości i formacji kapłańskiej, 5(bdb) - posiada wiedzę dotyczącą rozwoju powołania, duchowości i formacji kapłańskiej. Prezentuje poziom analizy teologicznej dotyczącej rozwoju powołania, duchowości i formacji kapłańskiej EK 2 - określany jako posiadający wiedzę dotyczącą weryfikacji i oceniania koncepcji powołania, duchowości i formacji kapłańskiej. Na płaszczyźnie umiejętności: 2(ndst) - nie posiada podstawowych umiejętności zaprezentowania powołania, duchowości i formacji kapłańskiej. 3(dst) - prezentuje i analizuje powołanie, duchowość i formację kapłańskiej pod kątem źródeł oraz środków. 4(db) - porównuje koncepcje i ujęcia środków dotyczących powołania, duchowości i formacji kapłańskiej, 5(bdb) - weryfikuje i ocenia koncepcję dotyczącą powołania, duchowości i formacji kapłańskiej, EK 3 - określany jako posiadający umiejętność wydawania krytycznych opinii i sądów w zakresie powołania i formacji kapłańskiej. Na płaszczyźnie kompetencji: 2(ndst) - nie widzi możliwości zastosowania wiedzy o powołaniu, duchowości i formacji kapłańskiej, 3(dst) - akceptuje i widzi możliwość wdrażania wiedzy o powołaniu, duchowości i formacji kapłańskiej; posiada świadomość ich roli w kształtowaniu duchowym człowieka. 4(db) - pracuje w zespole formacyjnym; podejmuje się przedstawienia poszczególnych etapów formacji i duchowości kapłańskiej; wykazuje odpowiedzialność za duchowy obraz Kościoła. 5(bdb) - krytyczny w wydawaniu opinii i osądów na temat duchowości i formacji kapłańskiej; otwarty na prawowierne koncepcje dróg rozwoju duchowego chrześcijanina. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - kolokwium: dst - dst plus - 50-60%, db - db plus 60-85%, bdb - 85-100%; - obecności na zajęciach: dst - od 60%; db - 60-95%, bdb - 95-100%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.