Ewagriusz z Pontu - mistrz życia duchowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-R-EPO |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Ewagriusz z Pontu - mistrz życia duchowego |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W07 TMA_U01 TMA_K05 |
Skrócony opis: |
Główne elementy myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu (+399), pisarza egipskiej pustyni. |
Pełny opis: |
1. Doświadczenie pustyni 2. Kseniteia i hezychia 3. Elementy orygenizmu w myśli ascetycznej Ewagriusza 4. Elementy antropologii Ewagriusza 5. Recepcja stoickiego ideału zgodności z naturą 6. Etapy drogi do Boga 7. „Praktike” jako walka z myślami 8. Osiem namiętności 9. Nauka o smutku 10. Antyrreza – spór z myślami 11. Głos Ewagriusza w dyskusji o apathei 12. Kontemplacja naturalna 13. Ideał czystej modlitwy 14. Teologia i wiara 15. Apostolat i kierownictwo duchowe |
Literatura: |
A. Literatura podstawowa: L. Nieścior, Ewagriusz z Pontu – mistrz życia duchowego, Warszawa 2018 (skrypt). B. Literatura uzupełniająca: L. Nieścior, Anachoreza w pismach Ewagriusza, Kraków/Tyniec 1997. G. Bunge, Ewagriusz z Pontu - mistrz życia duchowego. Modlitwa ducha. Acedia. Ojcostwo duchowe, tł. zbior., Kraków/Ty¬niec 19982, ŹMon 19. L. Misiarczyk, Osiem logismoi w pismach Ewagriusza z Pontu, Kraków/Tyniec 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy: EK 1 – ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (TMA_W07); w zakresie umiejętności: EK 2 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01); w zakresie kompetencji społecznych: EK 3 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05). Opis ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Praca własna studenta: 30 godz. Razem: 60 godz. = 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
EK nr 1 określany jako „ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu” Na ocenę: Ndst (2): nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy dotyczącej myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu Dst (3): ma po części uporządkowaną wiedzę dotyczącą myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu Db (4): ma stosunkowo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu Bdb (5): ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu i potrafi ją precyzyjnie wyrazić EK nr 2 określany jako „potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej” Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać niektóry źródłowe informacje dotyczące myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać większość źródłowych informacji dotyczących myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Bdb (5): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać wszystkie źródłowe informacje dotyczące myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej EK nr 3 określany jako „ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu” Na ocenę: Ndst (2): nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu Dst (3): ma świadomość złożoności niektórych elementów rzeczywistości i częściowo rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu Db (4): ma stosunkowo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu Bdb (5): ma bardzo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium końcowe. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - kolokwium: dst - dst plus - 50-60%, db - db plus - 60-85%, bdb - 85-100%; - obecności na zajęciach: dst - od 60%; db - 60-95%, bdb - 95-100%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.