Historia kaznodziejstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-R-HIKA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia kaznodziejstwa |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TD_W04 TD_W06 TD_U04 TD_K04 TD_K06 |
Skrócony opis: |
Historia kaznodziejstwa, będąca częścią homiletyki fundamentalnej, omawia jak w poszczególnych okresach historycznych Kościół rozumiał i spełniał funkcję pośrednictwa zbawczego realizowaną poprzez posługę przepowiadania słowa Bożego. Student ma spojrzeć na drogę, jaką przebyło kaznodziejstwo od posługi słowa apostołów do czasów współczesnych po to, aby pamiętając o zasadzie historia magistra vitae, wyciągnąć wnioski dla swojego przepowiadania. Ukazanie postaci wielkich kaznodziejów i sposobu głoszenia przez nich słowa Bożego ma uświadomić studentom jak w różnych kontekstach historycznych następował rozwój form kaznodziejsko-homiletycznych. Mają oni też zobaczyć, na ile wielcy kaznodzieje dostrzegali, interpretowali i uwzględniali w swojej posłudze ówczesne konteksty życia i działalności Kościoła. |
Pełny opis: |
1. Prototypy homilii w Starym Testamencie. 2. Judaistyczne korzenie homilii i kazania. 3. Nowotestamentalne świadectwa o chrześcijańskiej posłudze słowa Bożego. 4. Kaznodziejstwo w epoce patrystycznej. 5. Kaznodziejstwo średniowieczne w Europie Zachodniej. 6. Kaznodziejstwo średniowieczne w Polsce. 7. Kaznodziejstwo w Europie Zachodniej w okresie renesansu. 8. Kaznodziejstwo w Polsce w okresie renesansu. 9. Kaznodziejstwo w Europie Zachodniej w okresie baroku. 10. Kaznodziejstwo w Polsce w okresie baroku. 11. Kaznodziejstwo w Europie Zachodniej w okresie oświecenia. 12. Kaznodziejstwo w Polsce w okresie oświecenia. 13. Próby odnowy kaznodziejstwa na przełomie XIX i XX wieku. 14. Kaznodziejstwo w Polsce w okresie niewoli narodowej. 15. Kaznodziejstwo w Polsce w XX wieku. |
Literatura: |
Literatura: Jankowski A., Kerygmat w Kościele apostolskim, Częstochowa 1989. Panuś K., Historia kaznodziejstwa, Kraków 2007. Panuś K., Wielcy mówcy Kościoła, Kraków 2004. Panuś K., Wielcy mówcy Kościoła w Polsce, Kraków 2005. Panuś K. Zarys historii kaznodziejstwa w Kościele katolickim, cz. 1. Kaznodziejstwo w Kościele Powszechnym, Kraków 1999. Panuś K., Zarys historii kaznodziejstwa w Kościele katolickim, cz. 1. Kaznodziejstwo w Polsce, cz. 1. Od średniowiecza do baroku, Kraków 2001. Panuś K., Zarys historii kaznodziejstwa w Kościele katolickim, cz. 2. Kaznodziejstwo w Polsce, cz. 1. Od oświecenia do XX wieku, Kraków 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA EK nr 1. Student „prezentuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą powiązania homiletyki z innymi naukami humanistycznymi”. Ndst (2): nie potrafi zaprezentować powiązań homiletyki z innymi naukami humanistycznymi; Dst (3): potrafi w ogólny sposób zaprezentować powiązania homiletyki z innymi naukami humanistycznymi; Db (4): szczegółowo prezentuje powiązania homiletyki z innymi naukami humanistycznymi; Bdb (5): odwołując się do konkretnych przykładów, szczegółowo wskazuje na powiązania homiletyki z innymi naukami humanistycznymi, oceniając je krytycznie i proponując nowe rozwiązania. EK nr 2. Student „prezentuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą historii kaznodziejstwa”. Ndst (2): nie potrafi zaprezentować podstawowych nurtów w historii kaznodziejstwa; Dst (3): w sposób ogólny prezentuje podstawowe nurty w historii kaznodziejstwa; Db (4): szczegółowo prezentuje podstawowe nurty w historii kaznodziejstwa, ilustrując wypowiedź konkretnymi przykładami wypowiedzi wielkich kaznodziejów; Bdb (5): w pogłębiony sposób prezentuje podstawowe nurty z historii kaznodziejstwa, ilustrując wypowiedź konkretnymi przykładami wypowiedzi wielkich kaznodziejów, oceniając je pod kątem uwarunkowań w jakich powstawały. UMIEJĘTNOŚCI EK nr 3. Student „poprawnie dobiera źródła dotyczące historii kaznodziejstwa, dokonuje ich analizy i oceny, poddając krytycznemu osądowi praktykę przepowiadania w wielorakiej perspektywie”. Ndst (2): nie potrafi dobrać źródeł dotyczących historii kaznodziejstwa; Dst (3): potrafi dobrać źródła dotyczące historii kaznodziejstwa, dokonując w ogólny sposób ich analizy i oceny; Db (4): potrafi dobrać źródła dotyczące historii kaznodziejstwa, dokonując ich analizy i oceny w kontekście zawartości rzeczowej, kompozycji i stylu; Bdb (5): potrafi dobrać zróżnicowane źródła dotyczące historii kaznodziejstwa, szczegółowo dokonując ich analizy i oceny oraz poddając krytycznemu osądowi praktykę przepowiadania w kontekście zawartości rzeczowej, kompozycji i stylu. KOMPETENCJE EK nr 4. Student „jest zorientowany w aktualnym stanie interdyscyplinarnych badań dotyczącym historii kaznodziejstwa”. Ndst (2): nie potrafi wyjaśnić aktualnego stanu badań dotyczących historii kaznodziejstwa; Dst (3): w sposób ogólny potrafi wyjaśnić aktualny interdyscplinarny stan badań dotyczący historii kaznodziejstwa; Db (4): w sposób szczegółowy potrafi wyjaśnić aktualny interdyscyplinarny stan badań dotyczący historii kaznodziejstwa; Bdb (5): w sposób szczegółowy, odwołując się do konkretnych przykładów, potrafi wyjaśnić aktualny interdycyplinarny stan badań dotyczący historii kaznodziejstwa, poddając je krytycznemu osądowi i przedstawiając propozycje nowych poszukiwań badawczych. EK nr 5. Student „jest kreatywny w praktycznym wyrażaniu przyswojonej wiedzy i umiejętności w kontekście twórczego korzystania z historii kaznodziejstwa podejmując pracę wykładowcy homiletyki oraz prowadzącego warsztaty i szkolenia z praktyki przepowiadania” Ndst (2): nie potrafi zaplanować i realizować zadań związanych z prezentacją wiedzy oraz umiejętności dotyczących wykorzystania doświadczeń z historii kaznodziejstwa do współczesnej praktyki przepowiadania; Dst (3): w sposób ogólny potrafi zaplanować i realizować zadania związane z prezentacją wiedzy oraz umiejętności dotyczących wykorzystania doświadczeń z historii kaznodziejstwa do współczesnej praktyki przepowiadania; Db (4): w sposób ogólny potrafi zaplanować i realizować zadania związane z prezentacją wiedzy oraz umiejętności dotyczących wykorzystania doświadczeń z historii kaznodziejstwa do współczesnej praktyki przepowiadania, dokonując ich okresowej ewaluacji; Bdb (5): sposób szczegółowy potrafi zaplanować i realizować zadania związane z prezentacją wiedzy oraz umiejętności dotyczących wykorzystania doświadczeń z historii kaznodziejstwa do współczesnej praktyki przepowiadania, dokonując ich okresowej ewaluacji i wprowadzając jej owce w życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa, aktywna i twórcza obecność w prowadzonych zajęciach oraz egzamin ustny obejmujący znajomość lektur i treści wykładu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.