Komunikacja międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-R-KOM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja międzykulturowa |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KKR2_ W01 zna poszerzoną terminologię z zakresu nauk o komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej, rozumie ich źródła oraz zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowych KKR2_W02 ma pogłębioną wiedzę na temat nauk o komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi KKR2_U01 potrafi posługiwać się różnorodnymi formami nawiązywania, podtrzymywania i pielęgnowania kontaktów w zakresie komunikacji międzykulturowej oraz międzyreligijnej KKR2_U06 potrafi adekwatnie wykorzystywać bogactwo źródeł informacji w zakresie komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej, jak również dokonywać selekcji, oceny jakości i wiarygodności zebranych wiadomości KKR2_K05 ma głębokie i utrwalone przekonanie o konieczności adekwatnego zachowania się wobec problematyki kulturowej i religijnej wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Współczesny świat jawi się przede wszystkim jako różnorodność i coraz szybsza dynamika przemian kulturowych. Stad też refleksja wprowadzająca w różnice kulturowe i swoiste przemieszanie kulturowe. Wydaje się, iż warunkiem sprawnego funkcjonowania (życia, pracy, odpoczynku) w społeczeństwie wielokulturowym (wielonarodowościowym) jest zrozumienie fenomenu interakcji kulturowej, jaka nieustannie zachodzi pomiędzy przedstawicielami poszczególnych kultur, języków, religii, grup etnicznych itd. Proces ten jest odczuwalny w miejscu pracy i zamieszkania. Brak świadomości owych procesów, zachodzących interakcji prowadzi do dyskomfortu, a nawet do dysfunkcyjności społecznej. |
Pełny opis: |
1. Kultura, kultury i ich koncepcje 2. Kultura, religia, język, tożsamość. 3. Badania interkulturowe – główne pola badawcze i szkoły. 4. Badania intereligijne – główne pola badawcze i szkoły. 5. Typy odrębności kulturowo-religijnych. 6. Istota i rodzaje komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej. 7. Modelowanie relacji międzykulturowych i międzyreligijnych. 8. Wielokulturowość i wieloreligijność jako zjawisko i jako koncepcja społeczno-polityczna. 9. Swojskość i odmienność w relacjach międzykulturowych i międzyreligijnych. 10. Poznanie kultury przez język. 11. Przestrzeń, kontekst i czas w kulturach i religiach. 12. Komunikacja niewerbalna. 13. Życie codzienne (jedzenie i praca). 14. Szok kulturowi i wtórny szok kulturowy. 15. Historia i współczesność dialogu międzyreligijnego. |
Literatura: |
Boski Paweł, Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Wyd. Naukowe PWN: Warszawa 2009. Isański Jakub (red.), Komunikowanie międzykulturowe. Szanse i wyzwania, WN UAM: Poznań 2009. Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Universitas: Kraków 2006. Ratajczak Magdalena (red.), Pomiędzy kulturami. Szkice z komunikacji międzykulturowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego: Wrocław 2006. Różański Jarosław, , Wokół koncepcji inkulturacji, Wyd. UKSW: Warszawa 2008. Szopski Marek, Komunikowanie międzykulturowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne: Warszawa 2005. Wilczyńska Weronika, Mackiewicz Maciej, Krajka Jarosław, Komunikacja interkulturowa: wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: Poznań 2019. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KKR2_ W01 zna poszerzoną terminologię z zakresu nauk o komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej, rozumie ich źródła oraz zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowych KKR2_W02 ma pogłębioną wiedzę na temat nauk o komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi KKR2_U01 potrafi posługiwać się różnorodnymi formami nawiązywania, podtrzymywania i pielęgnowania kontaktów w zakresie komunikacji międzykulturowej oraz międzyreligijnej KKR2_U06 potrafi adekwatnie wykorzystywać bogactwo źródeł informacji w zakresie komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej, jak również dokonywać selekcji, oceny jakości i wiarygodności zebranych wiadomości KKR2_K05 ma głębokie i utrwalone przekonanie o konieczności adekwatnego zachowania się wobec problematyki kulturowej i religijnej Udział w wykładach: 30 godz. Praca własna studenta: 20 godz. Konsultacje z prowadzącym: 10 godz. Razem: 60 godz. = 4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
KKR2_ W01 zna poszerzoną terminologię z zakresu nauk o komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej, rozumie ich źródła oraz zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowych Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej; nie zna podstawowych procesów i faktów ze spotkania kultur Dst (3): zna podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej; zna podstawowe procesy i fakty ze spotkania kultur Db (4): potrafi wykroczyć poza podstawowe fakty ukazując złożoność procesu komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej Bdb (5): precyzyjnie określa procesy i skutki komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej, wskazując na zmienne środowiskowe i historyczne KKR2_W02 ma pogłębioną wiedzę na temat nauk o komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi Ndst (2): nie potrafi przedstawić podstawowej argumentacji, przemawiającej za złożonością komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej Dst (3): potrafi przedstawić podstawową argumentację, przemawiającą za złożonością komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej oraz jej metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi Db (4): potrafi wskazać mocne i słabe punkty koncepcji przedstawiających komunikację międzykulturową i międzyreligijną Bdb (5): potrafi ująć komunikację międzykulturową i międzyreligijną w wymiarze ogólnoświatowego dialogu kultur Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - egzaminu: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%; - obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.