Kultura i religie Afryki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-R-KRAF |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura i religie Afryki |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KKR2_W12 KKR2_W05 KKR2_U02 KKR2_U03 KKR2_K04 KKR2_K08 |
Skrócony opis: |
Afryka jest bogactwem kultur rodzimych, opartych głownie o tradycyjne religie afrykańskie, a także dziedzictwa islamu i chrześcijaństwa, które zakorzeniły się na dobre w kulturach kontynentu. To, co dzisiaj wydaje się ważne, co jest istotnym „znakiem czasu”, to konfrontacja kultury Zachodu z kulturą afrykańską. Na to nakładają się ogromne tereny biedy. Wielu ludzi czuje się oszukanymi, znieważanymi i wyzyskiwanymi. Postrzegają swoje „organizmy państwowe” jako te, w których nie dba się o dobro wspólne, w których młodzi nie mają innego przykładu poza korupcją i egoizmem. |
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia i literatura. 2. Klasyczne podziały Kultur Afryki. 3. Ogólna charakterystyka społeczności tradycyjnych. 4. Kultury Bantu i pokrewne. 5. Kultury sawanna na południe od równika. 6. Kultury obszaru strefy leśnej i wilgotnej sawanny Afryki Równikowej. 7. Kultury ludów nilockich. 8. Kultury ludów środkowego i wschodniego Sudanu. 9. Kultury sawanny zachodnioafrykańskiej. 10. Kultury wybrzeże Zatoki Gwinejskiej. 11. Kultury obszaru Sahary. 12. Tradycyjne Religie Afrykańskie. 13. Zarys dziejów i cechy charakterystyczne miejscowego islamu. 14. Zarys dziejów i cechy charakterystyczne miejscowego chrześcijaństwa. 15. Kultury i religie w konfrontacji i dialogu. |
Literatura: |
Curtin Ph., Feierman S., Thompson L., Vansina J., Historia Afryki. Narody i cywilizacje. Przekład M. Jannasz. Wstęp W. Jagielski. Konsultacja naukowa prof. dr hab. B. Nowak, Wydawnictwo Marabut: Gdańsk 2003. Hastings A., Kościół i misje w Afryce, przeł. J. Nikolów, Instytut Wydawniczy PAX: Warszawa 1971. Komorowski Z., Kultury Czarnej Afryki, Zakład Narodowy im. Ossolińskich: Wrocław 1994. Mbiti J., Afrykańskie religie i filozofia, Przeł. K. Wiercińska, Instytut Wydawniczy PAX: Warszawa 1980. Piłaszewicz S., Religie Afryki, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2000. Piłaszewicz S., Rzewuski E., Wstęp do afrykanistyki, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2004. Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Uniwersytet i, Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny: Poznań 2004. Szyfelbejn-Sokolewicz Z., Wstęp do etnografii Afryki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe: Warszawa 1968. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KKR2_W12 KKR2_W05 KKR2_U02 KKR2_U03 KKR2_K04 KKR2_K08 Udział w wykładach: 30 godz. Praca własna studenta: 20 godz. Konsultacje z prowadzącym: 10 godz. Razem: 60 godz. = 4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
KKR2_W05 potrafi wskazać i wyjaśnić różnice i podobieństwa między głównymi nurtami religijnymi Bliskiego Wschodu, Afryki, Ameryki, Azji i Oceanii Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu dialogu międzyreligijnego oraz dialogu międzykulturowego; nie zna podstawowych procesów i faktów ze spotkania kultur w Afryce Dst (3): zna podstawowe pojęcia z zakresu dialogu międzyreligijnego oraz dialogu międzykulturowego; zna podstawowe procesy i fakty ze spotkania kultur w Afryce Db (4): potrafi wykroczyć poza podstawowe fakty ukazując złożoność procesu przenikania się kultur w Afryce Bdb (5): precyzyjnie określa procesy i skutki spotkania kultur w Afryce, wskazując na zmienne historyczne KKR2_W12 zna założenia, specyfikę i podstawowe różnice pomiędzy systemami kulturowymi i religijnymi Bliskiego Wschodu, Afryki, Ameryki, Azji i Oceanii Ndst (2): nie potrafi przedstawić podstawowej argumentacji, przemawiającej za złożonością dialogu kultur w Afryce Dst (3): potrafi przedstawić podstawową argumentację, przemawiającą za złożonością dialogu kultur w Afryce Db (4): potrafi wskazać mocne i słabe punkty argumentacji promującej dialogu kultur w Afryce Bdb (5): potrafi ująć dialog kultur w Afryce w wymiarze ogólnoświatowego dialogu kultur |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.