Kościół a kultury Sudanu Południowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-R-KSPU |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Kościół a kultury Sudanu Południowego |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | STL_W05 STL_W09 STL_U02 STL_U04 STL_K02 STL_K03 |
Skrócony opis: |
9 lipca 2011 r. została oficjalnie proklamowana niepodległość Republiki Sudanu Południowego, którego historia – w tym także historia misji – związana jest ściśle z Sudanem pojmowanym jako wcześniejsza Republika Sudanu. W połowie XIX w. misje chrześcijańskie próbowały na nowo swoich sił w Sudanie, m.in. pod kierownictwem polskiego jezuity o. Maksymiliana Ryłło. Te wysiłki wkrótce dotknęły także Sudanu Południowego. Duże wysiłki podjęli misjonarze o. Daniela Comboniego. Rozrostowi misji i liczby wiernych towarzyszyło tworzenie nowych struktur kościelnych. Z misji kombonianów wyrosły na Południu pierwsze struktury kościelne oraz system szkolnictwa. Coraz częściej też Ewangelia była głoszona przez powiększające się grono katechistów, tak mężczyzn, jak i kobiet. Te zmiany miały duże znaczenie dla kształtowania nowego oblicza Kościoła. Zaczął zapuszczać coraz głębiej miejscowe korzenie. |
Pełny opis: |
1. Mapa etniczna Sudanu Północnego 2. Mapa etniczna Sudanu Południowego 3. Starożytne kultury Sudanu 4. Chrześcijaństwo w Nubii 5. Państwowe struktury przedkolonialne 6. Powstanie Sudanu 7. Ewangelizacja Sudanu w XIX i XX w. 8. Historia Południa w Kondominium 9. Historia ewangelizacji Południa 10. Powstanie Sudanu Południowego 11. Pomoc ofiarom wojny Rola Kościoła 12. System szkolnictwa katolickiego 13. Kościół a pomoc w rozwoju 14. Współczesny konflikt i rola Kościoła 15. Dialog z tradycyjnymi religiami sudańskimi i islamem |
Literatura: |
Cisternino M., Passion for Africa. Missionary and Imperial Papers on the Evangelisation of Uganda and Sudan 1848-1923, Kampala 2004. Evans-Pritchard E.E., Religia Nuerów. Przeł. K. Baraniecka i M. Olszewski, Kęty 2007. Holt P.M., Daly M.W., A history of the Sudan. From the coming of islam to the present day, Longman: London-New York 1988. Johnson Douglas H., The Root Causes of Sudan Civil Wars, Kampala 2003. Różański J., Kościół katolicki w Sudanie w drugiej połowie XX w., w: Cisło W., Różański J., Ząbek M. (red.), Sudan – bogactwo kultur i wewnętrzne napięcia, Warszawa 2012, s. 249-265. Różański J., Pierwsze próby ewangelizacji Sudanu Południowego w XIX w., w: Szupejko M., Wiśniewski R. (red.), Horyzonty kultury: pomiędzy ciągłością a zmianą, Wydawnictwo UKSW:Warszawa 2012, s. 126-142. Werner R., Anderson W., Wheeler A., Day of Devastation. Day of Contentment. The History of the Sudanese Church across 2000 years, Nairobi 2000. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Udział w wykładach: 30 godz. Praca własna studenta: 20 godz. Konsultacje z prowadzącym: 10 godz. Razem: 60 godz. = 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
STL_W05 zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, Dialogu ekumenicznego i Międzyreligijnego Ndst (2): nie potrafi przedstawić podstawowej argumentacji, przemawiającej za złożonością dialogu kultur i religii w Sudanie Dst (3): potrafi przedstawić podstawową argumentację, przemawiającą za złożonością dialogu kultur i religii w Sudanie Db (4): potrafi wskazać mocne i słabe punkty argumentacji promującej dialogu kultur i religii w Sudanie Bdb (5): potrafi ująć dialog kultur i religii w Sudanie w wymiarze ogólnoświatowego dialogu kultur STL_W09 rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym Efekt kształcenia: Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego Na ocenę: Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na pluralizm religijny i kulturowy Sudanu Południowego Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie pluralizm religijny i kulturowy Sudanu Południowego, przytaczając popularne w społeczeństwie ogólne sądy Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach medialnych, aby podejmować świadome decyzje Bdb (5): uważnie śledzi zachodzące zmiany, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - egzamin: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%; - obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.