List do Efezjan: egzegeza i teologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-R-LDE |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | List do Efezjan: egzegeza i teologia |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Wykłady przedstawiają zasadnicze problemy egzegetyczne Ef w kontekście uwarunkowań, które wywarły wpływ na formę i treść tej księgi Nowego Testamentu. Istotne w prezentowanym ujęciu są założenia społeczne i kulturowe lektury. |
Pełny opis: |
1. Efez jako ośrodek kulturowy i polityczny. 2. Diaspora efeska. 3. Początki chrześcijaństwa w Efezie. 4. Ef jako list i dzieło retoryczne. 5. Perskrypt Ef na tle listów św. Pawła. 6. Pierwsza eulogia (Ef 1,3-14). 7. Druga eulogia (Ef 1,15-23) 8. Specyfika syntezy historiozbawczej w Ef. 9. Żydzi i poganie w Ef. 10. Jedność i różnorodność w Ef. 11. Pareneza w Ef. 12. Świat pogański w Ef. 13. Kodeksy domowe a Ef. 14.Duchowa zbroja w Ef. 15. Ef, judaizm, chrześcijaństwo i gnoza. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. C.E. Arnold, Ephesians (ECNT 10), Grand rapids 2010; 2. M. Barth, Ephesians 1-3 (AB 34), Yale 1974; 3. M. Barth, Ephesians 4-6 (AB 34A), Garden City 1974; 4. B. Chapell, Ephesians, Phililpsburg 2009; 5. R. Mazur, La retorica della Lettera agli Efesini (analecta 75), Milano-Jerusalem 2010. Uzupełniająca: 1. J. Gnilka, Der Epheserbrief, Leipzig 1971; 2. D.A. Hagner, Ephesians. An Exegetical Commentary, Grand rapids 2002; 3. A. Jankowski, Listy więzienne Świętego Pawła (PŚNT 8), Poznań 1962, s. 333-576; 4. R. Schnackenburg, The Epistle to the Ephesians. A Commentary, Edinburgh 1991; 5. B. Witherington, The Letters to Philemon, the Colossians, and the Ephesians. A Socio-Rhetorical Commentary on the Captivity Epistles, Grand rapids, Cambridge 2007, s. 215-365. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student poznaje uwarunkowania pierwotnego chrześcijaństwa w Azji Mniejszej. Student zdobywa wiedzę o formalnych i treściowych problemach Ef. Student uczy się identyfikować elementy wielokulturowego tła w Ef. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: egzamin ustny i ppisemny. Kryteria: znajomość treści wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.