Metody pracy twórczej nad homilią
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-R-MPT |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy twórczej nad homilią |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TD_W04 TD_W08 TD_U02 TD_U12 TD_K05 |
Skrócony opis: |
Celem prowadzonych ćwiczeń jest zdobycie umiejętności i kompetencji związanych z samodzielnym przygotowaniem homilii. Odwołując się do zdobytej wcześniej wiedzy w ramach różnych dyscyplin homiletyki, studenci mogą ją zastosować i rozwinąć w praktyce, tworząc homilie. |
Pełny opis: |
1. Specyfika twórczości kaznodziejskiej. 2. Psychologia twórczości a praca nad homilią. 3. Przygotowanie dalsze homilii. 4. Przygotowanie bliższe homilii. 5. Medytacja antropologiczna. 6. Zasady interpretacji tekstu biblijnego a tworzenie homilii. 7. Homiletyczna medytacja tekstu. 8. Elementy mistagogiczno-liturgiczne a tworzenie homilii. 9. Prawdy wiary a tworzenie homilii. 10. Zagadnienia moralne a tworzenie homilii. 11. Elementy współczesnej kultury a tworzenie homilii. 12. 13. 14. Kompozycja homilii według określonego modelu. 15. Pisemne przygotowanie homilii. |
Literatura: |
Dyk S., Zasady interpretacji tekstu biblijnego w praktyce kaznodziejskiej, „Perspectiva–Legnickie Studia Teologiczno‑Historyczne” 14 (2009) z. 1, s. 99–121. Przyczyna W. Kaznodziejski przekaz opowiadań biblijnych, Kraków 2000. Przyczyna W. (red.), Liturgia i przepowiadanie, Kraków 2010. Przyczyna W. (red.), Prawdy wiary w przepowiadaniu, Kraków 2000. Schwarz A., Jak pracować nad kazaniem, Warszawa 1993. Sikora J., Jurkowski J. (red.), Kazanie a literatura dawniej i dziś, Warszawa 2017. Szewczyk L., Chrystocentryczne głoszenie zasad życia chrześcijańskiego, w: H. Sławiński (red.), Głosimy Pana Jezusa. Treść przepowiadania, Kraków 2017, s. 173-196. Szewczyk L., Zagadnienia moralne w wypowiedzi kaznodziejskiej, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 37 (2004), z. 2, s. 48–57. Twardy J., Koncepcja pracy twórczej nad kazaniem. Inspiracje psychologiczne w niemieckojęzycznych publikacjach homiletycznych 1970–1996, Rzeszów 1998. Twardy J., Proces przygotowywania homilii, „Roczniki Teologiczne” tom LXI, z. 12, s. 73-87. Zerfass R. Od aforyzmu do kazania, Kraków 1995. Zerfass R., Od perykopy do homilii, Kraków 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA EK nr 1. Student „prezentuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą powiązania homiletyki z innymi naukami humanistycznymi, szczególnie w zakresie teologicznych i pozateologicznych zasad tworzenia homilii”. Ndst (2): nie potrafi wymienić teologicznych i pozateologicznych zasad tworzenia homilii; Dst (3): potrafi poprawnie wymienić podstawowe teologiczne i pozateologiczne zasady tworzenia homilii; Db (4): szczegółowo wymienia teologiczne i pozateologiczne zasady tworzenia homilii; Bdb (5): w pogłębiony sposób wymienia teologiczne i pozateologiczne zasady tworzenia homilii, odnosząc je do konkretnych przykładów. EK nr 2. Student „wymienia zasady dotyczące harmonijnego łączenia tworzywa homiletycznego pochodzącego z różnych źródeł, będące efektem podejmowania refleksji na pograniczu homiletyki, dyscyplin teologicznych oraz pozateologicznych”. Ndst (2): nie potrafi wymienić zasad dotyczących harmonijnego łączenia tworzywa homiletycznego pochodzącego z różnych źródeł; Dst (3): potrafi ogólnie wymienić zasady dotyczące harmonijnego łączenia tworzywa homiletycznego pochodzącego z różnych źródeł; Db (4): szczegółowo wyjaśnia zasady dotyczące harmonijnego łączenia tworzywa homiletycznego pochodzącego z różnych źródeł; Bdb (5): w pogłębiony sposób wyjaśnia zasady dotyczące harmonijnego łączenia tworzywa homiletycznego pochodzącego z różnych źródeł, odnosząc je do konkretnych przykładów. UMIEJĘTNOŚCI EK nr 3. Student „organizuje własny warsztat badawczy służący stworzeniu homilii”. Ndst (2): nie potrafi zorganizować własnego warsztatu badawczego służącego stworzeniu homilii; Dst (3): potrafi w ogólny sposób zorganizować własny warsztat badawczy służący stworzeniu homilii; Db (4): sięgając do różnych źródeł, potrafi zorganizować własny warsztat badawczy służący stworzeniu homilii; Bdb (5): sięgając do doświadczeń różnych osób oraz wielu źródeł, potrafi zorganizować własny warsztat badawczy służący stworzeniu homilii, twórczo z niego korzystając i będąc krytycznym wobec owoców swojej pracy. EK nr 4. Student „korzystając z posiadanej wiedzy interdyscyplinarnej sporządza konspekt homilii”. Ndst (2): nie potrafi metodycznie zaplanować i sporządzić konspektu homilii; Dst (3): potrafi w sposób ogólny zaplanować i sporządzić konspekt homilii; Db (4): szczegółowo planuje i sporządza konspekt homilii niedzielnej, skierowanej do konkretnej grupy odbiorów oraz uwzględniającej występujące uwarunkowania; Bdb (5): szczegółowo planuje i sporządza konspekty różnych typów homilii, skierowanych do różnych grup odbiorców oraz uwzględniającej wielorakie uwarunkowania, oceniając ją krytycznie. KOMPETENCJE EK nr 5. Student „korzystając z własnego doświadczenia zdobytego w czasie studiów homiletycznych i praktyki przepowiadania jest zdolny do zespołowego tworzenia homilii”. Ndst (2): nie potrafi wykorzystać własnego doświadczenia zdobytego w czasie studiów homiletycznych i praktyki przepowiadania do zespołowego tworzenia homilii; Dst (3): w bardzo ogólny sposób potrafi wykorzystać własne doświadczenie zdobyte w czasie studiów homiletycznych i praktyki przepowiadania do zespołowego tworzenia homilii; Db (4): w pogłębiony sposób potrafi wykorzystać własne doświadczenie zdobyte w czasie studiów homiletycznych i praktyki przepowiadania do zespołowego tworzenia homilii niedzielnej; Bdb (5): w szczegółowy sposób potrafi wykorzystać własne doświadczenie zdobyte w czasie studiów homiletycznych i praktyki przepowiadania do zespołowego tworzenia różnych typów homilii, skierowanych do wielorakich odbiorców, będąc zarazem krytycznym wobec owoców swojej pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywna i twórcza obecność na zajęciach oraz samodzielne przygotowanie konspektów dziesięciu homilii przeznaczonych do różnych odbiorców i uwzględniających różne uwarunkowania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.