Metodologia teologii środków społecznego przekazu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-R-MTS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia teologii środków społecznego przekazu |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Przedstawienie metodologii teologii środków społecznego przekazu w kontekście ewolucji teologii komunikacji. Ukazanie teologii środków społecznego przekazu jako subdyscypliny nauk teologicznych oraz nauk o mediach. Analiza wybranych przykładów przekazów medialnych w perspektywie teologii środków społecznego przekazu. |
Pełny opis: |
1. Odrębność i specyfika teologii we współczesnej klasyfikacji nauk. 2. Klasyczne metody teologiczne. 3. Rozwój i metody badań medioznawczych. 4 -5. Teologia praktyczna, teologia rzeczywistości ziemskich, teologia kultury, teologia komunikacji u genezy teologii środków społecznego przekazu. 6. Media w perspektywie teologicznej. 7.Źródła oraz przedmiot materialny i przedmiot formalny teologii środków społecznego przekazu. 8-9. Specyfika metodologii teologii środków społecznego przekazu jako nauki autonomicznej. 10-11. Przykłady analizy teologiczno-medialnej wybranych przekazów werbalnych. 12-13. Przykłady analizy teologiczno-medialnej wybranych przekazów audialnych. 14-15. Przykłady analizy teologiczno-medialnej wybranych przekazów audiowizualnych. |
Literatura: |
A. Adamski, G. Łęcicki, Teologia i nauki o mediach: interdyscyplinarność jako płaszczyzna wspólnej refleksji naukowej o środkach społecznego przekazu, „ Studia Medioznawcze”, nr 1 ( 64 ) 2016. A. Adamski, G. Łęcicki, Teologia mediów i komunikacji - na styku nauk o mediach oraz nauk teologicznych, „ Studia Medioznawcze”, nr 2 ( 65 ), 2016. Teologia środków społecznego przekazu w naukach o mediach, red. J. Olędzki, Warszawa 2018. G. Łęcicki, M. Butkiewicz, K. Marcyński, Teologia mediów oraz komunikacji w historii, doświadczeniu i praktyce Katedry Teologii Środków Społecznego Przekazu UKSW, w: Geniusz kobiety 2. Co nowego w teologii stosowanej?, red. M. Tyburska, Warszawa 2018. P. Drzewiecki, Teologia społeczności sieciowych. Próba konceptualizacji, "Biuletyn Edukacji Medialnej" 1/2017. K. Zagórska, Misyjność mediów katolickich na przykładzie Radia Emaus, Poznań 2018. P. Muranowicz, Radio i Ewangelia, Sandomierz 2018. M. Lender-Gołębiowska, Piękne, dobre, prawdziwe. Obraz świętości kobiet na przykładzie polskich i zagranicznych filmów fabularnych z lat 2000-2015, Warszawa 2018. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
udział w zajęciach - 30 godzin, przygotowanie do zajęć - 15 godzin przygotowanie do kolokwium - 15 godz suma godzin - 60 = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.