Teologia mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-R-TME |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Teologia mediów |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Przedstawienie teologii środków społecznego przekazu, jej celów, metod badawczych, założeń metodologicznych, w kontekście zarówno ogólnego podziału nauk, jak i szczegółowego podziału nauk teologicznych, a także w kontekście nauk o mediach. Wskazanie rozmaitych źródeł i koncepcji teologii mediów. Prezentacja teologii środków społecznego przekazu jako nauki autonomicznej. Interpretacja teologii mediów w świetle dokumentu Międzynarodowej Komisji Teologicznej o perspektywach, zasadach i kryteriach współczesnej teologii. |
Pełny opis: |
1. Specyfika i odrębność teologii w ogólnym systemie podziału nauk. 2. Podział i klasyfikacja nauk teologicznych. 3 - 4. Ewolucja katolickiej doktryny medialnej. 5 - 6. Teologia mediów w systemie nauk teologicznych. Teologia środków społecznego przekazu a teologia praktyczna, teologia rzeczywistości ziemskich, teologia kultury, teologia komunikacji. 7. Christus - Perfectus Communicator - podstawowy paradygmat teologii mediów i teologii komunikacji. 8. Przedmiot formalny i materialny teologii mediów. 9. Metodologia teologii mediów. 10. Teologia mediów w systemie nauk o mediach. 11. Teologia mediów w świetle perspektyw, zasad i kryteriów współczesnej teologii katolickiej. 12-15. Przykłady analizy teologiczno-medialnej w odniesieniu do wybranych przekazów medialnych. |
Literatura: |
Podstawowa: Jan Paweł II, "Redemptoris missio", Rzym 1991; Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Teologia dzisiaj. Perspektywy, zasady i kryteria, Kraków 2012. G. Łęcicki, Media audiowizualne w nauczaniu Jana Pawła II, Warszawa 2013; Media w duszpasterstwie. Red. M. Przybysz, T. Wielebski, Warszawa 2014. A. Adamski, G. Łęcicki, Teologia i nauki o mediach: interdyscyplinarność jako płaszczyzna wspólnej refleksji naukowej o środkach społecznego przekazu, „Studia Medioznawcze”, nr 1 ( 64 ) 2016. A. Adamski, G. Łęcicki, Teologia mediów i komunikacji - na styku nauk o mediach oraz nauk teologicznych, „ Studia Medioznawcze”, nr 2 ( 65 ), 2016; G. Łęcicki, Problem analizy filmów fabularnych oraz seriali telewizyjnych jako komunikatów medialnych w świetle teologii środków społecznego przekazu, w: Nauki o mediach i komunikacji społecznej. Krystalizacja dyscypliny w Polsce. Tradycje, nurty, problemy, rezultaty, red. A. Adamski, S. Gawroński, M. Szewczyk, Warszawa-Rzeszów 2017. G. Łęcicki, Jan Paweł II- papież mediów, „ Warszawskie Studia Pastoralne”, r. XII, 2017, nr 1( 34 ). Uzupełniająca: Kapłan i rodzina w mediach. Red. A. Adamski, K. Kwasik, G. Łęcicki, Warszawa 2012. Majka J., Metodologia nauk teologicznych, Wrocław 1995; Metodologia teologii praktycznej, Red. W. Przyczyna, Kraków 2011. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.