Warsztat dziennikarza religijnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-R-WDRE |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat dziennikarza religijnego |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczące warsztatu dziennikarza religijnego nie mają charakteru zajęć praktycznych, nie są bowiem, jak wskazuje tytuł, dedykowane przyszłym dziennikarzom religijnym (katolickim), jak pierwotnie planowano. Dlatego podczas zajęć zostanie zaprezentowany warsztat dziennikarski o charakterze religijnym na przykładzie środowiska „Tygodnika Powszechnego” i jego redaktorów takich jak Jerzy Turowicz, Józefa Hennelowa, Tadeusz Żychiewicz. Ponieważ Żychiewicz uchodzi za prekursora apologii dziennikarskiej i jego działalność redakcyjna i pisarska najpełniej odzwierciedla warsztat dziennikarza religijnego, także czasów transformacji ustrojowej w Polsce, część zajęć poświęcona będzie jego pisarstwu (reportażom, epistolografii, hagiografii, aretologii, komentarzom biblijnym). Celem zajęć będzie zatem uświadomienie studentom, jak ważną rolę na rynku dziennikarskim może odegrać dziennikarstwo uprawiane w redakcjach o charakterze społeczno-katolickim czy ściśle wyznaniowym. |
Pełny opis: |
Główne zagadnienia: 1. Rola i miejsce „Tygodnika Powszechnego” w latach 1945–2020 2. „Czas burz” i „czas rozstań” – kontrowersje wokół TP 3. Pierwszy „Tygodnik” i jego redaktorzy 4. Turowicz, Hennelowa, Żychiewicz, ks. Bardecki i ich pozycja w składzie redakcyjnym 5. Warsztat dziennikarski na przykładzie pisarstwa T. Żychiewicza 6. Początek pisarskiej drogi polskiego Tertuliana 7. Gatunki dziennikarskie Żychiewicza – od notatki do aretologii 8. Rozstanie Żychiewicza z „Tygodnikiem Powszechnym” i współpraca z „Gazetą Wyborczą” 9. Apologia dziennikarska czy apologia medialna? 10. „Tygodnik Powszechny” w drugiej dekadzie XXI wieku |
Literatura: |
Bereś W., Burnetko K., Podsadecka J., Krąg Turowicza. Tygodnik, czasy, ludzie. 1945–1999, Limanowa–Kraków 2012. Boniecki A., Tertulian z Tygodnika, [w:] tegoż, Abonent chwilowo nieosiągalny, Kraków 2015. Jarocki R., Czterdzieści pięć lat w opozycji (o ludziach „Tygodnika Powszechnego”), Kraków 1990. Mateja A., Co zdążysz zrobić, to zostanie. Portret Jerzego Turowicza, Kraków 2012. Nikt nie zna granic Kościoła. Z Tadeuszem Żychiewiczem rozmawia Adam Michnik, „Gazeta Wyborcza” 1992, nr 93, http://wyborcza.pl/1,100556,138839.html [dostęp: 28.01.2018]. Pera M., „Tygodnik Powszechny” w poszukiwaniu mądrości, „Refleksje” Nr 2 (2010), s. 45–55. Podsadecka J., Gen ryzyka w sobie miał… o Jerzym Turowiczu opowiadają… ks. Adam Boniecki, Józefa Hennelowa, Krzysztof Kozłowski, Adam Michnik, Joanna Ochojska-Okońska, Anna Szałapak, Andrzej Szczeklik, Stefan Wilkanowicz, Warszawa 2012. Sonczyk W., Media i dziennikarstwo w opinii „Tygodnika Powszechnego” (w kontekście obrad Okrągłego Stołu), „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2008, z. 1/2, s. 151–174. Stępniak K., Tadeusz Żychiewicz, Kraków 2018. Stępniak K., W poszukiwaniu Kościoła idealnego. Życie i dzieło Tadeusza Żychiewicza, Olecko 2004. Stępniak K., Tadeusz Żychiewicz, Kraków 2018. Stępniak K., Współczesny Tertulian, „W Drodze” 1997, nr 7. Stępniak K., Zapomniany redaktor Tygodnika Powszechnego, Pułtusk 2019. Turowicz J., Kościół nie jest łodzią podwodną (wybór publicystyki z lat 1964-1987), Kraków 1990. Żakowski J., Pół wieku pod włos czyli życie codzienne „Tygodnika Powszechnego” w czasach heroicznych, Kraków 1999. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu zajęć student powinien: - posiadać wiedzę na temat znaczenia i roli warsztatu religijnego we współczesnej komunikacji medialnej, ale także rzeczywistości społeczno-polityczno-religijnej, posiadać zdolność oceny i rodzajów, - nabyć kompetencje dotyczące walorów religijnych gatunków dziennikarskich, ich wartości opiniotwórczej i konfesyjnej, - posiadać ogólną wiedzę o najbardziej opiniotwórczym środowisku TP i jego wybitnych przedstawicielach, których warsztat dziennikarskich może być wzorcowy i godny naśladowania - rozumieć, jaką rolę pełniło i pełni dziś pismo, wokół którego zawsze było wiele kontrowersji |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: Praca pisemna esej, artykuł lub prezentacja na jeden z wybranych tematów zaproponowanych przez prowadzącego zajęcia związanych z poruszaną problematyką zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.