Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy judaizmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-RE-POJ
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy judaizmu
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TMA_W08

TMA_W24

TMA_U10



Skrócony opis:

Wprowadzenie w naturę i historię judaizmu.

Pełny opis:

Treści merytoryczne: Systematyczne poznawanie zasad religii żydowskiej wraz z dziejami tej religii, jej świętymi pismami, obrzędami, praktykami i zwyczajami, zarówno dawniejszymi, jak i obecnymi.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- de Lange N., Świat żydowski. Wielkie Kultury Świata, Penta Warszawa 1996.

- Unterman A., Żydzi, wiara i życie, Łódź 1989.

- Tyloch W., Judaizm, Warszawa 1987.

- Tworuschka M. i U., Judaizm, Religie Świata II, Agora, Warszawa 2009.

- de Vries S.Ph., Obrzędy i symbole Żydów, WAM, Kraków 1999.

- Jak modlą się żydzi. Antologia modlitw, Opr. Maciej Tomal. Verbinum. Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca

- Cohen A.,, Talmud. Syntetyczny wykład na temat Talmudu i nauk rabinów dotyczących religii, etyki i prawodawstwa, przeł. R. Gromacka, Warszawa 1995.

- Chrześcijaństwo a judaizm rabiniczny. Historia początków oraz wczesnego rozwoju. red. H. Shanks, Warszawa 2013.

- Heschel A. J., Szabat i jego znaczenie dla współczesnego człowieka Przekł. Henryk Halkowski, Gdańsk 1994

- N. Kameraz-Kos, Święta i tradycje żydowskie, Warszawa 1997.

- Pilarczyk K., Literatura żydowska od epoki biblijnej do haskali: wprowadzenie religioznawcze, literackie i historyczne, Kraków 2006.

- Scholem G., Mistycyzm żydowski i jego główne kierunki, przeł. Ireneusz Kania. Czytelnik Warszawa 1997

- VanderKam J.C., Wprowadzenie do wczesnego judaizmu, Cyklady, Warszawa 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Po zakończeniu zajęć student

w zakresie wiedzy:

EK 1 zna główne pojęcia doktrynalne oraz nurty współczesnego judaizmu, zna zagadnienia z zakresu dialogu międzyreligijnego (TMA_W08)

w zakresie umiejętności

EK 2 - posiada podstawową wiedzę na temat historii religii monoteistycznej - judaizmu oraz jej instytucji religijnych, kulturalnych i społecznych (TMA_W24)

w zakresie kompetencji społecznych

EK 3 - umie prowadzić dialog światopoglądowy i międzyreligijny (TMA_U10)

Opis ECTS

Udział w wykładach: 30 godz.

Praca własna studenta: 20 godz.

Przygotowanie końcowej pracy: 10 godzin

Razem 60 godzin

Metody i kryteria oceniania:

EK nr 1: zna główne pojęcia doktrynalne judaizmu oraz podział współczesnego judaizmu; zna zagadnienia z zakresu dialogu międzyreligijnego:

Na ocenę:

- ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i terminów;

- dst (3): zna tylko niektóre podstawowe wiadomości;

- db (4) zna i umie przedstawić prawie wszystkie pojęcia i problemy związane z dialogiem

- bdb (5) potrafi wyjaśnić wszystkie podstawowe terminy i pojęcia judaizmu i umie onosić je do zagadnień związanych z dialogiem;

EK nr 2: posiada podstawową wiedzę na temat historii religii monoteistycznej potrafi prezentować i dyskutować wyniki swych badań;

Na ocenę:

- ndst (2) nie potrafi zaprezentować i dyskutować na temat etapów rozwoju religii żydowskiej i instytucji religijnych;

- dst (3) poprawnie prezentuje niektóre z podstawowych problemów z zakresu z historii judaizmu oraz instytucji religijnych;

- db (4) poprawnie prezentuje podstawowe problemy na temat historii judaizmu oraz instytucji religijnych, potrafi analizować źródła na ten temat;

- bdb (5) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę na temat judaizmu w kontekście innych monoteistycznych religii.

EK nr 3 umie prowadzić dialog światopoglądowy i międzyreligijny

Na ocenę:

- ndst (2) nie zna zagadnień dotyczących dialogu międzyreligijnych;

- dst (3) potrafi dyskutować tylko na temat wybranych zagadnień;

- db (4) widzi potrzebę dialogu międzyreligijnego oraz jego różne czynniki;

- bdb (5) jest otwarty na dialog międzyreligijny, śledzi uważnie wydarzenia związane z dialogiem międzyreligijnym, analizuje je i wyciąga wnioski.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)