Podstawy judaizmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-RE-POJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy judaizmu |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W08 TMA_W24 TMA_U10 |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w naturę i historię judaizmu. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Systematyczne poznawanie zasad religii żydowskiej wraz z dziejami tej religii, jej świętymi pismami, obrzędami, praktykami i zwyczajami, zarówno dawniejszymi, jak i obecnymi. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - de Lange N., Świat żydowski. Wielkie Kultury Świata, Penta Warszawa 1996. - Unterman A., Żydzi, wiara i życie, Łódź 1989. - Tyloch W., Judaizm, Warszawa 1987. - Tworuschka M. i U., Judaizm, Religie Świata II, Agora, Warszawa 2009. - de Vries S.Ph., Obrzędy i symbole Żydów, WAM, Kraków 1999. - Jak modlą się żydzi. Antologia modlitw, Opr. Maciej Tomal. Verbinum. Warszawa 2000. Literatura uzupełniająca - Cohen A.,, Talmud. Syntetyczny wykład na temat Talmudu i nauk rabinów dotyczących religii, etyki i prawodawstwa, przeł. R. Gromacka, Warszawa 1995. - Chrześcijaństwo a judaizm rabiniczny. Historia początków oraz wczesnego rozwoju. red. H. Shanks, Warszawa 2013. - Heschel A. J., Szabat i jego znaczenie dla współczesnego człowieka Przekł. Henryk Halkowski, Gdańsk 1994 - N. Kameraz-Kos, Święta i tradycje żydowskie, Warszawa 1997. - Pilarczyk K., Literatura żydowska od epoki biblijnej do haskali: wprowadzenie religioznawcze, literackie i historyczne, Kraków 2006. - Scholem G., Mistycyzm żydowski i jego główne kierunki, przeł. Ireneusz Kania. Czytelnik Warszawa 1997 - VanderKam J.C., Wprowadzenie do wczesnego judaizmu, Cyklady, Warszawa 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy: EK 1 zna główne pojęcia doktrynalne oraz nurty współczesnego judaizmu, zna zagadnienia z zakresu dialogu międzyreligijnego (TMA_W08) w zakresie umiejętności EK 2 - posiada podstawową wiedzę na temat historii religii monoteistycznej - judaizmu oraz jej instytucji religijnych, kulturalnych i społecznych (TMA_W24) w zakresie kompetencji społecznych EK 3 - umie prowadzić dialog światopoglądowy i międzyreligijny (TMA_U10) Opis ECTS Udział w wykładach: 30 godz. Praca własna studenta: 20 godz. Przygotowanie końcowej pracy: 10 godzin Razem 60 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
EK nr 1: zna główne pojęcia doktrynalne judaizmu oraz podział współczesnego judaizmu; zna zagadnienia z zakresu dialogu międzyreligijnego: Na ocenę: - ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i terminów; - dst (3): zna tylko niektóre podstawowe wiadomości; - db (4) zna i umie przedstawić prawie wszystkie pojęcia i problemy związane z dialogiem - bdb (5) potrafi wyjaśnić wszystkie podstawowe terminy i pojęcia judaizmu i umie onosić je do zagadnień związanych z dialogiem; EK nr 2: posiada podstawową wiedzę na temat historii religii monoteistycznej potrafi prezentować i dyskutować wyniki swych badań; Na ocenę: - ndst (2) nie potrafi zaprezentować i dyskutować na temat etapów rozwoju religii żydowskiej i instytucji religijnych; - dst (3) poprawnie prezentuje niektóre z podstawowych problemów z zakresu z historii judaizmu oraz instytucji religijnych; - db (4) poprawnie prezentuje podstawowe problemy na temat historii judaizmu oraz instytucji religijnych, potrafi analizować źródła na ten temat; - bdb (5) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę na temat judaizmu w kontekście innych monoteistycznych religii. EK nr 3 umie prowadzić dialog światopoglądowy i międzyreligijny Na ocenę: - ndst (2) nie zna zagadnień dotyczących dialogu międzyreligijnych; - dst (3) potrafi dyskutować tylko na temat wybranych zagadnień; - db (4) widzi potrzebę dialogu międzyreligijnego oraz jego różne czynniki; - bdb (5) jest otwarty na dialog międzyreligijny, śledzi uważnie wydarzenia związane z dialogiem międzyreligijnym, analizuje je i wyciąga wnioski. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.