Etyka filozoficzna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SGD-EF |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka filozoficzna |
Jednostka: | Gdańskie Seminarium Duchowne |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Etyka zaliczana jest do podstawowych działów filozofii, zajmuje się ona wskazaniem i uzasadnieniem norm moralnych. W historia myśli ludzkiej powstało wiele szkół etycznych, dokonała się także ewolucja używanych pojęć. Celem zajęć jest prezentacja historycznych szkół filozofii moralności z uwzględnieniem ich wpływu na współczesny stan tej dziedziny, a także przedstawienie etycznych tez personalizmu chrześcijańskiego, dotyczących zwłaszcza pojęć dobra i zła, kryteriów oceny aktu moralnego, zagadnień sumienia i prawa, cnoty i odpowiedzialności. Wymagania wstępne: brak |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Zagadnienia wstępne: koncepcja etyki normatywnej, przedmiot materialny i formalny, metoda, związki z innymi naukami filozoficznymi i szczegółowymi. 2. Elementy metaetyki: prezentacja problemów metaetyki i zasadniczych stanowisk metaetycznych. ze wskazaniem związków metaetyki z koncepcją etyki normatywnej. 3. Historia etyki (1): na bazie kursu historii filozofii starożytnej i średniowiecznej podany rozwój myśli etycznej, ze szczególnym uwzględnieniem formowania pojęć etycznych, związków między etyką a pozostałymi elementami systemu filozoficznego i związków między omawianymi koncepcjami. 4. Historia etyki (2): na bazie kursu historii filozofii nowożytnej podany rozwój myśli etycznej, ze szczególnym uwzględnieniem formowania pojęć etycznych, związków między etyką a pozostałymi elementami systemu filozoficznego i związków między omawianymi koncepcjami. 5. Zasadnicze typy teorii etycznej: prezentacja eudajmonizmu, deontonomizmu i personalizmu; przegląd stanowisk ze szczególnym uwzględnieniem utylitaryzmu; omówienie teoretycznych trudności związanych z poszczególnymi kierunkami; wskazanie personalizmu jako sposobu wyodrębnienia dziedziny moralności i zasady tworzenia norm. 6. Czyn ludzki (1): pojęcie aktu ludzkiego, analiza jego istotnych cech; czynniki ograniczające jego rozumność 7. Czyn ludzki (2): czynniki ograniczające rozumność aktu ludzkiego. 8. Moralna specyfikacja czynu (1): cel działania, cel działającego i okoliczności jako czynniki wpływające na moralną charakterystykę aktu rozumnego; przegląd stanowisk ze szczególnym uwzględnieniem sytuacjonizmu. 9. Moralna specyfikacja czynu (2): cel działania jako element istotny dla moralnej oceny czynu prostego; cel działającego działania jako element istotny dla moralnej oceny czynu złożonego; prezentacja zasad „cel nie uświęca środków” oraz „zasady o podwójnym skutku” 10. Wartości: przegląd stanowisk aksjologii, prezentacja wartości jako idealnych wzorców postępowania człowieka. 11. Sumienie (1): sumienie jako akt rozumu praktycznego; odniesienie sumienia do innych władz człowieka i do środowiska; sumienie jako norma moralności; obiektywny i subiektywny aspekt sumienia 12. Sumienie (2): zniekształcenia w funkcjonowaniu sumienia, konieczność ciągłego kształtowania sumienia. 13. Prawo: pojęcie normy i jej rodzaje; szczególny charakter normy moralnej; prawo naturalne: przegląd stanowisk i charakterystyka ujęcia Tomaszowego; konieczność i sposoby uzasadniania norm. 14. Cnota: pojęcie cnoty i jej rodzaje; konieczność wypracowywania cnót; człowiek cnotliwy jako wzór i norma dla innych 15. Odpowiedzialność: pojęcie odpowiedzialności i jej rodzaje; zarys etyki odpowiedzialności Metody oceny: egzamin pisemny |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: J. Krokos, Czy normy moralne głoszone przez Kościół obowiązują także niekatolików?, "W drodze" (1995) 6, 98-103 Szostek A. Prawo naturalne jako podstawa działania człowieka (normatywność natury ludzkiej), w: Substancja. Natura. Prawo naturalne, red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, P. Gondek, Lublin 2006, s. 40-53. T. Styczeń, Merecki J., ABC etyki, Lublin 1996; A. Szostek, Pogadanki z etyki, Częstochowa 1993; K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983 Literatura: F. Ricken, Etyka ogólna, Kęty 2001. Z. Sareło, Sumienie – zobowiązujący dar, „Episteme” 7 (2001), 113-130. A. Szostek, Uwagi o formowaniu „ludzi sumienia”, „Znak” 48 (1996) 7, 60-72. T. Styczeń, Etyka niezależna? Lublin 1980. T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 1983. J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, Lublin 1995. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Meller | |
Prowadzący grup: | Jacek Meller | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Meller | |
Prowadzący grup: | Jacek Meller | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Meller | |
Prowadzący grup: | Jacek Meller | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.