Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-SOP-D
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka
Jednostka: Wyższe Seminarium Duchowne Księży Pallotynów
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

H1A_W01; H1A_W02; H1A_W04; H1A_W03; H1A_W05; H1A_W06.

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:Podstawowy

Cele przedmiotu: Poznanie przez studentów operatywnej i innowacyjnej wiedzy na temat takich zagadnień jak:

1) epistemologiczne i psychofizyczne postawy nauczania uczenia się ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki współczesnego systemu edukacyjnego.

2) Cele i treści kształcenia z wyeksponowaniem ich uwarunkowań i tendencji reform programowych.

3) Teoria procesu nauczania, uczenia się, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod, form organizacyjnych oraz środków dydaktycznych.

4) Osiągnięcia szkolne charakteryzowane przez pryzmat powodzeń i niepowodzeń szkolnych

Wymagania wstępne:Teoria poznania

Pełny opis:

Treści merytoryczne:Zrozumienie osobowych i rzeczowych uwarunkowań procesów kształcenia (czynniki osobowe – płynące od nauczyciela i ucznia – przygotowanie, kompetencje, osobowość); zrozumienie źródeł, celów kształcenia, zasad ich stanowienia i form realizacji w procesie kształcenia (zapoznanie się z celami); zapoznanie ze współczesnymi koncepcjami w rozwoju i modernizacji procesu kształcenia; poznanie i zrozumienie zadań nauczyciela w organizacji i realizacji kształcenia; rozwijanie i wzbogacanie własnych umiejętności uczenia się, studiowania i samokształcenia.

Metody oceny:egzamin ustny

Literatura:

C. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, Warszawa 2002;

W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003;

K. Żegnałek, Dydaktyka ogólna, Warszawa 2005;

K. Konarzewski (Red.), Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa 1998.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

- Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu pedagogiki i dydaktyki w systemie nauk;

- Posiada wiedzę o kształtowaniu się tych nauk;

- Zna elementarną terminologię pedagogiki i dydaktyki;

- Ma uporządkowaną widzę na temat wychowania i kształcenia

- Potrafi opisać współczesne uwarunkowania procesu wychowania i kształcenia oraz jego podstaw;

- Zna wybrane koncepcje człowieka,jego go rozwoju i wychowania;

- Ma elementarną wiedzę o środowiskach wychowawczych;

- Zna nurty i systemy pedagogiczne;

- Zna metodologię badań pedagogicznych;

- Posiada podstawową wiedzę z zakresu dydaktyki;

- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych;

- Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania problemów edukacyjnych;

- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej;

- Potrafi wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy pedagogiczne;

- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności;

- Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki
Prowadzący grup: Zbigniew Babicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)