Misjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SOP-MIS1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Misjologia |
Jednostka: | Wyższe Seminarium Duchowne Księży Pallotynów |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
1.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W05 TMA_W15 TMA_U01 TMA_U06 |
Wymagania wstępne: | Nie ma wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Wykład z misjologii zajmuje się głównie – ale nie wyłącznie – różnymi aspektami działalności misyjnej w Afryce (misjonarze a pomoc w rozwoju, wyzwolenie, zaangażowanie w życie społeczne, zakładanie wspólnot, stosunek do miejscowych kultur, rodzimych religii, innych Kościołów, zagadnienia inkulturacyjne), życiem miejscowego Kościoła oraz tradycyjnymi religiami i miejscowymi teologiami. Porusza także problemy teologii misji, dialogu międzyreligijnego oraz promocji ludzkiej. |
Pełny opis: |
1. Misjologia – jej metodologia miejsce wśród innych nauk. 2. Historia misjologii. 3. Biblijne podstawy misji. 4. Teologia misji dawniej i dziś. 5. Misje, religie i kultury świata. 6. Rodzenie się Kościoła lokalnego (kulturowego) – podstawowe zadanie misji. 7. Misje a integralny rozwój człowieka. 8. Najważniejsze etapy historii misji w starożytności. 9. Najważniejsze etapy historii misji w Ameryce. 10. Najważniejsze etapy historii misji w Afryce. 11. Najważniejsze etapy historii misji w Azji i Oceanii. 12. Teologie i współczesne życie Kościoła w Ameryce. 13. Teologie i współczesne życie Kościoła w Afryce. 14. Teologie i współczesne życie Kościoła w Azji i Oceanii. 15. Duchowość misyjna |
Literatura: |
Obowiązkowa Karotempler S. (red.), Kościół misyjny: podstawowe studium misjologii. przekł. R. Dziura, A. Halemba, Warszawa: Missio-Polonia 1997. Kluj W., Teologiczne podstawy misji według Jana Pawła II, Warszawa: Instytut Papieża Jana Pawła II w Warszawie 2008. Różański J., Jan Paweł II nowy język i koncepcja misjologii, w: Mikołajczak S., Wrześniewska-Pietrzak M. (red.), Jan Paweł II Odnowiciel Mowy Polskiej, Poznań: Wydawnictwo WiS 2009, s. 105-112. Uzupełniająca Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny 2004. Różański J. (red.), „Ecclesia in Asia”. Wybrane problemy Kościoła w Azji w świetle posynodalnej adhortacji Jana Pawła II, Warszawa: Missio-Polonia 2004. Różański J. (red.), „Ecclesia in Oceania”. Wybrane problemy Kościoła w Oceanii w świetle posynodalnej adhortacji Jana Pawła II, Warszawa: Missio-Polonia 2006. Różański J. (red.), „Ecclesia in Africa”. Pojednanie, sprawiedliwość i pokój – wyzwania dla Kościoła w Afryce na początku XXI w., Warszawa: Missio-Polonia 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wykłady mają na celu wprowadzenie studentów do problematyki, którą zajmuje się misjologia. Udział w zajęciach dydaktycznych, opracowanie treści wykładu i przy-gotowanie do egzaminu (30 godzin). Praca własna z lekturą obowiązkową i dodatkową (20 godzin). |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia: ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin. Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu pracy polskich misjonarzy i misjonarek w Afryce Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu pracy polskich misjonarzy i misjonarek w Afryce Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w pracy polskich misjonarzy i misjonarek w Afryce Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność relacji między pracą misyjną a kulturami i religiami w czasie i przestrzeni, na podstawie pracy polskich misjonarzy i misjonarek w Afryce Efekt kształcenia: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów Na ocenę: Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski Efekt kształcenia: posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych Ndst (2): nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych przez wieki w relacjach między misjami a kulturami i religiami Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - egzamin: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%; - obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Różański | |
Prowadzący grup: | Jarosław Różański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Różański | |
Prowadzący grup: | Jarosław Różański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.