Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia misyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-SST-AM
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia misyjna
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

STL_W05

STL_W09

STL_U05

STL_K02


Skrócony opis:

Cele przedmiotu: Omówienie koncepcji antropologii misyjnej i wskazanie na jej praktyczny charakter w odniesieniu do działalności misyjnej Kościoła.

Treści merytoryczne: Antropologia misyjna w ścisłym znaczeniu stanowi połączenie misjologii i antropologii. Misjologia wyznacza podstawowe zadania i cele antropologii misyjnej. Antropologia służy metodą i analizą nauk.

Pełny opis:

Stosowanie koncepcji kulturowych widoczne jest już w działalności misyjnej Pawła Apostoła i uczniów Jezusa Chrystusa. Później otwarcie na kultury ewangelizowanych ludów okazali m.in. Grzegorz I Wielki, Cyryl i Metody, R. Lull, R. de Nobili, M. Ricci, M. de Nobrega; wśród kolejnych misjonarzy obrońcami rodzimych kultur byli: Antoni z Montesino, B. de Las Casas, B. de Sahagún, J.F. Lafitau, Jan z Pian del Carpine, W. van Ruysbroeck, Jan z Montecorvino, G. Marignolli, C. de Molina, J. de Acosta; do autorów dzieł ważnych dla a.m. należą m.in. misjonarze z Afryki - H.A. Junod i Erwin Smith oraz z Oceanii - R.H. Codrington i M. Leehhardt; wielkie zasługi dla rozwoju antropologii ma także → „Anthropos”; w XX w. antropol. podręczniki i przewodniki dla zajmujących się międzykulturową działalnością misyjną napisali: Eugen A. Nida, Joseph Fitzpatrick, Robert Schreiter, A. Roest Crollius oraz L.J. Luzbetak, który w teologicznych założeniach dla antropologii misyjnej podkreślał prymat Ducha Świętego w działalności misyjnej oraz potrzebę głębokiego życia duchowego i rzetelnej wiedzy misjonarzy. Za główne tematy antropologii misyjnej uznał on modele misji, znaki czasu, a także istotę, integrację i dynamikę kultury. Jednym z owoców badań antropologii misyjnej jest koncepcja inkulturacji chrześcijaństwa.

1. Zagadnienia wprowadzające.

2. Natura i zakres, historia i źródła misjologii.

3. Natura i zakres antropologii.

4. Subdyscypliny antropologii

5. Antropologia misyjna: jej historia, natura i zakres

6. Przegląd modeli kulturowych.

7. Przegląd modeli misji.

8. Istota kultury i perspektywy misjologiczne.

9. Formy kultury i jej integracja strukturalna.

10. Integracja psychologiczna kultury.

11. Procesy wpływające na zmianę kulturową.

12. Warunki sprzyjające zmianie kulturowej

13. Różne podejścia w stosunku do rozwoju i zmiany kulturowej.

14. Rozwój społeczny.

15. Społeczności afrykańskie w obliczu przemian.

Literatura:

Nida E.A., Customs and Cultures: Anthropology for Christian Missions, South Pasadena: William Carey Library 1975.

Conn H.M., Eternal Word and Changing Worlds. Theology, Anthropology, and Mission in Trialogue, Phillipsburg: P & R PUB CO 1992.

Fitzpatrick J., One Church, Many Cultures: The Challenge of Diversity, Kansas City: Sheed & Ward 1987.

Maurier H., Les Missions. Religions et civilisations confrontes à l'universalisme, Paris: Ed. du Cerf 1993 (Antropologia misyjna. Religie i cywilizacje w zderzeniu z uniwersalizmem: przyczynek do dziejów współczesnych, przekł. J. Dembska; przedm. i red. nauk. J.J. Pawlik, Warszawa: Verbinum 1997).

Luzbetak L., The Church and Cultures. New Perspectives in Missiological Anthropology, Maryknoll: Orbis Books 1983 (Kościół a kultury. Nowe perspektywy w antropologii misyjnej, Warszawa: Verbinum 1998).

Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów środkowego Sudanu, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny 2004.

Różański J., Wokół koncepcji inkulturacji, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2008.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Ma uporządkowaną wiedzę ogólną o relacjach religii i kultury; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje w odniesieniu do współczesnych problemów związanych ze spotkaniem religii i kultury w poszczególnych regionach świata.

Udział w wykładach: 30 godz.

Praca własna studenta: 20 godz.

Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.

Razem: 60 godz. = 2 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Efekt kształcenia: ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin.

Na ocenę:

Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu relacji między kulturami i religiami

Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu relacji między kulturami i religiami

Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w relacjach relacji między kulturami i religiami, wskazać mechanizmy tychże relacji

Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność relacji między kulturami i religiami w czasie i przestrzeni

Efekt kształcenia: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej

Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej

Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej

Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej

Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym

Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów

Na ocenę:

Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów

Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji

Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje

Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski

Efekt kształcenia: posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych

Ndst (2): nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych

Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych przez wieki w relacjach między kulturami i religiami

Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje

Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:

- egzamin: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;

- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Różański
Prowadzący grup: Jarosław Różański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Różański
Prowadzący grup: Jarosław Różański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)