Antropologia misyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SST-AM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia misyjna |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | STL_W05 STL_W09 STL_U05 STL_K02 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Omówienie koncepcji antropologii misyjnej i wskazanie na jej praktyczny charakter w odniesieniu do działalności misyjnej Kościoła. Treści merytoryczne: Antropologia misyjna w ścisłym znaczeniu stanowi połączenie misjologii i antropologii. Misjologia wyznacza podstawowe zadania i cele antropologii misyjnej. Antropologia służy metodą i analizą nauk. |
Pełny opis: |
Stosowanie koncepcji kulturowych widoczne jest już w działalności misyjnej Pawła Apostoła i uczniów Jezusa Chrystusa. Później otwarcie na kultury ewangelizowanych ludów okazali m.in. Grzegorz I Wielki, Cyryl i Metody, R. Lull, R. de Nobili, M. Ricci, M. de Nobrega; wśród kolejnych misjonarzy obrońcami rodzimych kultur byli: Antoni z Montesino, B. de Las Casas, B. de Sahagún, J.F. Lafitau, Jan z Pian del Carpine, W. van Ruysbroeck, Jan z Montecorvino, G. Marignolli, C. de Molina, J. de Acosta; do autorów dzieł ważnych dla a.m. należą m.in. misjonarze z Afryki - H.A. Junod i Erwin Smith oraz z Oceanii - R.H. Codrington i M. Leehhardt; wielkie zasługi dla rozwoju antropologii ma także → „Anthropos”; w XX w. antropol. podręczniki i przewodniki dla zajmujących się międzykulturową działalnością misyjną napisali: Eugen A. Nida, Joseph Fitzpatrick, Robert Schreiter, A. Roest Crollius oraz L.J. Luzbetak, który w teologicznych założeniach dla antropologii misyjnej podkreślał prymat Ducha Świętego w działalności misyjnej oraz potrzebę głębokiego życia duchowego i rzetelnej wiedzy misjonarzy. Za główne tematy antropologii misyjnej uznał on modele misji, znaki czasu, a także istotę, integrację i dynamikę kultury. Jednym z owoców badań antropologii misyjnej jest koncepcja inkulturacji chrześcijaństwa. 1. Zagadnienia wprowadzające. 2. Natura i zakres, historia i źródła misjologii. 3. Natura i zakres antropologii. 4. Subdyscypliny antropologii 5. Antropologia misyjna: jej historia, natura i zakres 6. Przegląd modeli kulturowych. 7. Przegląd modeli misji. 8. Istota kultury i perspektywy misjologiczne. 9. Formy kultury i jej integracja strukturalna. 10. Integracja psychologiczna kultury. 11. Procesy wpływające na zmianę kulturową. 12. Warunki sprzyjające zmianie kulturowej 13. Różne podejścia w stosunku do rozwoju i zmiany kulturowej. 14. Rozwój społeczny. 15. Społeczności afrykańskie w obliczu przemian. |
Literatura: |
Nida E.A., Customs and Cultures: Anthropology for Christian Missions, South Pasadena: William Carey Library 1975. Conn H.M., Eternal Word and Changing Worlds. Theology, Anthropology, and Mission in Trialogue, Phillipsburg: P & R PUB CO 1992. Fitzpatrick J., One Church, Many Cultures: The Challenge of Diversity, Kansas City: Sheed & Ward 1987. Maurier H., Les Missions. Religions et civilisations confrontes à l'universalisme, Paris: Ed. du Cerf 1993 (Antropologia misyjna. Religie i cywilizacje w zderzeniu z uniwersalizmem: przyczynek do dziejów współczesnych, przekł. J. Dembska; przedm. i red. nauk. J.J. Pawlik, Warszawa: Verbinum 1997). Luzbetak L., The Church and Cultures. New Perspectives in Missiological Anthropology, Maryknoll: Orbis Books 1983 (Kościół a kultury. Nowe perspektywy w antropologii misyjnej, Warszawa: Verbinum 1998). Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów środkowego Sudanu, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny 2004. Różański J., Wokół koncepcji inkulturacji, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną o relacjach religii i kultury; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje w odniesieniu do współczesnych problemów związanych ze spotkaniem religii i kultury w poszczególnych regionach świata. Udział w wykładach: 30 godz. Praca własna studenta: 20 godz. Konsultacje z prowadzącym: 10 godz. Razem: 60 godz. = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia: ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin. Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu relacji między kulturami i religiami Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu relacji między kulturami i religiami Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w relacjach relacji między kulturami i religiami, wskazać mechanizmy tychże relacji Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność relacji między kulturami i religiami w czasie i przestrzeni Efekt kształcenia: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów Na ocenę: Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski Efekt kształcenia: posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych Ndst (2): nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych przez wieki w relacjach między kulturami i religiami Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - egzamin: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%; - obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Różański | |
Prowadzący grup: | Jarosław Różański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Różański | |
Prowadzący grup: | Jarosław Różański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.