Antropologia religii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SST-ARE |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia religii |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KKR2_ W01 KKR2_W02 KKR2_U01 KKR2_U06 KKR2_K05 |
Wymagania wstępne: | Przygotowanie podstawowe. |
Skrócony opis: |
Od chwili powstania etnologii religii trwają dyskusje nad jej metodologiczną pozycją. Problematyczne jest jej określenie i dzieje (autorzy), przynależność do grupy nauk religioznawczych lub etnologicznych, właściwy przedmiot badania, cel oraz sposób podejścia. Tradycyjnie etnologia interesowała się społeczeństwami i kulturami (religiami) ludów nie mających pisma. Współczesna etnologia religii bada również religijność społeczeństw bardziej złożonych, wykorzystując dane socjologiczne. |
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia i literatura 2. Ogólna charakterystyka społeczności tradycyjnych. 3. System prawny i struktura społeczna społeczności tradycyjnych. 4. Cechy charakterystyczne myślenia tradycyjnego. 5. Próby charakterystyki religii tradycyjnych. 6. Najważniejsze szkoły i tendencje interpretacyjne religii tradycyjnych. 7. Totemizm i szamanizm. 8. Charakterystyka religii ludów pasterskich. 9. Charakterystyka religii ludów rolniczych. 10. Znaczenie rytuałów. 11. Obrzędy przejścia. 12. Przemiany w religiach tradycyjnych. 13. Nowe ruchy religijne w społecznościach tradycyjnych. 14. Ruchy afrochrześcijańskie. 15. Religie tradycyjne a polityka. |
Literatura: |
Bowie Fiona, Antropologia religii. Wprowadzenie, Kraków 2008. Swolkień Jolanta, Trzciński Łukasz, Wprowadzenie do etnologii religii, cz. 1, Kraków 1987. Szyjewski Andrzej, Etnologia religii, Kraków 2001. Eller Jack David, Antropologia kulturowa, Kraków 2012. Sulima Roch, Antropologia codzienności, Kraków 2000. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KKR2_ W01 zna poszerzoną terminologię z zakresu nauk o kulturze i religii, rozumie ich źródła oraz zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowych KKR2_W02 ma pogłębioną wiedzę na temat nauk o kulturze i religii oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi KKR2_U01 potrafi posługiwać się różnorodnymi formami nawiązywania, podtrzymywania i pielęgnowania kontaktów w zakresie komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej KKR2_U06 potrafi adekwatnie wykorzystywać bogactwo źródeł informacji w zakresie nauk o kulturze i religii, jak również dokonywać selekcji, oceny jakości i wiarygodności zebranych wiadomości KKR2_K05 ma głębokie i utrwalone przekonanie o konieczności adekwatnego zachowania się wobec problematyki kulturowej i religijnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia: zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i katechetycznej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej oraz historii misji Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu historii i promocji misji Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w komunikacji międzykulturowej, wskazać mechanizmy jej prowadzenia Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów historii misji w czasie i przestrzeni Efekt potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy z zakresu historii misji w Afryce Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów Na ocenę: Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - egzaminu: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%; - obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK_MON
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Różański | |
Prowadzący grup: | Jarosław Różański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.