Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia religii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-SST-ARE
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia religii
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KKR2_ W01

KKR2_W02

KKR2_U01

KKR2_U06

KKR2_K05


Wymagania wstępne:

Przygotowanie podstawowe.

Skrócony opis:

Od chwili powstania etnologii religii trwają dyskusje nad jej metodologiczną pozycją. Problematyczne jest jej określenie i dzieje (autorzy), przynależność do grupy nauk religioznawczych lub etnologicznych, właściwy przedmiot badania, cel oraz sposób podejścia. Tradycyjnie etnologia interesowała się społeczeństwami i kulturami (religiami) ludów nie mających pisma. Współczesna etnologia religii bada również religijność społeczeństw bardziej złożonych, wykorzystując dane socjologiczne.

Pełny opis:

1. Podstawowe pojęcia i literatura

2. Ogólna charakterystyka społeczności tradycyjnych.

3. System prawny i struktura społeczna społeczności tradycyjnych.

4. Cechy charakterystyczne myślenia tradycyjnego.

5. Próby charakterystyki religii tradycyjnych.

6. Najważniejsze szkoły i tendencje interpretacyjne religii tradycyjnych.

7. Totemizm i szamanizm.

8. Charakterystyka religii ludów pasterskich.

9. Charakterystyka religii ludów rolniczych.

10. Znaczenie rytuałów.

11. Obrzędy przejścia.

12. Przemiany w religiach tradycyjnych.

13. Nowe ruchy religijne w społecznościach tradycyjnych.

14. Ruchy afrochrześcijańskie.

15. Religie tradycyjne a polityka.

Literatura:

Bowie Fiona, Antropologia religii. Wprowadzenie, Kraków 2008.

Swolkień Jolanta, Trzciński Łukasz, Wprowadzenie do etnologii religii, cz. 1, Kraków 1987.

Szyjewski Andrzej, Etnologia religii, Kraków 2001.

Eller Jack David, Antropologia kulturowa, Kraków 2012.

Sulima Roch, Antropologia codzienności, Kraków 2000.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

KKR2_ W01 zna poszerzoną terminologię z zakresu nauk o kulturze i religii, rozumie ich źródła oraz zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowych

KKR2_W02 ma pogłębioną wiedzę na temat nauk o kulturze i religii oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi

KKR2_U01 potrafi posługiwać się różnorodnymi formami nawiązywania, podtrzymywania i pielęgnowania kontaktów w zakresie komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej

KKR2_U06 potrafi adekwatnie wykorzystywać bogactwo źródeł informacji w zakresie nauk o kulturze i religii, jak również dokonywać selekcji, oceny jakości i wiarygodności zebranych wiadomości

KKR2_K05 ma głębokie i utrwalone przekonanie o konieczności adekwatnego zachowania się wobec problematyki kulturowej i religijnej

Metody i kryteria oceniania:

Efekt kształcenia: zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i katechetycznej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego

Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej oraz historii misji

Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu historii i promocji misji

Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w komunikacji międzykulturowej, wskazać mechanizmy jej prowadzenia

Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów historii misji w czasie i przestrzeni

Efekt potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy z zakresu historii misji w Afryce

Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej

Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej

Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej

Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym

Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów

Na ocenę:

Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów

Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji

Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje

Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:

- egzaminu: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;

- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Różański
Prowadzący grup: Jarosław Różański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)