Inkulturacja Kościoła w Afryce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SST-IKA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Inkulturacja Kościoła w Afryce |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki teologiczne |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | STL_W01 STL_U01 STL_K06 |
Wymagania wstępne: | Przygotowanie podstawowe. |
Skrócony opis: |
Historia misji ukazuje nam nie tylko kierunki i zakres rozprzestrzeniania się Kościoła, ale także złożony proces głoszenia Ewangelii oraz zakładania i dojrzewania miejscowego Kościoła. Bowiem między głoszeniem Ewangelii i zakładaniem Kościoła istnieje sprzężenie zwrotne, gdyż przyjmujący Słowo Boże stają się uczniami Chrystusa i w ten sposób tworzą Jego wspólnotę, Kościół. Stopień jego zakorzenienia w miejscowej kulturze (inkulturacja), samowystarczalności, zaangażowania w życie społeczne oraz działalności misyjnej, świadczy o jego dojrzałości. |
Pełny opis: |
Odkrycie rzeczywistości „kultury”, które – zdaniem wielu antropologów – było najbardziej znaczącym osiągnięciem antropologii pierwszej połowy XX w., szybko przekroczyło granice antropologii kulturowej, przenikając do wielu innych dyscyplin humanistycznych, w tym także do misjologii. Kultura stała się jednym z ważnych tematów podczas obrad Soboru Watykańskiego II. Pojęcie „kultury” przeniknęło także – poprzez konstytucje i dekrety Soboru Watykańskiego II – do dokumentów Kościoła. Dzięki temu rozwinęła się świadomość teologicznego znaczenia kultury. 1. Podstawowe pojęcia i literatura. 2. „Inkulturacja: próba definicji. 3. Odnowione gromadzenie Ludu Bożego jako realizacja postulatów inkulturacji. 4. Rodzimi kapłani i ich formacja. 5. Rodzimi zakonnicy i zakonnice. 6. Katechiści i zaangażowani chrześcijanie świeccy. 7 Kościelne Wspólnoty Podstawowe. 8. Rodziny chrześcijańskie. 9. Rozwój struktur Kościoła jako wymóg inkulturacji. 10. Wymogi inkulturacji w realizacji nauczycielskiego zadania Kościoła. 11. Dialog ekumeniczny i międzyreligijny. 12. Zasadnicza rola inkulturowanej liturgii w uświęcaniu człowieka. 13. Sakramenty święte. 14. Wymogi inkulturacji w realizacji prorockiego zadania Kościoła. 15. Pomoc w rozwoju jako integralna część inkulturowanej działalności misyjnej. |
Literatura: |
Carrier H., Guide pour l’inculturation de l’Evangile, Roma 1997. Hastings A., Kościół i misje w Afryce, Warszawa 1971. Mulders A., Missionsgeschichte, Regensburg 1960. Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań 2004. Różański J., Wokół koncepcji inkulturacji, Warszawa 2008. Sundkler B., Steed C., A History of the Chuch in Africa, Cambridge 2001. Zimoń H. (red.), Kultury i religie Afryki a ewangelizacja, Lublin 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
STL_W01 ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie studiowanej specjalności teologicznej; jest w stanie rozwijać tę wiedzę i twórczo stosować ją w działalności edukacyjnej i środowiskowej STL_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem ogólnej wiedzy teologicznej STL_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno‐ moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym |
Metody i kryteria oceniania: |
STL_W01: Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu działalności Kościoła i integralnego rozwoju człowieka w Afryce Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w komunikacji międzykulturowej, wskazać mechanizmy jej prowadzenia w Afryce Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów z zakresu działalności Kościoła i integralnego rozwoju człowieka w Afryce STL_U01 Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym w Aryce STL_K06 Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski Egzamin ustny, esej Efekty w obszarze wiedzy są osiągane przez wykład informacyjny, konwersatoryjny oraz pokaz, a weryfikowane za pomocą kolokwium. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane przez analizę tekstów, a weryfikowane za pomocą pisemnego referatu. Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą metod poszukujących, a weryfikowane przez ocenę ciągłą. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Różański | |
Prowadzący grup: | Jarosław Różański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Różański | |
Prowadzący grup: | Jarosław Różański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.