Komunikacja międzykulturowa Europa - Afryka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SST-KEA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja międzykulturowa Europa - Afryka |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | STL_W05 STL_W09 STL_U05 STL_K02 |
Skrócony opis: |
Współczesny świat jawi się przede wszystkim jako różnorodność i coraz szybsza dynamika przemian kulturowych. Stad też refleksja wprowadzająca w różnice kulturowe i swoiste przemieszanie kulturowe. Wydaje się, iż warunkiem sprawnego funkcjonowania (życia, pracy, odpoczynku) w społeczeństwie wielokulturowym (wielonarodowościowym) jest zrozumienie fenomenu interakcji kulturowej, jaka nieustannie zachodzi pomiędzy przedstawicielami poszczególnych kultur, języków, religii, grup etnicznych itd. Proces ten jest odczuwalny w miejscu pracy i zamieszkania. Brak świadomości owych procesów, zachodzących interakcji prowadzi do dyskomfortu, a nawet do dysfunkcyjności społecznej. Powyższe problemy są omawiane w perspektywie spotkania kultur Afryki i Europy. |
Pełny opis: |
1. Badania interkulturowe – główne pola badawcze i szkoły. 2. Historia i współczesność dialogu międzykulturowego i międzyreligijnego. 3. Kultura, religia, język i tożsamość. 4. Różnorodność kulturowa Afryki. 5. Swojskość i odmienność. 6. Kulturowe stereotypy. 7. Poznanie kultury przez język. 8. Przestrzeń i kontekst w kulturach i religiach. 9. Czas w kulturach i religiach. 10. Pokrewieństwo, liczby i miary 11. Komunikacja niewerbalna. 12. Jedzenie i preferencje smakowe. 13. Zakazy pokarmowe i używki. 14. Szok kulturowy. 15. Wtórny szok kulturowy. |
Literatura: |
Boski Paweł, Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN 2009. Isański Jakub (red.), Komunikowanie międzykulturowe. Szanse i wyzwania, Poznań: WN UAM 2009. Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków: Universitas 2006. Ratajczak Magdalena (red.), Pomiędzy kulturami. Szkice z komunikacji międzykulturowej, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2006. Różański Jarosław, Wokół koncepcji inkulturacji, Warszawa: Wyd. UKSW 2008. Szopski Marek, Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia i opis ECTS: Ma uporządkowaną wiedzę ogólną o relacjach międzykulturowych Afryki i Europy; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje w odniesieniu do współczesnych problemów związanych ze spotkaniem religii i kultury z tych regionów świata. Udział w wykładach: 30 godz. Praca własna studenta: 20 godz. Konsultacje z prowadzącym: 10 godz. Razem: 60 godz. = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Efekt kształcenia: ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin. Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu relacji międzykulturowych Afryki i Europy Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu międzykulturowych Afryki i Europy Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w relacjach międzykulturowych Afryki i Europy, wskazać mechanizmy tychże relacji Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność relacji międzykulturowych Afryki i Europy w czasie i przestrzeni Efekt kształcenia: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów Na ocenę: Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski Efekt kształcenia: posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych Ndst (2): nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych przez wieki w relacjach międzykulturowych Afryki i Europy Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - egzamin: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%; - obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Różański | |
Prowadzący grup: | Jarosław Różański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.