Kultura i religie Afryki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SST-KRA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura i religie Afryki |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KKR2_ W01 KKR2_W02 KKR2_U01 KKR2_U06 KKR2_K05 |
Wymagania wstępne: | Przygotowanie podstawowe. |
Skrócony opis: |
Afryka jest bogactwem kultur rodzimych, opartych głownie o tradycyjne religie afrykańskie, a także dziedzictwa islamu i chrześcijaństwa, które zakorzeniły się na dobre w kulturach kontynentu. To, co dzisiaj wydaje się ważne, co jest istotnym „znakiem czasu”, to konfrontacja kultury Zachodu z kulturą afrykańską. Na to nakładają się ogromne tereny biedy. Wielu ludzi czuje się oszukanymi, znieważanymi i wyzyskiwanymi. Postrzegają swoje „organizmy państwowe” jako te, w których nie dba się o dobro wspólne, w których młodzi nie mają innego przykładu poza korupcją i egoizmem. |
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia i literatura. 2. Klasyczne podziały Kultur Afryki. 3. Ogólna charakterystyka społeczności tradycyjnych. 4. Kultury Bantu i pokrewne. 5. Kultury sawanna na południe od równika. 6. Kultury obszaru strefy leśnej i wilgotnej sawanny Afryki Równikowej. 7. Kultury ludów nilockich. 8. Kultury ludów środkowego i wschodniego Sudanu. 9. Kultury sawanny zachodnioafrykańskiej. 10. Kultury wybrzeże Zatoki Gwinejskiej. 11. Kultury obszaru Sahary. 12. Tradycyjne Religie Afrykańskie. 13. Zarys dziejów i cechy charakterystyczne miejscowego islamu. 14. Zarys dziejów i cechy charakterystyczne miejscowego chrześcijaństwa. 15. Kultury i religie w konfrontacji i dialogu. |
Literatura: |
Curtin Ph., Feierman S., Thompson L., Vansina J., Historia Afryki. Narody i cywilizacje. Przekład M. Jannasz. Wstęp W. Jagielski. Konsultacja naukowa prof. dr hab. B. Nowak, Wydawnictwo Marabut: Gdańsk 2003. Hastings A., Kościół i misje w Afryce, przeł. J. Nikolów, Instytut Wydawniczy PAX: Warszawa 1971. Komorowski Z., Kultury Czarnej Afryki, Zakład Narodowy im. Ossolińskich: Wrocław 1994. Mbiti J., Afrykańskie religie i filozofia, Przeł. K. Wiercińska, Instytut Wydawniczy PAX: Warszawa 1980. Piłaszewicz S., Religie Afryki, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2000. Piłaszewicz S., Rzewuski E., Wstęp do afrykanistyki, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2004. Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Uniwersytet i, Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny: Poznań 2004. Szyfelbejn-Sokolewicz Z., Wstęp do etnografii Afryki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe: Warszawa 1968. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KKR2_ W01 zna poszerzoną terminologię z zakresu nauk o kulturze i religii, rozumie ich źródła oraz zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowych KKR2_W02 ma pogłębioną wiedzę na temat nauk o kulturze i religii oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi KKR2_U01 potrafi posługiwać się różnorodnymi formami nawiązywania, podtrzymywania i pielęgnowania kontaktów w zakresie komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej KKR2_U06 potrafi adekwatnie wykorzystywać bogactwo źródeł informacji w zakresie nauk o kulturze i religii, jak również dokonywać selekcji, oceny jakości i wiarygodności zebranych wiadomości KKR2_K05 ma głębokie i utrwalone przekonanie o konieczności adekwatnego zachowania się wobec problematyki kulturowej i religijnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia: zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i katechetycznej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej oraz historii misji Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu historii i promocji misji Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w komunikacji międzykulturowej, wskazać mechanizmy jej prowadzenia Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów historii misji w czasie i przestrzeni Efekt potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy z zakresu historii misji w Afryce Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Różański | |
Prowadzący grup: | Jarosław Różański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.