Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura i religie Afryki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-SST-KRA
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kultura i religie Afryki
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KKR2_ W01

KKR2_W02

KKR2_U01

KKR2_U06

KKR2_K05


Wymagania wstępne:

Przygotowanie podstawowe.

Skrócony opis:

Afryka jest bogactwem kultur rodzimych, opartych głownie o tradycyjne religie afrykańskie, a także dziedzictwa islamu i chrześcijaństwa, które zakorzeniły się na dobre w kulturach kontynentu. To, co dzisiaj wydaje się ważne, co jest istotnym „znakiem czasu”, to konfrontacja kultury Zachodu z kulturą afrykańską. Na to nakładają się ogromne tereny biedy. Wielu ludzi czuje się oszukanymi, znieważanymi i wyzyskiwanymi. Postrzegają swoje „organizmy państwowe” jako te, w których nie dba się o dobro wspólne, w których młodzi nie mają innego przykładu poza korupcją i egoizmem.

Pełny opis:

1. Podstawowe pojęcia i literatura.

2. Klasyczne podziały Kultur Afryki.

3. Ogólna charakterystyka społeczności tradycyjnych.

4. Kultury Bantu i pokrewne.

5. Kultury sawanna na południe od równika.

6. Kultury obszaru strefy leśnej i wilgotnej sawanny Afryki Równikowej.

7. Kultury ludów nilockich.

8. Kultury ludów środkowego i wschodniego Sudanu.

9. Kultury sawanny zachodnioafrykańskiej.

10. Kultury wybrzeże Zatoki Gwinejskiej.

11. Kultury obszaru Sahary.

12. Tradycyjne Religie Afrykańskie.

13. Zarys dziejów i cechy charakterystyczne miejscowego islamu.

14. Zarys dziejów i cechy charakterystyczne miejscowego chrześcijaństwa.

15. Kultury i religie w konfrontacji i dialogu.

Literatura:

Curtin Ph., Feierman S., Thompson L., Vansina J., Historia Afryki. Narody i cywilizacje. Przekład M. Jannasz. Wstęp W. Jagielski. Konsultacja naukowa prof. dr hab. B. Nowak, Wydawnictwo Marabut: Gdańsk 2003.

Hastings A., Kościół i misje w Afryce, przeł. J. Nikolów, Instytut Wydawniczy PAX: Warszawa 1971.

Komorowski Z., Kultury Czarnej Afryki, Zakład Narodowy im. Ossolińskich: Wrocław 1994.

Mbiti J., Afrykańskie religie i filozofia, Przeł. K. Wiercińska, Instytut Wydawniczy PAX: Warszawa 1980.

Piłaszewicz S., Religie Afryki, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2000.

Piłaszewicz S., Rzewuski E., Wstęp do afrykanistyki, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2004.

Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Uniwersytet i, Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny: Poznań 2004.

Szyfelbejn-Sokolewicz Z., Wstęp do etnografii Afryki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe: Warszawa 1968.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

KKR2_ W01 zna poszerzoną terminologię z zakresu nauk o kulturze i religii, rozumie ich źródła oraz zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowych

KKR2_W02 ma pogłębioną wiedzę na temat nauk o kulturze i religii oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi

KKR2_U01 potrafi posługiwać się różnorodnymi formami nawiązywania, podtrzymywania i pielęgnowania kontaktów w zakresie komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej

KKR2_U06 potrafi adekwatnie wykorzystywać bogactwo źródeł informacji w zakresie nauk o kulturze i religii, jak również dokonywać selekcji, oceny jakości i wiarygodności zebranych wiadomości

KKR2_K05 ma głębokie i utrwalone przekonanie o konieczności adekwatnego zachowania się wobec problematyki kulturowej i religijnej

Metody i kryteria oceniania:

Efekt kształcenia: zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i katechetycznej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego

Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu komunikacji międzykulturowej i międzyreligijnej oraz historii misji

Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu historii i promocji misji

Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w komunikacji międzykulturowej, wskazać mechanizmy jej prowadzenia

Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów historii misji w czasie i przestrzeni

Efekt potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy z zakresu historii misji w Afryce

Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej

Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej

Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej

Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Różański
Prowadzący grup: Jarosław Różański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)