Kościół a kultury Sudanu Południowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SST-KSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Kościół a kultury Sudanu Południowego |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | STL_W05 STL_W09 STL_U05 STL_K02 |
Skrócony opis: |
9 lipca 2011 r. została oficjalnie proklamowana niepodległość Republiki Sudanu Południowego, którego historia – w tym także historia misji – związana jest ściśle z Sudanem pojmowanym jako wcześniejsza Republika Sudanu. W połowie XIX w. misje chrześcijańskie próbowały na nowo swoich sił w Sudanie, m.in. pod kierownictwem polskiego jezuity o. Maksymiliana Ryłło. Te wysiłki wkrótce dotknęły także Sudanu Południowego. Duże wysiłki podjęto pod kierownictwem ks. Ignacija Knoblehara, a następnie franciszkanów i o. Daniela Comboniego. Misjonarze kombonianie powrócili do Sudanu w 1899 r., tuż po upadku powstania mahdystów. Nowe władze Sudanu kierowały misjonarzy na południe, z czego skorzystali misjonarze kombonianie. Rozrostowi misji i liczby wiernych towarzyszyło tworzenie nowych struktur kościelnych. Z misji kombonianów wyrosły na Południu pierwsze struktury kościelne oraz system szkolnictwa. |
Pełny opis: |
Zakres tematów 1. Mapa etniczna Sudanu Północnego 2. Mapa etniczna Sudanu Południowego 3. Starożytne kultury Sudanu 4. Chrześcijaństwo w Nubii 5. Państwowe struktury przedkolonialne 6. Powstanie Sudanu 7. Ewangelizacja Sudanu w XIX i XX w. 8. Historia Południa w Kondominium 9. Historia ewangelizacji Południa 10. Powstanie Sudanu Południowego 11. Rola Kościoła w pomocy ofiarom wojny. 12. System szkolnictwa katolickiego 13. Kościół a pomoc w rozwoju 14. Współczesny konflikt i rola Kościoła 15. Dialog z tradycyjnymi religiami sudańskimi i islamem |
Literatura: |
Cisternino M., Passion for Africa. Missionary and Imperial Papers on the Evangelisation of Uganda and Sudan 1848-1923, Kampala: Fountain Pub Ltd 2004. Evans-Pritchard E.E., Religia Nuerów. Przeł. K. Baraniecka i M. Olszewski, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki 2007. Holt P.M., Daly M.W., A history of the Sudan. From the coming of islam to the present day, London-New York: Longman 1988. Johnson Douglas H., The Root Causes of Sudan Civil Wars, Oxford: The International Africa Inst., James Currey; Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press; Kampala: Fountain Publishers 2003. Werner R., Anderson W., Wheeler A., Day of Devastation. Day of Contentment. The History of the Sudanese Church across 2000 years, Nairobi: Paulines Publications Africa 2000. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną o kulturach Sudanu Południowego i Kościele w tym kraju; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje w odniesieniu do współczesnych problemów związanych ze spotkaniem religii i kultury w tym kraju. Udział w wykładach: 30 godz. Praca własna studenta: 20 godz. Konsultacje z prowadzącym: 10 godz. Razem: 60 godz. = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia: ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin. Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu relacji Kościoła do kultur Sudanu Południowego Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu historii Kościoła i kultur Sudanu Południowego Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w życiu Kościoła i rozwoju kultur Sudanu Południowego, wskazać mechanizmy zakorzeniania się chrześcijaństwa w kulturze Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów w życiu Kościoła i rozwoju kultur Sudanu Południowego w czasie i przestrzeni Efekt kształcenia: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów Na ocenę: Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski Efekt kształcenia: posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych Ndst (2): nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych przez wieki w regionie Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - egzamin: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%; - obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Różański | |
Prowadzący grup: | Jarosław Różański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.