Misje a promocja ludzka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SST-MPL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Misje a promocja ludzka |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KKR2_ W01 KKR2_W02 KKR2_U01 KKR2_U06 KKR2_K05 |
Wymagania wstępne: | Wymagania wstępne: podstawowa znajomość terminologii związanej z rozwojem oraz procesów gospodarczych, społecznych i politycznych, zachodzących we współczesnym świecie. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: ogólna orientacja w najważniejszych procesach i wydarzeniach związanych pomocą w rozwoju i wprowadzaniem najbardziej podstawowych praw człowieka. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Po dwóch tysiącach lat głoszenia Ewangelii niektórzy nadal pytają: Czy misje wśród niechrześcijan są jeszcze aktualne? Czy ich wystarczającym celem nie jest ludzki postęp? Te dramatyczne pytania postawił także Jan Paweł II w encyklice Redemptoris missio. Po epoce kolonialnej, w czasie wielkich przemian w teologii, pytanie o ludzki postęp, rozwój znalazło się w centrum uwagi. Pomimo pozornej oczywistości i swoistej niewinności okazało się ono zwodnicze dla praktyki misyjnej w wielu częściach świata. Wobec kryzysu teologii misji (ogromne rzesze niechrześcijan mogą i muszą znajdować zbawienie poza Kościołem; dialog międzyreligijny, który wyklucza nawracanie, itp.) i przemian politycznogospodarczych misjonarze zaczęli zastanawiać się, czy sensem ich służby nie jest uprzedzająca głoszenie Ewangelii, konkretna, materialna pomoc najbiedniejszym? Troska o ich wyzwolenie z niewoli politycznej i gospodarczej? Zmiana niesprawiedliwego systemu gospodarczego i politycznego? W jaki sposób jednak to uczynić? Jak zapobiec całej biedzie świata? Czy jest to możliwe? Wykład stara się ukazać zarys odpowiedzi na powyższe pytania, odwołując się do dwóch podstawowych pojęć: misji i promocji ludzkiej. 1. Misje a promocja ludzka: wyjaśnienie pojęć – „Misje”. 2. Misje a promocja ludzka – główne źródła problemu i kierunki rozwiązań. 3. Godność człowieka jako teologiczna podstawa zaangażowania Kościoła w sprawy społeczne, gospodarcze i polityczne. 4. Różnorodność koncepcji promocji ludzkiej i rola ewangelizacji w jej dwóch podstawowych etapach: negatywnym i pozytywnym. 5. Drogi i bezdroża pomocy w rozwoju. 6. Teologia wyzwolenia. 7. Globalizacja oraz gospodarczo-polityczny podział świata „Północ – Południe”. 8. Przeciwdziałanie klęsce głodu. 9. Troska o szkolnictwo. 10. Dzieła miłosierdzia. 11. Obrona ludzkiego życia. 12. Budowanie pokoju międzynarodowego i handel bronią. 13. Wielkie ruchy migracyjne. 14. Pandemia AIDS. 15. Sprawiedliwy podział ziemi i troska o ekologię. |
Literatura: |
Achútegui P. (red.), Mission and Development, Manila 1970. Dhavamony M. (red.), Ewangelizacja, dialog i rozwój. Wybrane dokumenty Międzynarodowej Konferencji Teologicznej, Ngapur (Indie) 1971 r., Warszawa 1986. Jan Paweł II, Encyklika Sollicitudo rei socialis, 30 XII 1987 r. Jan Paweł II, Encyklika Redemptoris missio, 7 XII 1990 r. Laurentin R., Rozwój a zbawienie, Warszawa 1972. Pietrzak A., Opcja na rzecz ubogich znakiem wiarygodności Kościoła, Pieniężno 2002. Różański J., Misje a promocja ludzka według dokumentów soborowych i posoborowych oraz praktyki misyjnej Kościoła, Warszawa 2001. Saraiva Martins J., Evangelizzaione e promozione umana, Roma 1991. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KKR2_ W01 zna poszerzoną terminologię z zakresu nauk o komunikacji międzykulturowej i historycznej, rozumie ich źródła oraz zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowych KKR2_W02 ma pogłębioną wiedzę na temat nauk o komunikacji międzykulturowej i historycznej oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi KKR2_U01 potrafi posługiwać się różnorodnymi formami nawiązywania, podtrzymywania i pielęgnowania kontaktów w zakresie komunikacji międzykulturowej KKR2_U06 potrafi adekwatnie wykorzystywać bogactwo źródeł informacji w zakresie komunikacji międzykulturowej i historycznej, jak również dokonywać selekcji, oceny jakości i wiarygodności zebranych wiadomości KKR2_K05 ma głębokie i utrwalone przekonanie o konieczności adekwatnego zachowania się wobec problematyki kulturowej i religijnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin Efekt kształcenia: zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu historii misji w Afryce Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu historii misji w Afryce Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w komunikacji międzykulturowej, wskazać mechanizmy jej prowadzenia Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów historii misji w Afryce w czasie i przestrzeni Efekt potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy z zakresu historii misji w Afryce Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów Na ocenę: Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - egzaminu: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%; - obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Różański | |
Prowadzący grup: | Jarosław Różański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.