Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Miracle in the history of Christian thought

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-SSTN-MI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Miracle in the history of Christian thought
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The lecture deals with the history of the miracle, especially as a criterion for the credibility of revelation. It covers the ideas of Christian thinkers and presents the understanding of the miracle by Protestantism and the Enlightenment tradition until the twentieth century.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

1. Introduction to the miracle problematic in theology

2. The miracle in the Christian antiquity

3. The apprehension of the miracle by early Christian writers

4. The theological understanding of the miracle of Saint Augustine

5. The function of the miracle according to Saint Gregory the Great

6. Neo-augustinian interpretation of the miracle

7. Understanding of the miracle by Saint Thomas Aquinas

8. The miracle in the teachings of the Reformation

9. The approach to the miracle of Immanuel Kant

10. The miracle in Schleiermacher's apologetics

11. Modern understanding of the miracle

12. Moderate interpretation of the miracle in the Thomistic tradition

13. Absolutising the proof from miracles

14. Scientific and philosophical questioning of the proof from miracles

15. Position of apologetics

16. The doctrine of Vatican Council I on the miracle and its consequences

Literatura: (tylko po angielsku)

J.H. Newman, Two Essays On Biblical And On Ecclesiastical Miracles, Kessinger Publishing, LLC 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (tylko po angielsku)

knowledge:

1. The student knows the history of the miracle issue,

2. knows elements of the catholic conception of the miracle,

3. masters various issues of theology of the miracle.

skills:

1. The student is able to discern between different conceptions of miracle,

2. assesses non-Catholic approach to the miracle,

3. discerns in the miracle event various aspects: phenomenological, philosophical, theological.

social competences:

1. The student is able to discuss about miracles,

2. uses argument of miracle for the credibility of Christianity,

3. presents interdisciplinary and multidimensional approach to miracle.

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Teaching methods and methods of verifying educational results

1. classic lecture, discussion on selected issues,

2. final examination, active participation during classes

Evaluation criteria

Knowledge:

unsatisfactory (fail - 2): the student does not know the history of the miracle issue

satisfactory (3): has a basic knowledge of the history of the miracle issue

good (4): has a good knowledge of the history and theology of the miracle issue,

very good (5): has an excellent knowledge of the history and theology of the miracle issue

Skills:

unsatisfactory (2): the student does not discern various aspects and stages of the development of the miracle issue,

satisfactory (3): is able to draw few stages of the development of the miracle issue,

good (4): is able to draw stages of the development of the miracle issue,

very good (5): draws all stages of the development and aspects of the miracle issue.

Social Competences:

unsatisfactory (2): the student is not interested in approaching the miracle discussion,

satisfactory (3): uses examples of historical approaches to the miracle in the theological discussion

good (4): justifies religion using the miracle argument,

very good (5): promotes the dialog between faith and reason on the base of the miracle issue

evaluation: active participation in lectures, final examination

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)