Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Asertywność na co dzień

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: CSDZ-U2-A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Asertywność na co dzień
Jednostka: Centrum Szkoleń i Doradztwa Zawodowego
Grupy: Grupa przedmiotów fakultatywnych POWER
Strona przedmiotu: http://szkolenia.uksw.edu.pl/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Odniesienie do efektów kształcenia w obszarach kształcenie w zakresie nauk humanistycznych i społecznych

H1A_W02

S1A_W01

H1A_W03

H1A_W09

S1A_W02

S1A_W04

S1A_W05

H1A_W03

H1A_W08

S1A_W06

S1A_W07

S1A_W08

H1A_U04

S1A_U02

H1A_U04

H1A_U06

H1A_U07

S1A_U02

S1A_U03

S1A_U08

H1A_U03

H1A_U06

S1A_U02

S1A_U05

S1A_U07

S1A_U08

H1A_K01

S1A_K01

S1A_K02

S1A_K06

H1A_K03

S1A_K02

S1A_K03

S1A_K06


Skrócony opis:

Celem zajęć jest rozwój umiejętności asertywnego komunikowania się i zachowania w różnych sytuacjach zawodowych i codziennych.

Spodziewane efekty:

• rozróżnianie zachowań i analizowanie zjawisk społecznych

• zidentyfikowanie własnych zachowań uległych, agresywnych i asertywnych,

• szeroko pojęta wiedza o komunikacji interpersonalnej, ciekawy moduł o mowie ciała

• poznanie zasad nawiązywania kontaktów i budowania relacji

• praktyczny trening zachowań asertywnych, rozwiązywania konfliktów i obrony przed manipulacją

Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS

Pełny opis:

Umiejscowienie zajęć w obszarach kształcenia.

Warsztaty Asertywność na co dzień należą do obszarów kształcenia w zakresie nauk humanistycznych i społecznych. Perspektywa nauk humanistycznych zawiera poznanie własnych zasobów w obszarze komunikacji interpersonalnej, zidentyfikowania natury i złożoności języka, jakim się posługuje osoba, określania priorytetów podejmowanych działań, radzenia sobie z trudnymi emocjami. Perspektywa nauk społecznych w zaprojektowanym programie obejmuje wiedzę o człowieku, sposobach porozumiewania się ludzi, odpowiedzialności za zachowania manipulacyjne i poznanie technik stawiania granic, wyrażania opinii i obrony przed manipulacją.

Efekty kształcenia tego przedmiotu ogólnouczelnianego należą w większości do kategorii umiejętności i kompetencji, z wykorzystaniem kategorii wiedzy w niezbędnym jej minimum. Zajęcia są wpisywane na suplemencie do dyplomu jako przedmiot ponadprogramowy.

Celem zajęć jest rozwój umiejętności asertywnego komunikowania się i zachowania w różnych sytuacjach zawodowych i codziennych. Spodziewane efekty:

• rozróżnianie zachowań i analizowanie zjawisk społecznych

• zidentyfikowanie własnych zachowań uległych, agresywnych i asertywnych,

• szeroko pojęta wiedza o komunikacji interpersonalnej, ciekawy moduł o mowie ciała

• poznanie zasad nawiązywania kontaktów i budowania relacji

• praktyczny trening zachowań asertywnych, rozwiązywania konfliktów i obrony przed manipulacją

Weryfikacja efektów kształcenia na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, oceny opracowania tematów z zakresu asertywności.

Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS.

Literatura:

• Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II, R.F., (2014). Relacje interpersonalne. Poznań, REBIS.

• Alberti, R., Emmons, M., (2014) Asertywność. Sięgaj po to, czego chcesz, nie raniąc innych. Gdańsk, GWP.

• Bralczyk, J., Mosiołek – Kłosińska, K., (2001). Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, Warszawa.

• Cialdini, R. (1999). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP/

• Dobek – Ostrowska, B., (2007). Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław ASTRU,.

• Goleman, D., (2006). Inteligencja społeczna. Poznań, REBIS.

• Głodowski, W. (1999). Bez słowa. Komunikacyjne funkcje zachowań. Warszawa: Hansa Communication.

• Fisher, R., Ury, W., Patton, B., (1992). Dochodząc do TAK, czyli negocjowanie bez poddawania się. Warszawa, PWE.

• Gut, J., Haman, W., (1995) Docenić konflikt., Kontrakt, Warszawa, OSH Kontrakt.

• Griffin, E., (2003). Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk GWP.

• Hulewska, A,. (2014). Asertywnośc w ćwiczeniach. EDGARD.

• Krajewska, A., (2015), Kompetencje personalne i społeczne. EKONOMIK, Warszawa.

• Król-Fijewska, M. (2005), Stanowczo, łagodnie, bez lęku. W.A.B.

• McKey, M., Davis, M., Fanning, P. (2001) Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk, GWP.

• Menard, J.D. (2009) Jak występować publicznie, Warszawa, Santorski Jacek &Co Agencja Wydawnicza.

• Nęcki, Z. (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków: ANTYKWA.

• Pease, A. (2010). Mowa ciała. Gdańsk: GWP.

• Steward, J. (2000). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Opis ECTS

Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS.

EFEKTY KSZTAŁCENIA

Objaśnienia oznaczeń.

PO - ogólnouczelniane efekty kształcenia

W – kategoria wiedzy

U – kategoria umiejętności

K – kategoria kompetencji

01,02,03 – numer efektu kształcenia

H1A – efekty kształcenia o obszarze nauk humanistycznych dla profilu ogólnoakademickiego na poziomie studiów pierwszego stopnia

S1A - efekty kształcenia o obszarze nauk społecznych dla profilu ogólnoakademickiego na poziomie studiów pierwszego stopnia

Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS.

Objaśnienia oznaczeń.

PO - ogólnouczelniane efekty kształcenia

W – kategoria wiedzy

U – kategoria umiejętności

K – kategoria kompetencji

01,02,03 – numer efektu kształcenia

H1A – efekty kształcenia o obszarze nauk humanistycznych dla profilu ogólnoakademickiego na poziomie studiów pierwszego stopnia

S1A - efekty kształcenia o obszarze nauk społecznych dla profilu ogólnoakademickiego na poziomie studiów pierwszego stopnia

WIEDZA

PO_W01 zna elementarną terminologię związaną z komunikacją interpersonalną i asertywnością

H1A_W02

S1A_W01

PO_W02 ma uporządkowaną wiedzę ogólną o człowieku, komunikacji interpersonalnej, w tym asertywnego porozumiewania się i zachowania, wyrażania opinii, reagowania na krytykę i sytuacje konfliktowe, stawiania granic.

H1A_W03

H1A_W09

S1A_W02

S1A_W04

S1A_W05

PO_W03 ma wiedzę z zakresu technik komunikacji interpersonalnej, zasad etyki w zakresie komunikacji interpersonalnej, zasad nawiązywania kontaktów, sposobów budowania relacji, asertywnych narzędzi rozwiązywania konfliktów, reguł wywierania wpływu, asertywnych praw i technik obrony przed manipulacją, zna zasady posługiwania się informacją zwrotną

H1A_W03

H1A_W08

S1A_W06

S1A_W07

S1A_W08

UMIEJĘTNOŚCI

PO_U01 potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu komunikacji interpersonalnej i asertywności

H1A_U04

S1A_U02

PO_U02 potrafi asertywnie komunikować się w mowie i piśmie, wykorzystywać techniki i narzędzia komunikacji interpersonalnej do rozwoju własnej asertywności, nawiązywać kontakty, komunikować stawianie granic, posługiwać się informacją zwrotną, potrafi znaleźć adekwatne przepisy przepisy prawa.

H1A_U04

H1A_U06

H1A_U07

S1A_U02

S1A_U03

S1A_U08

PO_U03 potrafi wyszukiwać i analizować sposoby rozwiązywania konfliktów oraz obserwować i analizować zjawiska społeczne, przewidywać konsekwencje niektórych zachowań, opracować sposoby obrony przed werbalną agresją i manipulacją, reagowania w sytuacjach konfliktowych.

H1A_U03

H1A_U06

S1A_U02

S1A_U05

S1A_U07

S1A_U08

KOMPETENCJE

PO_K01 ma świadomość własnego poziomu wiedzy o procesie komunikacji personalnej i asertywności oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

H1A_K01

S1A_K01

PO_K02 nawiązuje kontakty w grupie uczestników zajęć i poza nią, buduje relacje, aktywnie uczestniczy w treningu asertywnego formułowania komunikatów, przedstawia sposoby stawiania granic w studium przypadku, posługuje się informacją zwrotną

S1A_K02

S1A_K06

PO_K03 przedstawia sposoby rozwiązania konfliktów w studium przypadku, stosuje sposoby obrony przed manipulacją, wyszukuje informacje o instytucjach wsparcia dla ofiar agresywnej komunikacji i zachowań manipulacyjnych, przepisach prawa chroniących przed zachowaniami agresji werbalnej i manipulacji

H1A_K03

S1A_K02

S1A_K03

S1A_K06

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywność na zajęciach. Zaliczenie uzyskuje student, który posługuje się poznaną na zajęciach terminologią z zakresu komunikacji interpersonalnej, szczególnie asertywności oraz posługuje się dowolnymi technikami

z obszaru asertywności.

ocena kryteria

2 powyżej 12 godzin nieuzasadnionych nieobecności na zajęciach

3 -3,5 znajomość i posługiwanie się elementarną terminologią związaną z komunikacją interpersonalną, asertywnością poznaną podczas warsztatów

4 -5 w/w oraz systematyczne przygotowanie do zajęć, aktywne uczestnictwo z ćwiczeniach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)