Asertywność na co dzień
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | CSDZ-U2-A |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Asertywność na co dzień |
Jednostka: | Centrum Szkoleń i Doradztwa Zawodowego |
Grupy: |
Grupa przedmiotów fakultatywnych POWER |
Strona przedmiotu: | http://szkolenia.uksw.edu.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Odniesienie do efektów kształcenia w obszarach kształcenie w zakresie nauk humanistycznych i społecznych H1A_W02 S1A_W01 H1A_W03 H1A_W09 S1A_W02 S1A_W04 S1A_W05 H1A_W03 H1A_W08 S1A_W06 S1A_W07 S1A_W08 H1A_U04 S1A_U02 H1A_U04 H1A_U06 H1A_U07 S1A_U02 S1A_U03 S1A_U08 H1A_U03 H1A_U06 S1A_U02 S1A_U05 S1A_U07 S1A_U08 H1A_K01 S1A_K01 S1A_K02 S1A_K06 H1A_K03 S1A_K02 S1A_K03 S1A_K06 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest rozwój umiejętności asertywnego komunikowania się i zachowania w różnych sytuacjach zawodowych i codziennych. Spodziewane efekty: • rozróżnianie zachowań i analizowanie zjawisk społecznych • zidentyfikowanie własnych zachowań uległych, agresywnych i asertywnych, • szeroko pojęta wiedza o komunikacji interpersonalnej, ciekawy moduł o mowie ciała • poznanie zasad nawiązywania kontaktów i budowania relacji • praktyczny trening zachowań asertywnych, rozwiązywania konfliktów i obrony przed manipulacją Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS |
Pełny opis: |
Umiejscowienie zajęć w obszarach kształcenia. Warsztaty Asertywność na co dzień należą do obszarów kształcenia w zakresie nauk humanistycznych i społecznych. Perspektywa nauk humanistycznych zawiera poznanie własnych zasobów w obszarze komunikacji interpersonalnej, zidentyfikowania natury i złożoności języka, jakim się posługuje osoba, określania priorytetów podejmowanych działań, radzenia sobie z trudnymi emocjami. Perspektywa nauk społecznych w zaprojektowanym programie obejmuje wiedzę o człowieku, sposobach porozumiewania się ludzi, odpowiedzialności za zachowania manipulacyjne i poznanie technik stawiania granic, wyrażania opinii i obrony przed manipulacją. Efekty kształcenia tego przedmiotu ogólnouczelnianego należą w większości do kategorii umiejętności i kompetencji, z wykorzystaniem kategorii wiedzy w niezbędnym jej minimum. Zajęcia są wpisywane na suplemencie do dyplomu jako przedmiot ponadprogramowy. Celem zajęć jest rozwój umiejętności asertywnego komunikowania się i zachowania w różnych sytuacjach zawodowych i codziennych. Spodziewane efekty: • rozróżnianie zachowań i analizowanie zjawisk społecznych • zidentyfikowanie własnych zachowań uległych, agresywnych i asertywnych, • szeroko pojęta wiedza o komunikacji interpersonalnej, ciekawy moduł o mowie ciała • poznanie zasad nawiązywania kontaktów i budowania relacji • praktyczny trening zachowań asertywnych, rozwiązywania konfliktów i obrony przed manipulacją Weryfikacja efektów kształcenia na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, oceny opracowania tematów z zakresu asertywności. Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS. |
Literatura: |
• Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II, R.F., (2014). Relacje interpersonalne. Poznań, REBIS. • Alberti, R., Emmons, M., (2014) Asertywność. Sięgaj po to, czego chcesz, nie raniąc innych. Gdańsk, GWP. • Bralczyk, J., Mosiołek – Kłosińska, K., (2001). Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, Warszawa. • Cialdini, R. (1999). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP/ • Dobek – Ostrowska, B., (2007). Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław ASTRU,. • Goleman, D., (2006). Inteligencja społeczna. Poznań, REBIS. • Głodowski, W. (1999). Bez słowa. Komunikacyjne funkcje zachowań. Warszawa: Hansa Communication. • Fisher, R., Ury, W., Patton, B., (1992). Dochodząc do TAK, czyli negocjowanie bez poddawania się. Warszawa, PWE. • Gut, J., Haman, W., (1995) Docenić konflikt., Kontrakt, Warszawa, OSH Kontrakt. • Griffin, E., (2003). Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk GWP. • Hulewska, A,. (2014). Asertywnośc w ćwiczeniach. EDGARD. • Krajewska, A., (2015), Kompetencje personalne i społeczne. EKONOMIK, Warszawa. • Król-Fijewska, M. (2005), Stanowczo, łagodnie, bez lęku. W.A.B. • McKey, M., Davis, M., Fanning, P. (2001) Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk, GWP. • Menard, J.D. (2009) Jak występować publicznie, Warszawa, Santorski Jacek &Co Agencja Wydawnicza. • Nęcki, Z. (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków: ANTYKWA. • Pease, A. (2010). Mowa ciała. Gdańsk: GWP. • Steward, J. (2000). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Opis ECTS Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS. EFEKTY KSZTAŁCENIA Objaśnienia oznaczeń. PO - ogólnouczelniane efekty kształcenia W – kategoria wiedzy U – kategoria umiejętności K – kategoria kompetencji 01,02,03 – numer efektu kształcenia H1A – efekty kształcenia o obszarze nauk humanistycznych dla profilu ogólnoakademickiego na poziomie studiów pierwszego stopnia S1A - efekty kształcenia o obszarze nauk społecznych dla profilu ogólnoakademickiego na poziomie studiów pierwszego stopnia Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS. Objaśnienia oznaczeń. PO - ogólnouczelniane efekty kształcenia W – kategoria wiedzy U – kategoria umiejętności K – kategoria kompetencji 01,02,03 – numer efektu kształcenia H1A – efekty kształcenia o obszarze nauk humanistycznych dla profilu ogólnoakademickiego na poziomie studiów pierwszego stopnia S1A - efekty kształcenia o obszarze nauk społecznych dla profilu ogólnoakademickiego na poziomie studiów pierwszego stopnia WIEDZA PO_W01 zna elementarną terminologię związaną z komunikacją interpersonalną i asertywnością H1A_W02 S1A_W01 PO_W02 ma uporządkowaną wiedzę ogólną o człowieku, komunikacji interpersonalnej, w tym asertywnego porozumiewania się i zachowania, wyrażania opinii, reagowania na krytykę i sytuacje konfliktowe, stawiania granic. H1A_W03 H1A_W09 S1A_W02 S1A_W04 S1A_W05 PO_W03 ma wiedzę z zakresu technik komunikacji interpersonalnej, zasad etyki w zakresie komunikacji interpersonalnej, zasad nawiązywania kontaktów, sposobów budowania relacji, asertywnych narzędzi rozwiązywania konfliktów, reguł wywierania wpływu, asertywnych praw i technik obrony przed manipulacją, zna zasady posługiwania się informacją zwrotną H1A_W03 H1A_W08 S1A_W06 S1A_W07 S1A_W08 UMIEJĘTNOŚCI PO_U01 potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu komunikacji interpersonalnej i asertywności H1A_U04 S1A_U02 PO_U02 potrafi asertywnie komunikować się w mowie i piśmie, wykorzystywać techniki i narzędzia komunikacji interpersonalnej do rozwoju własnej asertywności, nawiązywać kontakty, komunikować stawianie granic, posługiwać się informacją zwrotną, potrafi znaleźć adekwatne przepisy przepisy prawa. H1A_U04 H1A_U06 H1A_U07 S1A_U02 S1A_U03 S1A_U08 PO_U03 potrafi wyszukiwać i analizować sposoby rozwiązywania konfliktów oraz obserwować i analizować zjawiska społeczne, przewidywać konsekwencje niektórych zachowań, opracować sposoby obrony przed werbalną agresją i manipulacją, reagowania w sytuacjach konfliktowych. H1A_U03 H1A_U06 S1A_U02 S1A_U05 S1A_U07 S1A_U08 KOMPETENCJE PO_K01 ma świadomość własnego poziomu wiedzy o procesie komunikacji personalnej i asertywności oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie H1A_K01 S1A_K01 PO_K02 nawiązuje kontakty w grupie uczestników zajęć i poza nią, buduje relacje, aktywnie uczestniczy w treningu asertywnego formułowania komunikatów, przedstawia sposoby stawiania granic w studium przypadku, posługuje się informacją zwrotną S1A_K02 S1A_K06 PO_K03 przedstawia sposoby rozwiązania konfliktów w studium przypadku, stosuje sposoby obrony przed manipulacją, wyszukuje informacje o instytucjach wsparcia dla ofiar agresywnej komunikacji i zachowań manipulacyjnych, przepisach prawa chroniących przed zachowaniami agresji werbalnej i manipulacji H1A_K03 S1A_K02 S1A_K03 S1A_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywność na zajęciach. Zaliczenie uzyskuje student, który posługuje się poznaną na zajęciach terminologią z zakresu komunikacji interpersonalnej, szczególnie asertywności oraz posługuje się dowolnymi technikami z obszaru asertywności. ocena kryteria 2 powyżej 12 godzin nieuzasadnionych nieobecności na zajęciach 3 -3,5 znajomość i posługiwanie się elementarną terminologią związaną z komunikacją interpersonalną, asertywnością poznaną podczas warsztatów 4 -5 w/w oraz systematyczne przygotowanie do zajęć, aktywne uczestnictwo z ćwiczeniach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.