Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Doskonalenie umiejętności pracy z grupą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: CSDZ-U2-UPG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Doskonalenie umiejętności pracy z grupą
Jednostka: Centrum Szkoleń i Doradztwa Zawodowego
Grupy: Grupa przedmiotów fakultatywnych POWER
Strona przedmiotu: http://szkolenia.uksw.edu.pl/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Odniesienie do efektów kształcenia w obszarach kształcenie w zakresie nauk humanistycznych i społecznych

H1A_W02

H1A_W03

H1A_W08

S1A_W02

S1A_W04

S1A_W06

S1A_W07

S1A_W10

HA1_U03

H1A_U04

H1A_U06

S1A_U02

S1A_U03

S1A_U08

S1A_U08

H1A_K01

H1A_K02

H1A_K03

S1A_K01

S1A_K02

S1A_K03

S1A_K05

S1A_K06

S1A_K07


Skrócony opis:

Celem zajęć jest uzyskanie przez studenta elementarnej wiedzy z zakresu procesu grupowego

i budowania programu zajęć grupowych oraz rozwój umiejętności związany z wykorzystaniem zdobytej wiedzy poprzez przygotowanie i poprowadzenie krótkiej etiudy „trenerskiej” według wskazówek opiekuna naukowego. Spodziewane efekty:

• Poznanie efektywnej komunikacji w pracy z grupą

• Praktyczna znajomość wybranych metod pracy z grupą

• Uczenie się przez doświadczenie

• Gotowe narzędzia dydaktyczne do przyszłej pracy z grupami zajęciowymi

W czasie warsztatów stwarzamy studentom okazję do zdobycia praktycznych doświadczeń oraz przygotowujemy do samodzielnego prowadzenia zajęć. Dedykowane są osobom, które w przyszłości będą prowadziły zajęcia z grupą.

Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończa się zaliczeniem na ocenę, a student uzyskuje 3 pkt ECTS.

Zajęcia odbywają się w ramach realizowania projektu " Uniwersytet 2.0. Innowacyjna edukacja. Efektywne zarządzanie"

Pełny opis:

Umiejscowienie zajęć w obszarach kształcenia.

Warsztaty Doskonalenie umiejętności pracy z grupą należą do obszarów kształcenia w zakresie nauk humanistycznych i społecznych. Rozwój umiejętności trenerskich łączy dwie perspektywy: humanistyczną w zakresie identyfikowania i kształtowania postaw, samooceny i wyciągania wniosków, przygotowania scenariusza zajęć i oferty szkoleniowej, aktualizowania wiedzy

i doskonalenia umiejętności, rozwoju człowieka oraz społeczną opartą na systemie interakcji międzyludzkich w procesie grupowym, rozpoznawania potrzeb i reakcji uczestników szkoleń.

Efekty kształcenia tego przedmiotu ogólnouczelnianego należą w większości do kategorii umiejętności i kompetencji, z wykorzystaniem kategorii wiedzy w niezbędnym jej minimum. Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS.Zajęcia są wpisywane na suplemencie do dyplomu jako przedmiot ponadprogramowy.

Celem zajęć jest uzyskanie przez studenta elementarnej wiedzy z zakresu procesu grupowego

i budowania programu zajęć grupowych oraz rozwój umiejętności związany z wykorzystaniem zdobytej wiedzy poprzez przygotowanie i poprowadzenie krótkiej etiudy „trenerskiej” według wskazówek opiekuna naukowego. Spodziewane efekty:

• Poznanie efektywnej komunikacji w pracy z grupą

• Praktyczna znajomość wybranych metod pracy z grupą

• Uczenie się przez doświadczenie

• Gotowe narzędzia dydaktyczne do przyszłej pracy z grupami zajęciowymi

W czasie warsztatów stwarzamy studentom okazję do zdobycia praktycznych doświadczeń oraz przygotowujemy do samodzielnego prowadzenia zajęć. Dedykowane są osobom, które w przyszłości będą prowadziły zajęcia z grupą.

Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończa się zaliczeniem na ocenę, a student uzyskuje 3 pkt ECTS.

Literatura:

• Jarmuż S., Witkowski T.: Podręcznik trenera. Wrocław 2004

• Vopel K.: Poradnik dla prowadzących grupy. Kielce 2006

• Łaguna M.: Szkolenia. Jak je prowadzić, by… Gdańsk 2004

• Kozak A., Łaguna M.: Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera. Gdańsk 2009

• Silberman M., Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków 2004

• Rojewska J.: Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Cz. I-II. UNUS. Wałbrzych 2000-2003

• Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce 2003

• Noga E., Wasilak A.: Stare i nowe zabawy podwórkowe. Lublin 2003

• Böhner T.: Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów. Kielce 2004

• Koppett K.: Techniki teatru improwizacji w programach szkoleniowych. Kraków 2003

• Rae, L.: Planowanie i projektowanie szkoleń. Kraków 2001

• Kossowska M., Jarmuż S., Witkowski T.: Psychologia dla trenerów. Kraków 2008

• Aronson, E, Wilson T.D., Akert, R.M.: Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań 1997

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Warsztaty trwaja 60 godzin, jeden semetr, kończa się zaliczeniem na ocenę, a student uzyskuje 3 pkt ECTS.

Umiejscowienie zajęć w obszarach kształcenia.

Warsztaty Doskonalenie umiejętności pracy z grupą należą do obszarów kształcenia w zakresie nauk humanistycznych i społecznych. Rozwój umiejętności trenerskich łączy dwie perspektywy: humanistyczną w zakresie identyfikowania i kształtowania postaw, samooceny i wyciągania wniosków, przygotowania scenariusza zajęć i oferty szkoleniowej, aktualizowania wiedzy

i doskonalenia umiejętności, rozwoju człowieka oraz społeczną opartą na systemie interakcji międzyludzkich w procesie grupowym, rozpoznawania potrzeb i reakcji uczestników szkoleń.

Efekty kształcenia tego przedmiotu ogólnouczelnianego należą w większości do kategorii umiejętności i kompetencji, z wykorzystaniem kategorii wiedzy w niezbędnym jej minimum.

Objaśnienia oznaczeń.

PO - ogólnouczelniane efekty kształcenia

W – kategoria wiedzy

U – kategoria umiejętności

K – kategoria kompetencji

01,02,03,04 – numer efektu kształcenia

WIEDZA

PO_W01 zna elementarną terminologię oraz ma uporządkowaną wiedzę ogólną związaną z rozwojem człowieka, procesem grupowym, etapami cyklu edukacyjnego

H1A_W02

H1A_W03

S1A_W02

S1A_W04

PO_W02 zna zasady identyfikowania potrzeb i celów edukacyjnych oraz projektowania zajęć, budowania programu, scenariusza, zna techniki badania ewaluacji zajęć

S1A_W02

S1A_W04

S1A_W06

PO_W03 zna metody prowadzenia zajęć i pracy z grupą, metody aktywizujące

S1A_W04

S1A_W07

PO_W04 ma podstawową wiedzę z zakresu etyki zawodu związanego z edukacją, prawa autorskiego, profilaktyki pracy i otoczenia

H1A_W08

S1A_W07

S1A_W10

UMIEJĘTNOŚCI

PO_U01 potrafi posługiwać się elementarną terminologią związaną

z rozwojem człowieka, procesem grupowym, cyklem szkoleniowym, rolami grupowymi

H1A_U04

S1A_U02

PO_U02 potrafi identyfikować potrzeby i cele szkoleniowe oraz samodzielnie zaprojektować zajęcia, napisać program i scenariusz według wskazówek opiekuna naukowego

H1A_U03

S1A_U02

S1A_U08

PO_U03 potrafi poprowadzić krótkie zajęcia (etiudę „trenerską”) według poznanej metody pracy z małą grupą i wskazówek opiekuna naukowego S1A_U03

S1A_U08

S1A_U07

PO_U04 rozumie i potrafi obserwować, rozpoznawać sytuacje otoczenia edukacyjnego

H1A_U06

S1A_U07

S1A_U08

KOMPETENCJE

PO_K01 wykorzystuje wiedzę o rozwoju człowieka, procesie i rolach grupowych, cyklu edukacyjnego, projektowaniu zajęć oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

H1A_K01

H1A_K02

S1A_K01

PO_K02 tworzy program i scenariusz zajęć

H1A_K03

S1A_K03

S1A_K07

PO_K03 samodzielnie przygotowuje i prowadzi krótkie zajęcia według wskazówek opiekuna naukowego

H1A_K02

S1A_K02

S1A_K05

PO_K04 wyciąga wnioski, dokonuje samooceny i udziela koleżeńskiej informacji zwrotnej pozostałym uczestnikom warsztatów

S1A_K02

S1A_K03

S1A_K06

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywność na zajęciach. Zaliczenie uzyskuje student, który zna elementarną terminologię związaną z procesem grupowym i projektowaniem zajęć poznaną podczas zajęć, potrafi się nią posługiwać i wykorzystywać w praktyce. Aby uzyskać zaliczenie student sporządza program/scenariusz krótkich zajęć, według którego je prowadzi.

ocena kryteria

2 powyżej 12 godzin nieuzasadnionych nieobecności na zajęciach

3 - 3,5 znajomość i posługiwanie się elementarną terminologią z zakresu rozwoju człowieka, procesu grupowego, ról grupowych, projektowania zajęć edukacyjnych

4 - 5 w/w oraz aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i zadaniach, systematyczne przygotowanie do zajęć, sporządzenie i złożenie w określonym terminie scenariusza etiudy, poprowadzenie krótkich zajęć, udzielenie koleżeńskiej informacji zwrotnej pozostałym studentom

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)