Doskonalenie umiejętności pracy z grupą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | CSDZ-U2-UPG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doskonalenie umiejętności pracy z grupą |
Jednostka: | Centrum Szkoleń i Doradztwa Zawodowego |
Grupy: |
Grupa przedmiotów fakultatywnych POWER |
Strona przedmiotu: | http://szkolenia.uksw.edu.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Odniesienie do efektów kształcenia w obszarach kształcenie w zakresie nauk humanistycznych i społecznych H1A_W02 H1A_W03 H1A_W08 S1A_W02 S1A_W04 S1A_W06 S1A_W07 S1A_W10 HA1_U03 H1A_U04 H1A_U06 S1A_U02 S1A_U03 S1A_U08 S1A_U08 H1A_K01 H1A_K02 H1A_K03 S1A_K01 S1A_K02 S1A_K03 S1A_K05 S1A_K06 S1A_K07 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest uzyskanie przez studenta elementarnej wiedzy z zakresu procesu grupowego i budowania programu zajęć grupowych oraz rozwój umiejętności związany z wykorzystaniem zdobytej wiedzy poprzez przygotowanie i poprowadzenie krótkiej etiudy „trenerskiej” według wskazówek opiekuna naukowego. Spodziewane efekty: • Poznanie efektywnej komunikacji w pracy z grupą • Praktyczna znajomość wybranych metod pracy z grupą • Uczenie się przez doświadczenie • Gotowe narzędzia dydaktyczne do przyszłej pracy z grupami zajęciowymi W czasie warsztatów stwarzamy studentom okazję do zdobycia praktycznych doświadczeń oraz przygotowujemy do samodzielnego prowadzenia zajęć. Dedykowane są osobom, które w przyszłości będą prowadziły zajęcia z grupą. Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończa się zaliczeniem na ocenę, a student uzyskuje 3 pkt ECTS. Zajęcia odbywają się w ramach realizowania projektu " Uniwersytet 2.0. Innowacyjna edukacja. Efektywne zarządzanie" |
Pełny opis: |
Umiejscowienie zajęć w obszarach kształcenia. Warsztaty Doskonalenie umiejętności pracy z grupą należą do obszarów kształcenia w zakresie nauk humanistycznych i społecznych. Rozwój umiejętności trenerskich łączy dwie perspektywy: humanistyczną w zakresie identyfikowania i kształtowania postaw, samooceny i wyciągania wniosków, przygotowania scenariusza zajęć i oferty szkoleniowej, aktualizowania wiedzy i doskonalenia umiejętności, rozwoju człowieka oraz społeczną opartą na systemie interakcji międzyludzkich w procesie grupowym, rozpoznawania potrzeb i reakcji uczestników szkoleń. Efekty kształcenia tego przedmiotu ogólnouczelnianego należą w większości do kategorii umiejętności i kompetencji, z wykorzystaniem kategorii wiedzy w niezbędnym jej minimum. Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończą się zaliczeniem na ocenę, a student otrzymuje 3 punkty ECTS.Zajęcia są wpisywane na suplemencie do dyplomu jako przedmiot ponadprogramowy. Celem zajęć jest uzyskanie przez studenta elementarnej wiedzy z zakresu procesu grupowego i budowania programu zajęć grupowych oraz rozwój umiejętności związany z wykorzystaniem zdobytej wiedzy poprzez przygotowanie i poprowadzenie krótkiej etiudy „trenerskiej” według wskazówek opiekuna naukowego. Spodziewane efekty: • Poznanie efektywnej komunikacji w pracy z grupą • Praktyczna znajomość wybranych metod pracy z grupą • Uczenie się przez doświadczenie • Gotowe narzędzia dydaktyczne do przyszłej pracy z grupami zajęciowymi W czasie warsztatów stwarzamy studentom okazję do zdobycia praktycznych doświadczeń oraz przygotowujemy do samodzielnego prowadzenia zajęć. Dedykowane są osobom, które w przyszłości będą prowadziły zajęcia z grupą. Warsztaty trwają 60 godzin, jeden semestr, kończa się zaliczeniem na ocenę, a student uzyskuje 3 pkt ECTS. |
Literatura: |
• Jarmuż S., Witkowski T.: Podręcznik trenera. Wrocław 2004 • Vopel K.: Poradnik dla prowadzących grupy. Kielce 2006 • Łaguna M.: Szkolenia. Jak je prowadzić, by… Gdańsk 2004 • Kozak A., Łaguna M.: Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera. Gdańsk 2009 • Silberman M., Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków 2004 • Rojewska J.: Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Cz. I-II. UNUS. Wałbrzych 2000-2003 • Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce 2003 • Noga E., Wasilak A.: Stare i nowe zabawy podwórkowe. Lublin 2003 • Böhner T.: Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów. Kielce 2004 • Koppett K.: Techniki teatru improwizacji w programach szkoleniowych. Kraków 2003 • Rae, L.: Planowanie i projektowanie szkoleń. Kraków 2001 • Kossowska M., Jarmuż S., Witkowski T.: Psychologia dla trenerów. Kraków 2008 • Aronson, E, Wilson T.D., Akert, R.M.: Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań 1997 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Warsztaty trwaja 60 godzin, jeden semetr, kończa się zaliczeniem na ocenę, a student uzyskuje 3 pkt ECTS. Umiejscowienie zajęć w obszarach kształcenia. Warsztaty Doskonalenie umiejętności pracy z grupą należą do obszarów kształcenia w zakresie nauk humanistycznych i społecznych. Rozwój umiejętności trenerskich łączy dwie perspektywy: humanistyczną w zakresie identyfikowania i kształtowania postaw, samooceny i wyciągania wniosków, przygotowania scenariusza zajęć i oferty szkoleniowej, aktualizowania wiedzy i doskonalenia umiejętności, rozwoju człowieka oraz społeczną opartą na systemie interakcji międzyludzkich w procesie grupowym, rozpoznawania potrzeb i reakcji uczestników szkoleń. Efekty kształcenia tego przedmiotu ogólnouczelnianego należą w większości do kategorii umiejętności i kompetencji, z wykorzystaniem kategorii wiedzy w niezbędnym jej minimum. Objaśnienia oznaczeń. PO - ogólnouczelniane efekty kształcenia W – kategoria wiedzy U – kategoria umiejętności K – kategoria kompetencji 01,02,03,04 – numer efektu kształcenia WIEDZA PO_W01 zna elementarną terminologię oraz ma uporządkowaną wiedzę ogólną związaną z rozwojem człowieka, procesem grupowym, etapami cyklu edukacyjnego H1A_W02 H1A_W03 S1A_W02 S1A_W04 PO_W02 zna zasady identyfikowania potrzeb i celów edukacyjnych oraz projektowania zajęć, budowania programu, scenariusza, zna techniki badania ewaluacji zajęć S1A_W02 S1A_W04 S1A_W06 PO_W03 zna metody prowadzenia zajęć i pracy z grupą, metody aktywizujące S1A_W04 S1A_W07 PO_W04 ma podstawową wiedzę z zakresu etyki zawodu związanego z edukacją, prawa autorskiego, profilaktyki pracy i otoczenia H1A_W08 S1A_W07 S1A_W10 UMIEJĘTNOŚCI PO_U01 potrafi posługiwać się elementarną terminologią związaną z rozwojem człowieka, procesem grupowym, cyklem szkoleniowym, rolami grupowymi H1A_U04 S1A_U02 PO_U02 potrafi identyfikować potrzeby i cele szkoleniowe oraz samodzielnie zaprojektować zajęcia, napisać program i scenariusz według wskazówek opiekuna naukowego H1A_U03 S1A_U02 S1A_U08 PO_U03 potrafi poprowadzić krótkie zajęcia (etiudę „trenerską”) według poznanej metody pracy z małą grupą i wskazówek opiekuna naukowego S1A_U03 S1A_U08 S1A_U07 PO_U04 rozumie i potrafi obserwować, rozpoznawać sytuacje otoczenia edukacyjnego H1A_U06 S1A_U07 S1A_U08 KOMPETENCJE PO_K01 wykorzystuje wiedzę o rozwoju człowieka, procesie i rolach grupowych, cyklu edukacyjnego, projektowaniu zajęć oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie H1A_K01 H1A_K02 S1A_K01 PO_K02 tworzy program i scenariusz zajęć H1A_K03 S1A_K03 S1A_K07 PO_K03 samodzielnie przygotowuje i prowadzi krótkie zajęcia według wskazówek opiekuna naukowego H1A_K02 S1A_K02 S1A_K05 PO_K04 wyciąga wnioski, dokonuje samooceny i udziela koleżeńskiej informacji zwrotnej pozostałym uczestnikom warsztatów S1A_K02 S1A_K03 S1A_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywność na zajęciach. Zaliczenie uzyskuje student, który zna elementarną terminologię związaną z procesem grupowym i projektowaniem zajęć poznaną podczas zajęć, potrafi się nią posługiwać i wykorzystywać w praktyce. Aby uzyskać zaliczenie student sporządza program/scenariusz krótkich zajęć, według którego je prowadzi. ocena kryteria 2 powyżej 12 godzin nieuzasadnionych nieobecności na zajęciach 3 - 3,5 znajomość i posługiwanie się elementarną terminologią z zakresu rozwoju człowieka, procesu grupowego, ról grupowych, projektowania zajęć edukacyjnych 4 - 5 w/w oraz aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i zadaniach, systematyczne przygotowanie do zajęć, sporządzenie i złożenie w określonym terminie scenariusza etiudy, poprowadzenie krótkich zajęć, udzielenie koleżeńskiej informacji zwrotnej pozostałym studentom |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.