Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

KN-Dydaktyka ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-DO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: KN-Dydaktyka ogólna
Jednostka: Studium Pedagogizacji
Grupy: Przygotowanie dydaktyczne
Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel etyki
Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Wymagania wstępne:

Brak

Skrócony opis:

Ogólne zagadnienia związane z historią dydaktyki. Przedstawienie rozwoju systemów edukacyjnych oraz podstawowych terminów związanych z procesem dydaktycznym. Omówienie współczesnych metod dydaktycznych oraz aktualnych teorii odnoszących się do procesu kształcenia.

Pełny opis:

Ogólne zagadnienia związane z historią dydaktyki. Przedstawienie rozwoju systemów edukacyjnych oraz podstawowych terminów związanych z procesem dydaktycznym. Omówienie współczesnych metod dydaktycznych oraz aktualnych teorii odnoszących się do procesu kształcenia.

Zakres tematów: Dydaktyka ogólna – jako subdyscyplina pedagogiki i jej związki z innymi naukami i dyscyplinami. Systemy dydaktyczne. Cele kształcenia, klasyfikacja celów. Wartości i cele kształcenia. Czynniki wpływające na rozwój ucznia w procesach dydaktycznych. Podstawa programowa we współczesnej polskiej szkole. Style uczenia się i wpływ na jakość prezentowanej wiedzy. Tradycyjne i nowoczesne formy prezentacji składowe metod kształcenia. Nowoczesne i tradycyjne środki dydaktyczne. Metody aktywizujące w dydaktyce akademickiej. Multimedialne formy egzekwowania nabytej wiedzy. Personalizacja kształcenia, UDL.

Literatura:

Bubak-Woźniakiewicz, K. Style nauczania i uczenia się – psychologia kształcenia.

Bohtuć, P. Konstruktywizm w e-edukacji oraz jego krytyka

Czekaj, K & Skierska-Pięta. Innowacje i technologie informacyjne przyszłością nowoczesnej edukacji.

Kupisiewicz, Cz. Dydaktyka ogólna

Meger, L. Nowe narzęazia eaukacyjne w sieciach społecznościowych.

Okoń, W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej.

Sysło, M. Technologie szansą dla personalizacji kształcenia.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie: wiedzy: student ma wiedzę związaną z historią i stanem aktualnym systemów edukacyjnych, potrafi określić i uzasadnić cele oraz treści kształcenia, potrafi wymienić i opisać różne formy prezentacji wiedzy, zna współczesne techniki weryfikacji wiedzy, zna możliwości platformy edukacyjnej, rozumie zależność między metodami i środkami pracy dydaktycznej, wie czym są metody kształcenia oraz środki dydaktyczne. umiejętności: potrafi ocenić najefektywniejsze sposoby przyswajania wiedzy przez uczniów, potrafi dobrać odpowiednie środki dydaktyczne, wspiera studentów w rozwijaniu umiejętności wspólnego zdobywania i przyswajania wiedzy, wie, jak przygotować i zaprezentować informację w wielorakich formatach. kompetencji społecznych: rozumie zasadność nieustannego samodoskonalenia się w zawodzie nauczyciela, potrafi pracować w zespole w celu wspólnego planowania zadań dydaktycznych i pogłębiania wiedzy własnej i innych członków zespołu, ma zrozumienie działań dydaktycznych i umiejętnie je wdraża.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej):

5.0 (bardzo dobra) - student ma pogłębioną wiedzę związaną z aktualnymi metodami i . technikami dydaktycznymi, bardzo dobrze rozumie cele i treści kształcenia, oraz wie, jak korzystać z programów nauczania, potrafi dokładnie i jasno opisać różne formy prezentacji wiedzy, zna współczesne techniki weryfikacji wiedzy, inicjuje pracę w zespole i jest jej liderem, aktywnie i merytorycznie uczestniczy w 80% wykładów i zaliczy kolokwium na min. 90%

4.0 (dobra) - student ma dobrą wiedzę związaną z aktualnymi metodami i technikami dydaktycznymi, dobrze rozumie cele i treści kształcenia, oraz wie, jak korzystać z programów nauczania, potrafi opisać różne formy prezentacji wiedzy, zna kilka współczesnych technik weryfikacji wiedzy, wspiera pracę w zespole i czynnie pomaga liderowi, aktywnie i ** merytorycznie uczestniczy w 70% wykładów i zaliczy kolokwium na min. 70%.

3.0 (dostateczna) - student ma podstawową wiedzę związaną z aktualnymi metodami i technikami dydaktycznymi, wie czym są cele i treści kształcenia, oraz wie, jak korzystać z programów nauczania, potrafi wymienić różne formy prezentacji wiedzy, zna współczesne techniki weryfikacji wiedzy, uczestniczy w pracach w zespole, uczestniczy w 60% wykładów i zaliczy kolokwium na min. 60%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki, Jarosław Wiazowski
Prowadzący grup: Jarosław Wiazowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki, Jarosław Wiazowski
Prowadzący grup: Jarosław Wiazowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki
Prowadzący grup: Zbigniew Babicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki, Aleksandra Kulpa-Puczyńska
Prowadzący grup: Aleksandra Kulpa-Puczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)