Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

KN-Diagnoza i terapia pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-DiTP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: KN-Diagnoza i terapia pedagogiczna
Jednostka: Studium Pedagogizacji
Grupy: Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel etyki
Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii
Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab0b767d47ecb4a18a522d6f13e4fa672%40thread.tacv2/conversations?groupId=652f132c-c331-431f-9ccf-a2113ef5463c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 1.50 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wiedza:

S2A_W01

S2A_W02

S2A_W03

S2A_W04

S2A_W05


Umiejętności:

S2A_W06

S2A_W07

Kompetencje:


S2A_W08

S2A_W09

Skrócony opis:

Podczas zajęć omówione zostaną różnego rodzaju zaburzenia rozwojowe, z którymi można spotkać się podczas pracy z dziećmi i młodzieżą.

Pełny opis:

Po ukończeniu zajęć student:

1. nazywa zaburzenia jakie mogą wystąpić w toku nauki szkolnej

2. wymienia i opisuje symptomy zaburzeń

3. wyjaśnia i charakteryzuje przyczyny zaburzeń

4. ustala kryteria oceniania w oparciu o rodzaj zaburzenia

5. troszczy się o prawidłowy tok nauki ucznia z dysfunkcjami

6. kreatywnie podchodzi do prowadzonych zajęć

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Borowiecka Renata, Dziecko w równowadze, Warszawa 2011.

2. Brejnak Wojciech, Dysleksja: nie jesteś sam, Warszawa 2003.

3. Gruszczyk – Kolczyńska Edyta, Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki?, Warszawa 1989.

4. Herda Katarzyna, O dzieciach Indygo, czyli ADHD bez tajemnic, Kielce 2007.

5. Kastory – Bronowska, Monika, Wczesna Interwencja, Warszawa 2002.

6. Pisula Ewa, Autyzm, Płock 2002.

7. Wnukowska Katarzyna, Czy moje dziecko mówi poprawnie: poradnik logopedyczny, Gdańsk 2010.

Literatura dodatkowa:

1. Bobula Stanisław, ADHD dar specyficzny, Kraków 2006.

2. Bogdanowicz Marta, Dysleksja w wieku dorosłym, Gdańsk 2012.

3. Borkowska Maria, Integracja Sensoryczna na co dzień, Warszawa 2010.

4. Mrugalska Krystyna, Upośledzenie umysłowe: wskazówki dla rodziców i opiekunów dzieci oraz osób dorosłych dotkniętych upośledzeniem umysłowym, Warszawa 1986.

5. Zabłocki Kazimierz Jacek, Autyzm, Płock 2002.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

student zna nazwy zaburzeń, które mogą wystąpić w toku nauki szkolnej

posiada podstawową wiedzę na temat tych zaburzeń

zna rodzaje terapii, które można zastosować

zna przyczyny omawianych zaburzeń

zna symptomy tych zaburzeń

Umiejętności:

po ukończeniu zajęć student potrafi dopasować symptomy do zaburzenia rozwojowego

troszczy się o prawidłowy tok nauki ucznia z dysfunkcjami

Kompetencje:

ustala kryteria oceniania w oparciu o rodzaj zaburzenia

stosuje indywidualizację biorąc pod uwagę problemy ucznia

Udział w ćwiczeniach - 15

Przygotowanie do zajęć - 7

Konsultacje - 1

Czas na pisanie referatu - 5

Przygotowanie do zaliczenia - 10

Suma godzin: 38 godzin/30(25)godz=1 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

- wykład informacyjny, konwersatoryjny

- analiza prac uczniów

- prezentacja multimedialna

Kryteria oceniania:

2 (nast.) nie nazywa zaburzeń występujących u dzieci w toku nauki szkolnej

3 (dst.) zna i nazywa zaburzenia występujące u dzieci

4 (db.) wymienia i charakteryzuje symptomy towarzyszące poszczególnym zaburzeniom

5 db.) samodzielnie rozpoznaje i nazywa zaburzenia, które mogą towarzyszyć dziecku oraz potrafi dobrać odpowiedni rodzaj terapii

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki, Justyna Błońska
Prowadzący grup: Justyna Błońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Na zajęciach omówione będą następujące zagadnienia:

1. ADHD

2. Dysleksja

3. Przyczyny trudności szkolnych

4. Upośledzenie umysłowe

5. Autyzmzagadnienia teoretyczne)

6. Ortoptyka

7. Integracja Sensoryczna

8. Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego

9. Zaburzenia Komunikacji językowej

10. Metody terapii

Pełny opis:

Na zajęciach omówione będą następujące zagadnienia:

1. ADHD

2. Dysleksja

3. Przyczyny trudności szkolnych

4. Upośledzenie umysłowe

5. Autyzmzagadnienia teoretyczne)

6. Ortoptyka

7. Integracja Sensoryczna

8. Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego

9. Zaburzenia Komunikacji językowej

10. Metody terapii

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Borowiecka Renata, Dziecko w równowadze, Warszawa 2011.

2. Brejnak Wojciech, Dysleksja: nie jesteś sam, Warszawa 2003.

3. Gruszczyk – Kolczyńska Edyta, Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki?, Warszawa 1989.

4. Herda Katarzyna, O dzieciach Indygo, czyli ADHD bez tajemnic, Kielce 2007.

5. Kastory – Bronowska, Monika, Wczesna Interwencja, Warszawa 2002.

6. Pisula Ewa, Autyzm, Płock 2002.

7. Wnukowska Katarzyna, Czy moje dziecko mówi poprawnie: poradnik logopedyczny, Gdańsk 2010.

Literatura dodatkowa:

1. Bobula Stanisław, ADHD dar specyficzny, Kraków 2006.

2. Bogdanowicz Marta, Dysleksja w wieku dorosłym, Gdańsk 2012.

3. Borkowska Maria, Integracja Sensoryczna na co dzień, Warszawa 2010.

4. Mrugalska Krystyna, Upośledzenie umysłowe: wskazówki dla rodziców i opiekunów dzieci oraz osób dorosłych dotkniętych upośledzeniem umysłowym, Warszawa 1986.

5. Zabłocki Kazimierz Jacek, Autyzm, Płock 2002.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki, Justyna Błońska
Prowadzący grup: Justyna Błońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki, Justyna Błońska
Prowadzący grup: Justyna Błońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)