Metodyka nauczania etyki 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-KSP-E-MNE1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania etyki 1 |
Jednostka: | Studium Pedagogizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Wymagania wstępne: | Słuchacze realizujący przygotowanie do nauczania etyki jako kolejnego przedmiotu. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wprowadzenie w teoretyczne i praktyczne zagadnienia dydaktyki i metodyki etyki w szkołach podstawowej i ponadpodstawowej oraz przygotowania słuchaczy do roli nauczyciela etyki w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z podstawową wiedzą i nabycia umiejętności dotyczących zagadnień związanych z formami i sposobami przekazu wiedzy i kształtowania umiejętności z wykorzystaniem środków dydaktycznych w zakresie nauczania etyki na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. W ramach wykładu słuchacze mają zdobyć teoretyczne przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela etyki. W ramach ćwiczeń słuchacze nabędą umiejętności i kompetencje umożliwiające im pracę jako nauczyciel etyki. |
Literatura: |
1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999 2. B. Hiszpańska, Pomóż młodzieży znaleźć wartości - drogowskazy, Warszawa 1994 3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003 4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998 5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996 6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998 7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000 8. Z. Sareło (red.), Etyka w szkole. Jak nauczać, Warszawa 1997 9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992 10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998 11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki. 12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA: Wiedza: Słuchacz(ka): - wymienia i wyjaśnia główne metody uczenia etyki, - definiuje główne koncepcje etyki i nurty w filozofii, - charakteryzuje istotne problemy edukacji moralnej dzieci i młodzieży, - wyjaśnia poglądy wybranych filozofów na poziomie ucznia, - tłumaczy stanowiska i koncepcje etyczne - świadomie wybiera program nauczania oraz podręcznik w odniesieniu do podstawy programowej oraz do priorytetów własnej koncepcji pedagogiki Umiejętności: Słuchacz(ka): - jest przygotowany do prowadzenia zajęć w szkole - czyta i interpretuje obowiązującą podstawę programową z etyki, - potrafi ocenić wartość programów nauczania ze względu na cele wybranego programu, - poprawnie konstruuje scenariusze lekcji, - prowadzi zajęcia wykorzystując główne metody nauczania (innowacyjne i klasyczne) - umie uzasadnić wybór metody nauczania w relacji do deklarowanego celu lekcji. - rozpoznaje motywy i cele nauczyciela w dowolnym scenariuszu lekcji Kompetencje: Student jest zaangażowany w ćwiczenia praktyczne podczas zajęć, integruje grupę podczas prowadzenia zajęć, dyskutuje zadane problemy, kieruje pracą uczniów lub studentów podczas zajęć ćwiczeniowych , jest otwarty na nowe metody dydaktyczne (kreatywność!), jest wrażliwy na moralny punkt widzenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana jest: Wiedza - przyswojenie podstawy procesu dydaktycznego w odniesieniu do nauczania etyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Umiejętności - przygotowanie i przedstawienie konspektów lekcji tematycznych. Aktywność na zajęciach - zadania problemowe Kompetencje społeczne - Aktywność w zajęciach – współpraca w rozwiązywaniu zadań grupowych. Przygotowywanie się do zajęć praktycznych- jak wykorzystuje dorobek dydaktyki etyki w planowaniu własnego rozwoju zawodowego Wykład: Egzamin w formie testu. Ćwiczenia: Prezentacja i omówienie stworzonych konspektów zajęć: dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. |
Praktyki zawodowe: |
Zgodnie z programem studiów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 22 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Starnawski, Andrzej Waleszczyński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Waleszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wprowadzenie w teoretyczne i praktyczne zagadnienia dydaktyki i metodyki etyki w szkołach podstawowej i ponadpodstawowej oraz przygotowania słuchaczy do roli nauczyciela etyki w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z podstawową wiedzą i nabycia umiejętności dotyczących zagadnień związanych z formami i sposobami przekazu wiedzy i kształtowania umiejętności z wykorzystaniem środków dydaktycznych w zakresie nauczania etyki na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. W ramach wykładu słuchacze mają zdobyć teoretyczne przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela etyki. W ramach ćwiczeń słuchacze nabędą umiejętności i kompetencje umożliwiające im pracę jako nauczyciel etyki. |
|
Literatura: |
1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999 2. B. Hiszpańska, Pomóż młodzieży znaleźć wartości - drogowskazy, Warszawa 1994 3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003 4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998 5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996 6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998 7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000 8. Z. Sareło (red.), Etyka w szkole. Jak nauczać, Warszawa 1997 9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992 10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998 11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki. 12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 22 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Starnawski, Andrzej Waleszczyński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Waleszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.