Uzasadnianie twierdzeń etycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-KSP-E-UTE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Uzasadnianie twierdzeń etycznych |
Jednostka: | Studium Pedagogizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu przybliżenie zagadnienia argumentacji w sporach etycznych. W tym celu zaprezentowane zostaną sposoby logicznej analizy wypowiedzi argumentacyjnych oraz analityczne i logiczne narzędzia do wskazywania założeń metaetycznych. |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu przybliżenie zagadnienia argumentacji i uzasadniania w sporach etycznych. Omówiona zostanie teoria argumentacji, jako naukowa refleksja nad tym czym jest argumentacja i uzasadniania. W trakcie wykładu zostaną omówione sposoby analizy argumentacji, podstawowe diagramy wypowiedzi argumentacyjnych, a także ich ocena poprawności: materialnej i formalnej. Przedstawiona zostanie specyfika sporów (meta)etycznych wynikająca z przyjmowanych założeń: naturalizm - antynaturalizm; realizm - idealizm; internalizm - eksternalizm. Poszczególne elementy zajęć będą prowadzić do przygotowania wypowiedzi argumentacyjnych w formie eseju filozoficznego |
Literatura: |
Griffin, J., Sąd wartościujący. Jak doskonalić przekonania etyczne, Warszawa 2000. Rutkowski M., Dlaczego potrafimy działać moralnie? Warszawa 2010 Szymanek K., Sztuka argumentacji. Nowy słownik terminologiczny, Warszawa 2021. Szymanek K., Wieczorek K. A., Sztuka argumentacji, Rozszerzone ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2021. Szymanek K., Wieczorek K. A., Wójcik A. S., Sztuka argumentacji, Warszawa 2012. Uzasadnianie w aksjologii i etyce w badaniach polskich i zagranicznych, red. L. Kopciuch, T. Siwiec, Lublin 2014. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA: Wiedza: Student (ka): - wymienia i wyjaśnia główne główne elementy wypowiedzi argumentacyjnej, - definiuje główne typy argumentów, - charakteryzuje istotne problemy uzasadniania w etyce i aksjologii, Umiejętności: Student (ka): - jest przygotowany do prowadzenia dyskusji merytorycznych w szkole - krytycznie analizuje wypowiedzi argumentacyjne i uzasadniające w obszarze etyki, - potrafi ocenić wartość argumentów i kontrargumentów, - poprawnie konstruuje eseje filozoficzne dotyczące problematyki etycznej, Kompetencje: Student jest zaangażowany w dyskutuje na zadany problemy, jest wrażliwy na moralny punkt widzenia innych osób. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna w formie eseju filozoficznego na zadany temat. Ocena eseju jest przeprowadzana zgodnie z przedstawionymi na zajęciach wymogami dla esejów filozoficznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Starnawski, Andrzej Waleszczyński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Waleszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu przybliżenie zagadnienia argumentacji w sporach etycznych. W tym celu zaprezentowane zostaną sposoby logicznej analizy wypowiedzi argumentacyjnych oraz analityczne i logiczne narzędzia do wskazywania założeń metaetycznych. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu przybliżenie zagadnienia argumentacji i uzasadniania w sporach etycznych. Omówiona zostanie teoria argumentacji, jako naukowa refleksja nad tym czym jest argumentacja i uzasadniania. W trakcie wykładu zostaną omówione sposoby analizy argumentacji, podstawowe diagramy wypowiedzi argumentacyjnych, a także ich ocena poprawności: materialnej i formalnej. Przedstawiona zostanie specyfika sporów (meta)etycznych wynikająca z przyjmowanych założeń: naturalizm - antynaturalizm; realizm - idealizm; internalizm - eksternalizm. Poszczególne elementy zajęć będą prowadzić do przygotowania wypowiedzi argumentacyjnych w formie eseju filozoficznego |
|
Literatura: |
Griffin, J., Sąd wartościujący. Jak doskonalić przekonania etyczne, Warszawa 2000. Rutkowski M., Dlaczego potrafimy działać moralnie? Warszawa 2010 Szymanek K., Sztuka argumentacji. Nowy słownik terminologiczny, Warszawa 2021. Szymanek K., Wieczorek K. A., Sztuka argumentacji, Rozszerzone ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2021. Szymanek K., Wieczorek K. A., Wójcik A. S., Sztuka argumentacji, Warszawa 2012. Uzasadnianie w aksjologii i etyce w badaniach polskich i zagranicznych, red. L. Kopciuch, T. Siwiec, Lublin 2014. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Starnawski, Andrzej Waleszczyński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Waleszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.