Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

KN-Pedagogika ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-POII
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: KN-Pedagogika ogólna
Jednostka: Studium Pedagogizacji
Grupy: Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel etyki
Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii
Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne
Punkty ECTS i inne: 1.50 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wiedza:

NP1_W01

NP1_W02

NP1_W04

NP1_WO7

Umiejętności:

NP1_U02

NP1_UO3

NP1_UO4

NP1_UO5

NP1_UO7

Kompetencje społeczne:

NP1_K01

NP1_K03

Skrócony opis:

Celem wykładów jest omówienie i przybliżenie różnych ujęć pedagogiki ogólnej, oraz zaznajomienie studentów z kluczowymi pojęciami i zasadami dotyczącymi współczesnego myślenia i działania pedagogicznego; wprowadzenie ich w główne obszary badawcze pedagogiki ogólnej, jej problemy i teorie. Opanowanie materiału umożliwia zdobycie orientacji w fundamentalnych kwestiach pedagogicznych, tak teoretycznych, jak i praktycznych.

Pełny opis:

W trakcie wykładu podjęte zostaną następujące zagadnienia:

1. Paideia – pedagogia - pedagogika;

2. Miejsce pedagogiki w systemie współczesnych nauk;

3. Antropologiczne, ontologiczne i aksjologiczne podstawy pedagogiki ogólnej;

4. Podstawowe środowiska wychowawcze;

5. Podstawowe pojęcia i łączące je relacje – wychowanie, edukacja, formacja itd.;

6. Podmiotowość w wychowaniu;

7. Wychowanie w koncepcjach pedagogicznych – system prewencyjny we współczesnym wychowaniu;

8. Klasyfikacja myśli pedagogicznej: prądy, kierunki, koncepcje;

9. Personalizm pedagogiczny;

10. Pedagogika ogólna a postpedagogiki i subpedagogiki;

11. Szkoła i system oświatowy;

12. Nauczyciel: prawa, obowiązki, kompetencje;

13. Uzależnienia i podkultury młodzieżowe;

14. Doradztwo zawodowe;

15. Współpraca z nauczycielami i otoczeniem;

16. Udzielanie uczniom wsparcia i pomocy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Antropologiczna pedagogika ogólna, red. M. Nowak, P. Magier, I. Szewczak, Lublin 2010; J. Gnitecki, Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007; T. Hejnicka-Bezwińska, Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Bydgoszcz 2011; Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1-2, Warszawa 2005; B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012; D. Benner, Pedagogika ogólna, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2015; A.M. de Tchorzewski, Pedagogika ogólna. Wielopostaciowość. Rudymenta. Meandry. Dylematy, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2019; I. Czarnecka, Rozwój szkolnictwa specjalnego w Polsce w latach 1918-1939. Realia i oczekiwania, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2021.

Literatura uzupełniająca:

K. Ablewicz, Metodologiczne i teoretyczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków 2003; G. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003; S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993; F. W. Kron, Pedagogika, kluczowe pojęcia, Sopot 2012; R. Leppert, Pedagogiczne peregrynacje. Studia i szkice o pedagogice ogólnej, Toruń 2000; M. Myszkowska-Litwy, Pedagogika ogólna a teoria i praktyka dydaktyczna, Kraków 2011; S. Palka, Pedagogika w stanie tworzenia: kontynuacja, Kraków 2003; Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukołowicz, M. Nowak, Lublin 1997; K. Rubacha, Konceptualizacja przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008; B. Śliwerski, Współczesna myśl pedagogiczna, Kraków 2009.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK 1 - Student zna elementarną wiedzę używaną w pedagogice, zna i rozumie system oświatowy, prawo oświatowe, funkcje szkoły, obecność uczniów z niepełnosprawnościami

EK 2 - zna i rozumie rolę nauczyciela, prawa, obowiązki i zadania

Ek 3 - zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej

nauczyciela, kierowanie klasą, problem integracji i inkluzji, zaburzenia, problemy migracyjne, problem agresji, środki psychoaktywne, podkultury

Ek 4 - zna problematykę doradztwa zawodowego

Umiejętności:

EK 1 - potrafi zaprojektować własną ścieżkę rozwoju zawodowego

EK 2 - rozumie kwestie etyczne związane zawodem nauczyciela

Ek 3 - umie współpracować z innymi nauczycielami i osobami spoza środowiska szkolnego

Ek 4 - umie rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów

Ek 5 - umie doradzić uczniowi ścieżkę jego rozwoju

Kompetencje:

EK 1 - okazuje empatię uczniom i zapewnia ich o pomocy

EK 2 - dba o własny rozwój przez pogłębianie wiedzy pedagogicznej

ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]:

- zajęcia - 30 godz.

- indywidualna lektura tekstów: 10 godz.

- przygotowanie do zaliczenia końcowego: 10 godz.

suma godzin: 50 [50/25=2]

liczba ECTS: 2

Metody i kryteria oceniania:

3.0 - Umie scharakteryzować historyczne i filozoficzne podstawy pedagogiki ogólnej; prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat antropologicznych i aksjologicznych podstaw pedagogiki; wie jakie są relacje między pedagogiką a innymi dyscyplinami pedagogicznymi.

3.5 - Prezentuje podstawy (filozoficzne, antropologiczne, aksjologiczne) pedagogiki ogólnej oraz uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych.

4.0 - Potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, edukacji i formacji oraz uzasadnić znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga.

4.5 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstaw wychowania, edukacji i formacji; potrafi dokonać analizy relacji między pedagogiką ogólną a innymi dyscyplinami pedagogicznymi, umie opracować strategie wychowawcze.

5.0 - Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; analizować i interpretować problemy wychowawcze; prezentować uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki, Jan Niewęgłowski
Prowadzący grup: Jan Niewęgłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem wykładów jest omówienie i przybliżenie różnych ujęć pedagogiki ogólnej, oraz zaznajomienie studentów z kluczowymi pojęciami i zasadami dotyczącymi współczesnego myślenia i działania pedagogicznego; wprowadzenie ich w główne obszary badawcze pedagogiki ogólnej, jej problemy i teorie. Opanowanie materiału umożliwia zdobycie orientacji w fundamentalnych kwestiach pedagogicznych, tak teoretycznych, jak i praktycznych.

Wymagania wstępne:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki, Jan Niewęgłowski
Prowadzący grup: Jan Niewęgłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]:

- zajęcia - 30 godz.

- indywidualna lektura tekstów: 10 godz.

- przygotowanie do zaliczenia końcowego: 10 godz.


Suma godzin: 50 [50/25=2]

liczba ECTS: 2


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem wykładów jest omówienie i przybliżenie różnych ujęć pedagogiki ogólnej, oraz zaznajomienie studentów z kluczowymi pojęciami i zasadami dotyczącymi współczesnego myślenia i działania pedagogicznego; wprowadzenie ich w główne obszary badawcze pedagogiki ogólnej, jej problemy i teorie. Opanowanie materiału umożliwia zdobycie orientacji w fundamentalnych kwestiach pedagogicznych, tak teoretycznych, jak i praktycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki, Jan Niewęgłowski
Prowadzący grup: Jan Niewęgłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [ 1 ECTS= 30 (25) godz.]:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 godz.

Przygotowanie się do egzaminu: 30 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 30 godz.

Suma godzin: 115 [115/30 (25)= 4]

Liczba ECTS: 4


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem wykładów jest omówienie i przybliżenie różnych ujęć pedagogiki ogólnej, oraz zaznajomienie studentów z kluczowymi pojęciami i zasadami dotyczącymi współczesnego myślenia i działania pedagogicznego; wprowadzenie ich w główne obszary badawcze pedagogiki ogólnej, jej problemy i teorie. Opanowanie materiału umożliwia zdobycie orientacji w fundamentalnych kwestiach pedagogicznych, tak teoretycznych, jak i praktycznych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)