Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

KN-Psychologia etapów edukacyjnych I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PSEEroz
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: KN-Psychologia etapów edukacyjnych I
Jednostka: Studium Pedagogizacji
Grupy: Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel etyki
Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii
Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne
Punkty ECTS i inne: 1.50 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

H2A_Wo1, H2A_W10. H2A_V01

Wymagania wstępne:

Podstawy psychologii ogólnej

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: podstawowy

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rozwojem dzieci i młodzieży.

Wykład zawiera informacje o mechanizmach rozwoju człowieka a także dane szczegółowe o rozwoju poszczególnych funkcji psychicznych - poznawczych i społeczno-emocjonalnych .

Pełny opis:

Pojęcie rozwoju i postępu.

Podstawowe mechanizmy rozwoju.

Rozwój w ujęciu podstawowych koncepcji psychologicznych (J. Piaget, M. Żebrowska)

Periodyzacja psychologii rozwoju człowieka

Rozwój procesów poznawczych.

Teoria poznawczo-rozwojowa Jeana Piageta (asymilacja i akomodacja)

Stadia rozwoju inteligencji J. Piageta

Osobowość, charakter, temperament

Psychoanalityczna Teoria Osobowości (stadia rozwoju wg. Z. Freuda)

Koncepcja Kryzysów Rozwojowych wg E. Eriksona (kryzysy rozwojowe)

Zadania rozwojowe w ciągu życia wg, R. Havighursta

Rozwój moralny w podejściu poznawczym J. Piageta

Rozwój moralny Lawrenca Kohlberga

Charakterystyka osiągnieć rozwojowych okresu dzieciństwa - od okresu wczesnego dzieciństwa po okres późnego dzieciństwa (okres wczesnego dzieciństwa, okres średniego dzieciństwa, okres późnego dzieciństwa)

Dojrzałość szkolna

Nerwica szkolna

Zaburzenia zachowania (definicja, przyczyny, leczenie)

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (definicja, przyczyny, leczenie)

Upośledzenie umysłowe (definicja, przyczyny, leczenie)

Zaburzenia uczenia się (zaburzenia umiejętności szkolnych) (definicja, przyczyny, leczenie)

Literatura:

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., (1998), Psychologia wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa t. 1 i 2

Harwas-Napierała B., Trempała J., (red.) (2000), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa (t. 2)

Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2002), Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, t. 3

Kielar-Turska M. (2000), Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia. [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t.1, GWP Gdańsk, s. 285-332

Fontana D., (1998), Psychologia dla nauczycieli, wyd. Zysk i S-ka Poznań

Karasowska A., (2009), Profilaktyka na co dzień : jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Wydaw. Edukacyjne PARPA Warszawa

Kendall P. C., (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, GWP Gdańsk,

Brzezińska, A., (2007), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar Warszawa

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA

Student wymienia i rozumie zasady wyodrębniania etapów rozwoju

Student rozumie rolę procesów psychicznych i zna przebieg ich rozwoju.

UMIEJĘTNOŚCI

Student posiada umiejętności posługiwania się terminologią psychologiczną.

Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty specjalistyczne i oceniać je krytycznie.

Potrafi stawiać pytania i wypowiadać własne poglądy.

KOMPETENCJE

Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii. Angażuje się w dyskusję i dialog. Jest otwarty i wrażliwy na problemy występujące na różnych etapach rozwoju.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny - odpowiedź na trzy pytania

Na ocenę końcową składają się:

Obecność na zajęciach (e-learning) - max 15 pkt.

Ocena z egzaminu końcowego max. 85 pkt. na platformie teams:

90-100% - ocena bdb

80-89% - ocena db

65-79% - ocena db+

50- 65% - ocena dst+

40-49% - ocena dst

0-40% - ocena ndst.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki, Martyna Czarnecka
Prowadzący grup: Martyna Czarnecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi koncepcjami rozwoju człowieka. Przedstawione zostaną podstawowe informacje dotyczące prawidłowości rozwojowych dzieci na etapie przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym.

Pełny opis:

Podczas wykładów student zdobędzie istotne informacje na temat osiągnieć rozwojowych okresu przedszkolnego i wczesnoszkolnego, niezbędne w procesie nauczania i wychowania uczniów na poszczególnych etapach edukacyjnych. Student nabędzie wiedzę o procesach poznawczych (rozwój percepcji, spostrzegania, uwagi, myślenia, pamięci), rozwoju emocjonalnym, społecznym, moralnym, twórczości, mechanizmach wpływu społecznego, komunikacji dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym. Dowie się jak diagnozować dojrzałość szkolną dziecka. Pozna psychologiczne podstawy wybranych trudności szkolnych dziecka.

Literatura:

Literatura podstawowa

Barbara Harwas- Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka T. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

Anna Matczak, Zarys psychologii rozwoju, Wydawnictwo Edukacyjne Żak, Warszawa 2003

Literatura uzupełniająca

M. Przetacznik-Gierowska, Psychologia rozwoju człowieka tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017

Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka, GWP, Gdańsk 2007

Wymagania wstępne:

znajomość podstawowych teorii psychologicznych i pojęć psychologicznych (zrealizowany przedmiot wprowadzenie do psychologii)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki, Zbigniew Kulesz
Prowadzący grup: Zbigniew Kulesz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki, Zbigniew Kulesz
Prowadzący grup: Zbigniew Kulesz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki, Zbigniew Kulesz
Prowadzący grup: Zbigniew Kulesz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)