KN-Psychologia etapów edukacyjnych I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PSEEroz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | KN-Psychologia etapów edukacyjnych I |
Jednostka: | Studium Pedagogizacji |
Grupy: |
Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel etyki Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | H2A_Wo1, H2A_W10. H2A_V01 |
Wymagania wstępne: | Podstawy psychologii ogólnej |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rozwojem dzieci i młodzieży. Wykład zawiera informacje o mechanizmach rozwoju człowieka a także dane szczegółowe o rozwoju poszczególnych funkcji psychicznych - poznawczych i społeczno-emocjonalnych . |
Pełny opis: |
Pojęcie rozwoju i postępu. Podstawowe mechanizmy rozwoju. Rozwój w ujęciu podstawowych koncepcji psychologicznych (J. Piaget, M. Żebrowska) Periodyzacja psychologii rozwoju człowieka Rozwój procesów poznawczych. Teoria poznawczo-rozwojowa Jeana Piageta (asymilacja i akomodacja) Stadia rozwoju inteligencji J. Piageta Osobowość, charakter, temperament Psychoanalityczna Teoria Osobowości (stadia rozwoju wg. Z. Freuda) Koncepcja Kryzysów Rozwojowych wg E. Eriksona (kryzysy rozwojowe) Zadania rozwojowe w ciągu życia wg, R. Havighursta Rozwój moralny w podejściu poznawczym J. Piageta Rozwój moralny Lawrenca Kohlberga Charakterystyka osiągnieć rozwojowych okresu dzieciństwa - od okresu wczesnego dzieciństwa po okres późnego dzieciństwa (okres wczesnego dzieciństwa, okres średniego dzieciństwa, okres późnego dzieciństwa) Dojrzałość szkolna Nerwica szkolna Zaburzenia zachowania (definicja, przyczyny, leczenie) Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (definicja, przyczyny, leczenie) Upośledzenie umysłowe (definicja, przyczyny, leczenie) Zaburzenia uczenia się (zaburzenia umiejętności szkolnych) (definicja, przyczyny, leczenie) |
Literatura: |
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., (1998), Psychologia wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa t. 1 i 2 Harwas-Napierała B., Trempała J., (red.) (2000), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa (t. 2) Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2002), Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, t. 3 Kielar-Turska M. (2000), Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia. [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t.1, GWP Gdańsk, s. 285-332 Fontana D., (1998), Psychologia dla nauczycieli, wyd. Zysk i S-ka Poznań Karasowska A., (2009), Profilaktyka na co dzień : jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Wydaw. Edukacyjne PARPA Warszawa Kendall P. C., (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, GWP Gdańsk, Brzezińska, A., (2007), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar Warszawa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA Student wymienia i rozumie zasady wyodrębniania etapów rozwoju Student rozumie rolę procesów psychicznych i zna przebieg ich rozwoju. UMIEJĘTNOŚCI Student posiada umiejętności posługiwania się terminologią psychologiczną. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty specjalistyczne i oceniać je krytycznie. Potrafi stawiać pytania i wypowiadać własne poglądy. KOMPETENCJE Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii. Angażuje się w dyskusję i dialog. Jest otwarty i wrażliwy na problemy występujące na różnych etapach rozwoju. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny - odpowiedź na trzy pytania Na ocenę końcową składają się: Obecność na zajęciach (e-learning) - max 15 pkt. Ocena z egzaminu końcowego max. 85 pkt. na platformie teams: 90-100% - ocena bdb 80-89% - ocena db 65-79% - ocena db+ 50- 65% - ocena dst+ 40-49% - ocena dst 0-40% - ocena ndst. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Babicki, Martyna Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Martyna Czarnecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi koncepcjami rozwoju człowieka. Przedstawione zostaną podstawowe informacje dotyczące prawidłowości rozwojowych dzieci na etapie przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładów student zdobędzie istotne informacje na temat osiągnieć rozwojowych okresu przedszkolnego i wczesnoszkolnego, niezbędne w procesie nauczania i wychowania uczniów na poszczególnych etapach edukacyjnych. Student nabędzie wiedzę o procesach poznawczych (rozwój percepcji, spostrzegania, uwagi, myślenia, pamięci), rozwoju emocjonalnym, społecznym, moralnym, twórczości, mechanizmach wpływu społecznego, komunikacji dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym. Dowie się jak diagnozować dojrzałość szkolną dziecka. Pozna psychologiczne podstawy wybranych trudności szkolnych dziecka. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Barbara Harwas- Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka T. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Anna Matczak, Zarys psychologii rozwoju, Wydawnictwo Edukacyjne Żak, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca M. Przetacznik-Gierowska, Psychologia rozwoju człowieka tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017 Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka, GWP, Gdańsk 2007 |
|
Wymagania wstępne: |
znajomość podstawowych teorii psychologicznych i pojęć psychologicznych (zrealizowany przedmiot wprowadzenie do psychologii) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Babicki, Zbigniew Kulesz | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Kulesz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Babicki, Zbigniew Kulesz | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Kulesz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Babicki, Zbigniew Kulesz | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Kulesz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.