KN-Psychologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PSOG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | KN-Psychologia ogólna |
Jednostka: | Studium Pedagogizacji |
Grupy: |
Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel etyki Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP1_W05; NP1_W23; NP1_U04; NP1_K02; NP1_K04. B.1.W1. B.1.W3. B.1.W4. B.1.W5. B.1.U1. B.1.U2. B.1.U3. B.1.U4. B.1.U6. B.1.U7. B.1.U8. B.1.K2. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnymi koncepcjami psychologicznymi związanymi z mechanizmami i prawami funkcjonowania i rozwoju człowieka. Studenci poznają też poszczególne działy psychologii i główne pojęcia związane z podstawowymi procesami psychicznymi.Dodatkowo przedstawione zostaną metody badawcze stosowane w psychologii. |
Pełny opis: |
Podczas wykładów poruszone zostaną następujące tematy: 1. Ustalenia terminologiczne – kluczowe pojęcia stosowane w psychologii 2. Historia kształtowania się psychologii jako samodzielnej dyscypliny 3. Przedstawiciele i główne założenia szkół teoretycznych, tj. strukturalizmu, asocjacjonizmu, funkcjonalizm, psychologia postaci 4. Przedstawiciele i główne założenia współczesnych kierunków psychologicznych: behawioryzm, psychoanaliza, psychologia fizjologiczna, psychologia poznawcza, humanistyczna 5 Podstawowe założenia i terminologia stosowana w ramach psychologii poznawczej: .Procesy intelektualne. Myślenie twórcze., inteligencja. Teorie intelektu; Pamięć. Fizjologiczne podłoże pamięci. Fazy procesu zapamiętywania. Cechy i rodzaje pamięci.; procesy spostrzegania, uwagi; Zapominanie. Teorie zapominania. 6 Różne sposoby uczenia się. Warunkowanie jako sposób uczenia się. Rola kary i nagrody. Uczenia się ze zrozumieniem. Modelowanie. 7 Procesy emocjonalno-motywacyjne .Rola emocji, potrzeb i samooceny w motywacji; emocje i motywacja w procesach regulacji zachowania 8 Wpływ motywacji na sprawność działania. 9 Podstawowe założenia, terminologia stosowana w psychologii rozwojowej; kluczowe zmiany rozwojowe zachodzące od narodzin po okres późnej dorosłości; koncepcja zadań rozwojowych Roberta Havighursta; kryzysy normatywne i nienormatywne i sposoby radzenia sobie z nimi; czynniki rozwojowe 10.Temperament a zachowanie. 11. Zna terminologię stosowaną w psychologii klinicznej, klasyfikację zaburzeń psychicznych, przyczyny i sposoby leczenia zaburzeń psychicznych; 12. Stres i frustracja. Trwałe i nietrwałe skutki frustracji .Mechanizmy obronne i ich rola. Strategie radzenia sobie w sytuacjach stresowych; stres a wypalenie zawodowe w zawodzie nauczyciela |
Literatura: |
Kozielecki J. (1998). Koncepcje psychologiczne człowieka.Warszawa. Mietzel G (1999). Wprowadzenie do psychologii.Gdańsk. Strelau J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna. Tom 2. Gdańsk. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student w zakresie wiedzy: W_01 - zna i rozumie elementarną terminologie używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii: neuropsychologii, psychologii ewolucyjnej, psychologii uczenia się, psychologii poznawczej, psychoanalizy i psychologii humanistycznej oraz metod, technik i narzędzi badawczych w psychologii; W_02 - zna psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania oraz nazwiska ich twórców i kluczowych przedstawicieli; W_03 - zna podstawowe teorie z obszaru psychologii (neuropsychologii, psychologii ewolucyjnej, psychologii uczenia się, psychologii poznawczej, psychoanalizy i psychologii humanistycznej, psychologii stresu, psychologii emocji i motywacji, postrzegania zmysłowego). Student w zakresie umiejętności: U_01 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w świetle koncepcji psychologicznych; U_02 - potrafi prawidłowo interpretować i analizować teorie psychologiczne i doniesienia empiryczne. Kompetencje: K_01 - rozumienie znaczenie teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych oraz projektowania działań pedagogicznych; K_02 - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny w formie testowej na platformie Moodle. Test zawierać będzie pytania otarte i zamknięte. 2 (ndst.): a) w zakresie wiedzy student: - nie zna elementarnej terminologii używanej w psychologii, - nie zna psychologicznych koncepcji człowieka i jego funkcjonowania, - nie zna podstawowych teorii z obszaru psychologii b) w zakresie umiejętności: - nie potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w świetle koncepcji psychologicznych, - nie potrafi prawidłowo interpretować teorii psychologicznych; c) w zakresie kompetencji: - nie rozumie znaczenia teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych oraz projektowania działań pedagogicznych. - nie jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych. 3 (dost.): a) w zakresie wiedzy: - zna elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii, - zna psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania, - wymienia podstawowe teorie z obszaru psychologii b) w zakresie umiejętności: - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania prostych motywów i wzorów ludzkich zachowań, - potrafi opisać główne założenia teorii psychologicznych; c) w zakresie kompetencji: - rozumie znaczenie teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych. - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych. na ocenę 4,0 (db.) student: a) w zakresie wiedzy: - zna i rozumie elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii, - zna i opisuje psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania, - ma uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych teorii z obszaru psychologii; b) w zakresie umiejętności: - potrafi posługiwać się różnorodnymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania złożonych motywów i wzorów ludzkich zachowań, - potrafi opisać różnorodne założenia teorii psychologicznych i wskazać elementy je różniące; c) w zakresie kompetencji: - rozumie i wyjaśnia znaczenie teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych oraz projektowania działań pedagogicznych. - rozumie znaczenie etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych. na ocenę 5,0 (bdb) student: a) w zakresie wiedzy: - zna, rozumie i tłumaczy terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii, omawianą na zajęciach i znajdującą się w podanej literaturze, - zna, opisuje i wyjaśnia psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania, wskazując między nimi znaczące różnice, analizuje istniejące między nimi zależności, - ma szeroką wiedzę na temat teorii z obszaru psychologi i ich praktycznego znaczenie w badaniach i pracy psychologa oraz pedagoga; b) w zakresie umiejętności: - analizuje złożone motywy i wzorce ludzkich zachowań w świetle różnorodnych teorii psychologicznych, wyjaśnia i analizuje zachodzące między nimi różnice oraz interpretuje w ich świetle zastaną rzeczywistość, - potrafi opisać, wyjaśnić i porównać ze sobą różnorodne, złożone założenia teorii psychologicznych; c) w zakresie kompetencji: - wyróżnia się rozumieniem znaczenia teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych oraz projektowania działań pedagogicznych, - jest wrażliwy na znaczenie etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych i wyraża swoje oceny odnośnie określonych działań empirycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Babicki, Romuald Jaworski | |
Prowadzący grup: | Romuald Jaworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Babicki, Martyna Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Martyna Czarnecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Czas na zapoznanie się z literaturą prezentowaną podczas wykładu 15 godz. Przygotowanie do egzaminu 10 godz. Praca własna podczas wykładu 5 godz. SUMA GODZIN 60 LICZBA ECTS 60 godz./30 godz. = 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami stosowanymi w psychologii oraz głównymi kierunkami współczesnej psychologii. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną główne założenia i teorie poszczególnych subdyscyplin psychologii: psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Student zapozna się z kluczowymi pojęciami poszczególnych procesów psychicznych, jak również zaznajomiony zostanie z podstawowymi metodami badawczymi stosowanymi w psychologii. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Zimbardo P., Ruch F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. 2. Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. Żak. 3. Bielecki J. (2002). Psychologia nie tylko dla psychologów. Warszawa UKSW 4. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: 1. Freud S. (2006), Wstęp do psychoanalizy. Warszawa: PWN 2. Zimbardo G, Johnson L., McCann V. (2014), Psychologia -kluczowe koncepcje, t. 1 (Podstawy psychologii), Warszawa:PWN 3. Zimbardo G., Johnson l., McCann V., (2014), Psychologia-kluczowe koncepcje, t. 2 (Motywacja i uczenie się), Warszawa: PWN 4. Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2 Gdańsk: GWP 5. Łukaszewski W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Babicki, Martyna Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Martyna Czarnecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Czas na zapoznanie się z literaturą prezentowaną podczas wykładu 15 godz. Przygotowanie do egzaminu 10 godz. Praca własna podczas wykładu 5 godz. SUMA GODZIN 60 LICZBA ECTS 60 godz./30 godz. = 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami stosowanymi w psychologii oraz głównymi kierunkami współczesnej psychologii. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną główne założenia i teorie poszczególnych subdyscyplin psychologii: psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Student zapozna się z kluczowymi pojęciami poszczególnych procesów psychicznych, jak również zaznajomiony zostanie z podstawowymi metodami badawczymi stosowanymi w psychologii. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Zimbardo P., Ruch F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. 2. Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. Żak. 3. Bielecki J. (2002). Psychologia nie tylko dla psychologów. Warszawa UKSW 4. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: 1. Freud S. (2006), Wstęp do psychoanalizy. Warszawa: PWN 2. Zimbardo G, Johnson L., McCann V. (2014), Psychologia -kluczowe koncepcje, t. 1 (Podstawy psychologii), Warszawa:PWN 3. Zimbardo G., Johnson l., McCann V., (2014), Psychologia-kluczowe koncepcje, t. 2 (Motywacja i uczenie się), Warszawa: PWN 4. Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2 Gdańsk: GWP 5. Łukaszewski W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Babicki, Adam Grudzień | |
Prowadzący grup: | Adam Grudzień | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Czas na zapoznanie się z literaturą prezentowaną podczas wykładu 15 godz. Przygotowanie do egzaminu 10 godz. Praca własna podczas wykładu 5 godz. SUMA GODZIN 60 LICZBA ECTS 60 godz./30 godz. = 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami stosowanymi w psychologii oraz głównymi kierunkami współczesnej psychologii. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną główne założenia i teorie poszczególnych subdyscyplin psychologii: psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Student zapozna się z kluczowymi pojęciami poszczególnych procesów psychicznych, jak również zaznajomiony zostanie z podstawowymi metodami badawczymi stosowanymi w psychologii. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2014). Psychologia - kluczowe koncepcje, t. 1-5, lub Zimbardo P., Ruch F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. 2. Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. Żak. 3. Bielecki J. (2002). Psychologia nie tylko dla psychologów. Warszawa UKSW 4. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: 1. Freud S. (2006), Wstęp do psychoanalizy. Warszawa: PWN 2. Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2 Gdańsk: GWP 3. Łukaszewski W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.