Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

KN-Psychologia ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PSOG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: KN-Psychologia ogólna
Jednostka: Studium Pedagogizacji
Grupy: Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel etyki
Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii
Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne
Punkty ECTS i inne: 1.50 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP1_W05;

NP1_W23;

NP1_U04;

NP1_K02;

NP1_K04.


B.1.W1.

B.1.W3.

B.1.W4.

B.1.W5.

B.1.U1.

B.1.U2.

B.1.U3.

B.1.U4.

B.1.U6.

B.1.U7.

B.1.U8.

B.1.K2.


Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnymi koncepcjami psychologicznymi związanymi z mechanizmami i prawami funkcjonowania i rozwoju człowieka. Studenci poznają też poszczególne działy psychologii i główne pojęcia związane z podstawowymi procesami psychicznymi.Dodatkowo przedstawione zostaną metody badawcze stosowane w psychologii.

Pełny opis:

Podczas wykładów poruszone zostaną następujące tematy:

1. Ustalenia terminologiczne – kluczowe pojęcia stosowane w psychologii

2. Historia kształtowania się psychologii jako samodzielnej dyscypliny

3. Przedstawiciele i główne założenia szkół teoretycznych, tj. strukturalizmu, asocjacjonizmu, funkcjonalizm, psychologia postaci

4. Przedstawiciele i główne założenia współczesnych kierunków psychologicznych: behawioryzm, psychoanaliza, psychologia fizjologiczna, psychologia poznawcza, humanistyczna

5 Podstawowe założenia i terminologia stosowana w ramach psychologii poznawczej: .Procesy intelektualne. Myślenie twórcze., inteligencja. Teorie intelektu; Pamięć. Fizjologiczne podłoże pamięci. Fazy procesu zapamiętywania. Cechy i rodzaje pamięci.; procesy spostrzegania, uwagi; Zapominanie. Teorie zapominania.

6 Różne sposoby uczenia się. Warunkowanie jako sposób uczenia się. Rola kary i nagrody. Uczenia się ze zrozumieniem. Modelowanie.

7 Procesy emocjonalno-motywacyjne .Rola emocji, potrzeb i samooceny w motywacji; emocje i motywacja w procesach regulacji zachowania

8 Wpływ motywacji na sprawność działania.

9 Podstawowe założenia, terminologia stosowana w psychologii rozwojowej; kluczowe zmiany rozwojowe zachodzące od narodzin po okres późnej dorosłości; koncepcja zadań rozwojowych Roberta Havighursta; kryzysy normatywne i nienormatywne i sposoby radzenia sobie z nimi; czynniki rozwojowe

10.Temperament a zachowanie.

11. Zna terminologię stosowaną w psychologii klinicznej, klasyfikację zaburzeń psychicznych, przyczyny i sposoby leczenia zaburzeń psychicznych;

12. Stres i frustracja. Trwałe i nietrwałe skutki frustracji .Mechanizmy obronne i ich rola. Strategie radzenia sobie w sytuacjach stresowych; stres a wypalenie zawodowe w zawodzie nauczyciela

Literatura:

Kozielecki J(1998) Koncepcje psychologiczne człowieka.Warszawa.

Mietzel G (1999).Wprowadzenie do psychologii.Gdańsk.

Strelau J.(2000).Psychologia .Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna.Tom 2.Gdańsk.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA

Rozumie rolę procesów psychicznych. Zna podstawowe ustalenia związane z omówionymi procesami psychicznymi.

UMIEJĘTNOŚCI

Student umie obserwować procesy rozwojowe uczniów, ma świadomość zachodzących procesów społecznych, wykorzystuje skuteczne sposoby komunikacji, w tym w sytuacjach problemowych ma świadomość barier w komunikacji; umie radzić sobie w sytuacjach stresowych; samodzielnie projektuje działania, które służą jego rozwojowi

KOMPETENCJE

Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę psychologiczną do analizy zdarzeń pedagogicznych i projektowań działań pedagogicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny w formie testowej na platformie Moodle. Test zawierać będzie pytania otarte i zamknięte.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki, Romuald Jaworski
Prowadzący grup: Romuald Jaworski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki, Martyna Czarnecka
Prowadzący grup: Martyna Czarnecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS:

Udział w wykładzie: 30 godz.

Czas na zapoznanie się z literaturą prezentowaną podczas wykładu 15 godz.

Przygotowanie do egzaminu 10 godz.

Praca własna podczas wykładu 5 godz.

SUMA GODZIN 60

LICZBA ECTS 60 godz./30 godz. = 2 ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami stosowanymi w psychologii oraz głównymi kierunkami współczesnej psychologii.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną główne założenia i teorie poszczególnych subdyscyplin psychologii: psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Student zapozna się z kluczowymi pojęciami poszczególnych procesów psychicznych, jak również zaznajomiony zostanie z podstawowymi metodami badawczymi stosowanymi w psychologii.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Zimbardo P., Ruch F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

2. Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. Żak.

3. Bielecki J. (2002). Psychologia nie tylko dla psychologów. Warszawa UKSW

4. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN

Literatura uzupełniająca:

1. Freud S. (2006), Wstęp do psychoanalizy. Warszawa: PWN

2. Zimbardo G, Johnson L., McCann V. (2014), Psychologia -kluczowe koncepcje, t. 1 (Podstawy psychologii), Warszawa:PWN

3. Zimbardo G., Johnson l., McCann V., (2014), Psychologia-kluczowe koncepcje, t. 2 (Motywacja i uczenie się), Warszawa: PWN

4. Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2 Gdańsk: GWP

5. Łukaszewski W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki, Martyna Czarnecka
Prowadzący grup: Martyna Czarnecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS:

Udział w wykładzie: 30 godz.

Czas na zapoznanie się z literaturą prezentowaną podczas wykładu 15 godz.

Przygotowanie do egzaminu 10 godz.

Praca własna podczas wykładu 5 godz.

SUMA GODZIN 60

LICZBA ECTS 60 godz./30 godz. = 2 ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami stosowanymi w psychologii oraz głównymi kierunkami współczesnej psychologii.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną główne założenia i teorie poszczególnych subdyscyplin psychologii: psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Student zapozna się z kluczowymi pojęciami poszczególnych procesów psychicznych, jak również zaznajomiony zostanie z podstawowymi metodami badawczymi stosowanymi w psychologii.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Zimbardo P., Ruch F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

2. Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. Żak.

3. Bielecki J. (2002). Psychologia nie tylko dla psychologów. Warszawa UKSW

4. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN

Literatura uzupełniająca:

1. Freud S. (2006), Wstęp do psychoanalizy. Warszawa: PWN

2. Zimbardo G, Johnson L., McCann V. (2014), Psychologia -kluczowe koncepcje, t. 1 (Podstawy psychologii), Warszawa:PWN

3. Zimbardo G., Johnson l., McCann V., (2014), Psychologia-kluczowe koncepcje, t. 2 (Motywacja i uczenie się), Warszawa: PWN

4. Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2 Gdańsk: GWP

5. Łukaszewski W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)