KN-Psychologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PSOG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | KN-Psychologia ogólna |
Jednostka: | Studium Pedagogizacji |
Grupy: |
Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel etyki Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP1_W05; NP1_W23; NP1_U04; NP1_K02; NP1_K04. B.1.W1. B.1.W3. B.1.W4. B.1.W5. B.1.U1. B.1.U2. B.1.U3. B.1.U4. B.1.U6. B.1.U7. B.1.U8. B.1.K2. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnymi koncepcjami psychologicznymi związanymi z mechanizmami i prawami funkcjonowania i rozwoju człowieka. Studenci poznają też poszczególne działy psychologii i główne pojęcia związane z podstawowymi procesami psychicznymi.Dodatkowo przedstawione zostaną metody badawcze stosowane w psychologii. |
Pełny opis: |
Podczas wykładów poruszone zostaną następujące tematy: 1. Ustalenia terminologiczne – kluczowe pojęcia stosowane w psychologii 2. Historia kształtowania się psychologii jako samodzielnej dyscypliny 3. Przedstawiciele i główne założenia szkół teoretycznych, tj. strukturalizmu, asocjacjonizmu, funkcjonalizm, psychologia postaci 4. Przedstawiciele i główne założenia współczesnych kierunków psychologicznych: behawioryzm, psychoanaliza, psychologia fizjologiczna, psychologia poznawcza, humanistyczna 5 Podstawowe założenia i terminologia stosowana w ramach psychologii poznawczej: .Procesy intelektualne. Myślenie twórcze., inteligencja. Teorie intelektu; Pamięć. Fizjologiczne podłoże pamięci. Fazy procesu zapamiętywania. Cechy i rodzaje pamięci.; procesy spostrzegania, uwagi; Zapominanie. Teorie zapominania. 6 Różne sposoby uczenia się. Warunkowanie jako sposób uczenia się. Rola kary i nagrody. Uczenia się ze zrozumieniem. Modelowanie. 7 Procesy emocjonalno-motywacyjne .Rola emocji, potrzeb i samooceny w motywacji; emocje i motywacja w procesach regulacji zachowania 8 Wpływ motywacji na sprawność działania. 9 Podstawowe założenia, terminologia stosowana w psychologii rozwojowej; kluczowe zmiany rozwojowe zachodzące od narodzin po okres późnej dorosłości; koncepcja zadań rozwojowych Roberta Havighursta; kryzysy normatywne i nienormatywne i sposoby radzenia sobie z nimi; czynniki rozwojowe 10.Temperament a zachowanie. 11. Zna terminologię stosowaną w psychologii klinicznej, klasyfikację zaburzeń psychicznych, przyczyny i sposoby leczenia zaburzeń psychicznych; 12. Stres i frustracja. Trwałe i nietrwałe skutki frustracji .Mechanizmy obronne i ich rola. Strategie radzenia sobie w sytuacjach stresowych; stres a wypalenie zawodowe w zawodzie nauczyciela |
Literatura: |
Kozielecki J(1998) Koncepcje psychologiczne człowieka.Warszawa. Mietzel G (1999).Wprowadzenie do psychologii.Gdańsk. Strelau J.(2000).Psychologia .Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna.Tom 2.Gdańsk. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA Rozumie rolę procesów psychicznych. Zna podstawowe ustalenia związane z omówionymi procesami psychicznymi. UMIEJĘTNOŚCI Student umie obserwować procesy rozwojowe uczniów, ma świadomość zachodzących procesów społecznych, wykorzystuje skuteczne sposoby komunikacji, w tym w sytuacjach problemowych ma świadomość barier w komunikacji; umie radzić sobie w sytuacjach stresowych; samodzielnie projektuje działania, które służą jego rozwojowi KOMPETENCJE Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę psychologiczną do analizy zdarzeń pedagogicznych i projektowań działań pedagogicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny w formie testowej na platformie Moodle. Test zawierać będzie pytania otarte i zamknięte. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Babicki, Romuald Jaworski | |
Prowadzący grup: | Romuald Jaworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Babicki, Martyna Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Martyna Czarnecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Czas na zapoznanie się z literaturą prezentowaną podczas wykładu 15 godz. Przygotowanie do egzaminu 10 godz. Praca własna podczas wykładu 5 godz. SUMA GODZIN 60 LICZBA ECTS 60 godz./30 godz. = 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami stosowanymi w psychologii oraz głównymi kierunkami współczesnej psychologii. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną główne założenia i teorie poszczególnych subdyscyplin psychologii: psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Student zapozna się z kluczowymi pojęciami poszczególnych procesów psychicznych, jak również zaznajomiony zostanie z podstawowymi metodami badawczymi stosowanymi w psychologii. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Zimbardo P., Ruch F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. 2. Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. Żak. 3. Bielecki J. (2002). Psychologia nie tylko dla psychologów. Warszawa UKSW 4. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: 1. Freud S. (2006), Wstęp do psychoanalizy. Warszawa: PWN 2. Zimbardo G, Johnson L., McCann V. (2014), Psychologia -kluczowe koncepcje, t. 1 (Podstawy psychologii), Warszawa:PWN 3. Zimbardo G., Johnson l., McCann V., (2014), Psychologia-kluczowe koncepcje, t. 2 (Motywacja i uczenie się), Warszawa: PWN 4. Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2 Gdańsk: GWP 5. Łukaszewski W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Babicki, Martyna Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Martyna Czarnecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Czas na zapoznanie się z literaturą prezentowaną podczas wykładu 15 godz. Przygotowanie do egzaminu 10 godz. Praca własna podczas wykładu 5 godz. SUMA GODZIN 60 LICZBA ECTS 60 godz./30 godz. = 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami stosowanymi w psychologii oraz głównymi kierunkami współczesnej psychologii. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną główne założenia i teorie poszczególnych subdyscyplin psychologii: psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Student zapozna się z kluczowymi pojęciami poszczególnych procesów psychicznych, jak również zaznajomiony zostanie z podstawowymi metodami badawczymi stosowanymi w psychologii. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Zimbardo P., Ruch F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. 2. Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. Żak. 3. Bielecki J. (2002). Psychologia nie tylko dla psychologów. Warszawa UKSW 4. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: 1. Freud S. (2006), Wstęp do psychoanalizy. Warszawa: PWN 2. Zimbardo G, Johnson L., McCann V. (2014), Psychologia -kluczowe koncepcje, t. 1 (Podstawy psychologii), Warszawa:PWN 3. Zimbardo G., Johnson l., McCann V., (2014), Psychologia-kluczowe koncepcje, t. 2 (Motywacja i uczenie się), Warszawa: PWN 4. Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2 Gdańsk: GWP 5. Łukaszewski W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.