KN-Psychologia etapów edukacyjnych II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PsEE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | KN-Psychologia etapów edukacyjnych II |
Jednostka: | Studium Pedagogizacji |
Grupy: |
Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel etyki Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi przegląd najważniejszych zagadnień dotyczących wieku dorastania, istotnych z punktu widzenia pracy nauczyciela. Obejmuje zagadnienia związane z psychologia rozwojową, psychologia społeczną, psychologią różnic indywidualnych oraz elementów psychologii klinicznej. Uczestnicy kursu mają okazje zapoznać się z praktycznymi aspektami wykorzystania wiedzy. Treści wykładowe są bowiem ilustrowane ćwiczeniami i zadaniami (np. case study) mającymi na celu transfer wiedzy na praktykę. |
Pełny opis: |
Poruszane zagadnienia: Rozwój dziecka w wieku adolescencji: - specyfika okresu, rozwój emocjonalny, społeczny, poznawczy, fizyczny w tym okresie - podstawowe trudności młodzieży, ich potrzeby rozwojowe, rozwój tożsamości i zagrożenia dla rozwoju tożsamości w czasie adolescencji. - zagrożenia okresu adolescencji (uzależnienia, zaburzenia odżywiania, depresji młodzieńczej i zachowaniach autodestrukcyjnych), wsparcie i praca w szkole. Psychologia grup - Grupy społeczne: tożsamość indywidualna vs. grupowa, cele grup społecznych, normy grupowe, etapy tworzenia grupy, status i role grupowe, stosunki społeczne w grupie. Spójność grupy komunikacja w grupie, próżniactwo społeczne, facylitacja społeczna i hamowanie. Metody pracy z grupą wykorzystujące prawidłowości psychologii społecznej rola nauczyciela w procesie grupowym, metody pracy z grupą w wieku gimnazjalnym/liceum, samorządność uczniowska, projekty edukacyjne. Stereotypy i uprzedzenia: definicja stereotypu, powstawanie stereotypu, treść stereotypu, skutki steretypizacji (na oceny, zachowania).Przeciwdziałania, rozwijanie umiejętności społecznych, włączanie rodziców w proces rozwiązywanie konfliktów. Teoretyczne podstawy skutecznej profilaktyki. Rozwiązywanie konfliktów, psychologia konfliktów, zasady rozwiązywania konfliktów, metody i procedury, techniki komunikacyjne, komunikacja z dzieckiem i rodzicami. Zachowania prospołeczne i moralność - modele prospołeczności, uwarunkowania zachowań, rozwijanie postaw prospołecznych, znaczenie empatii w kształtowaniu relacji z otoczeniem. Trudności wychowawcze - rozpoznawanie, unikanie błędów (wzmacniania przez wychowawcę, wzmacniania przez grupę), interwencja kryzysowa, długoterminowe strategie/oddziaływania korygujące w szkole, przekierowanie dziecka/rodziców do źródła pomocy. |
Literatura: |
Brzezińska A. I., Appelt K., Hejmanowski S., Jabłoński S., ej Smykowski B., Wojciechowska J., & Ziółkowska B. (2005). Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Fontana D., (1998). Psychologia dla nauczycieli, Poznań: wyd. Zysk i S-ka. Przetacznik- Gierowska M., Włodarski Z., (1998). Psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, t. 1 i 2 Wojciszke B. (2011). Psychologia Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Good Behawior Game- Alternatywa dla tradycyjnych metod zarządzania klasą. Katarzyna Kocoń Rychter Emanuel Ferdyn, Anna Kwatera, Katarzyna Okulicz-Karasowska A., (2009). Profilaktyka na co dzień: jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania. Warszawa: Wyd. Edukacyjne PARPA. Kendall P. C., (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP Zeszyty naukowe Wyższej szkoły Humanitas. Pedagogika ss. 165-177. Rosenberg Marshall B., (2003). Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Jacek Santorski & Co. Borucka A., Pisarska A. Koncepcja resilience - czyli jak pomóc dzieciom i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka. ORE.file:///C:/Users/zchom/Downloads/Borucka_Pisarska.pdf(dostęp 27.06.2023) Furman E.(2007). Jak wspierać dziecko. Podręcznik psychoanalizy dla Rodziców. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co. Nowicka M. (2010). Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Wydawnictwo Waldemar Marszałek. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Opis efektów kształcenia: EK_01 - ma elementarną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania i edukacji w okresie adolescencji EK_02 - zna podstawy wychowania i edukacji w oparciu o wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, poznawczej, neuropsychologii, psychologii ewolucyjnej, społecznej - ze szczególnym uwzględnieniem okresu dorastania Umiejętności EK_01 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii edukacji w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych. EK_02 -potrafi posługiwać się podstawowymi koncepcjami psychologii w celu analizowania motywów i wzorów zachowań nastolatków, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności edukacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej. Kompetencje EK_01 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjno-wychowawczych i opiekuńczych wobec adolescentów, w oparciu o wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w ujęciu różnych dziedzin psychologii; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wykorzystania wiedzy na temat psychologi wychowawczej w pracy pedagogicznej. Liczba punktów ECTS: 3 - udział w zajęciach: 30 godzin, praca własna z tekstem 40 godzin, przygotowanie do zajęć 20 godzin. Łącznie 75 godzin. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: 1. Metody podające: wykład informacyjny, konwersatoryjne, opis 2. Metody problemowe (burza mózgów) Metody weryfikacji efektów kształcenia: EK 01, EK 02 - Egzamin ustny - 3 pytania otwarte Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność na zajęciach (max jedna nieobecność w semestrze, zaliczenie egzaminu ustnego Na ocenę końcową składają się: Obecność na zajęciach (e-learning) - max 15 pkt. Ocena z egzaminu końcowego max. 85 pkt. na platformie teams: 90-100% - ocena bdb 80-89% - ocena db 65-79% - ocena db+ 50- 65% - ocena dst+ 40-49% - ocena dst 0-40% - ocena ndst. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Babicki, Zbigniew Kulesz | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Kulesz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Babicki, Zbigniew Kulesz | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Kulesz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Babicki, Zbigniew Kulesz | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Kulesz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.