Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

KN-Psychologia etapów edukacyjnych II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PsEE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: KN-Psychologia etapów edukacyjnych II
Jednostka: Studium Pedagogizacji
Grupy: Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel etyki
Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii
Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne
Punkty ECTS i inne: 1.50 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

Przedmiot stanowi przegląd najważniejszych zagadnień dotyczących wieku dorastania, istotnych z punktu widzenia pracy nauczyciela. Obejmuje zagadnienia związane z psychologia rozwojową, psychologia społeczną, psychologią różnic indywidualnych oraz elementów psychologii klinicznej.

Uczestnicy kursu mają okazje zapoznać się z praktycznymi aspektami wykorzystania wiedzy. Treści wykładowe są bowiem ilustrowane ćwiczeniami i zadaniami (np. case study) mającymi na celu transfer wiedzy na praktykę.

Pełny opis:

Poruszane zagadnienia:

Rozwój dziecka w wieku adolescencji:

- specyfika okresu, rozwój emocjonalny, społeczny, poznawczy, fizyczny w tym okresie

- podstawowe trudności młodzieży, ich potrzeby rozwojowe, rozwój tożsamości i zagrożenia dla rozwoju tożsamości w czasie adolescencji.

- zagrożenia okresu adolescencji (uzależnienia, zaburzenia odżywiania, depresji młodzieńczej i zachowaniach autodestrukcyjnych), wsparcie i praca w szkole.

Psychologia grup - Grupy społeczne: tożsamość indywidualna vs. grupowa, cele grup społecznych, normy grupowe, etapy tworzenia grupy, status i role grupowe, stosunki społeczne w grupie. Spójność grupy komunikacja w grupie, próżniactwo społeczne, facylitacja społeczna i hamowanie. Metody pracy z grupą wykorzystujące prawidłowości psychologii społecznej rola nauczyciela w procesie grupowym, metody pracy z grupą w wieku gimnazjalnym/liceum, samorządność uczniowska, projekty edukacyjne.

Stereotypy i uprzedzenia: definicja stereotypu, powstawanie stereotypu, treść stereotypu, skutki steretypizacji (na oceny, zachowania).Przeciwdziałania, rozwijanie umiejętności społecznych, włączanie rodziców w proces rozwiązywanie konfliktów. Teoretyczne podstawy skutecznej profilaktyki.

Rozwiązywanie konfliktów, psychologia konfliktów, zasady rozwiązywania konfliktów, metody i procedury, techniki komunikacyjne, komunikacja z dzieckiem i rodzicami.

Zachowania prospołeczne i moralność - modele prospołeczności, uwarunkowania zachowań, rozwijanie postaw prospołecznych, znaczenie empatii w kształtowaniu relacji z otoczeniem.

Trudności wychowawcze - rozpoznawanie, unikanie błędów (wzmacniania przez wychowawcę, wzmacniania przez grupę), interwencja kryzysowa, długoterminowe strategie/oddziaływania korygujące w szkole, przekierowanie dziecka/rodziców do źródła pomocy.

Literatura:

Brzezińska A. I., Appelt K., Hejmanowski S., Jabłoński S., ej Smykowski B., Wojciechowska J., & Ziółkowska B. (2005). Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa.

Fontana D., (1998). Psychologia dla nauczycieli, Poznań: wyd. Zysk i S-ka.

Przetacznik- Gierowska M., Włodarski Z., (1998). Psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, t. 1 i 2

Wojciszke B. (2011). Psychologia Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Good Behawior Game- Alternatywa dla tradycyjnych metod zarządzania klasą. Katarzyna Kocoń Rychter Emanuel Ferdyn, Anna Kwatera, Katarzyna Okulicz-Karasowska A., (2009). Profilaktyka na co dzień: jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania. Warszawa: Wyd. Edukacyjne PARPA.

Kendall P. C., (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP Zeszyty naukowe Wyższej szkoły Humanitas. Pedagogika ss. 165-177.

Rosenberg Marshall B., (2003). Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Jacek Santorski & Co.

Borucka A., Pisarska A. Koncepcja resilience - czyli jak pomóc dzieciom i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka. ORE.file:///C:/Users/zchom/Downloads/Borucka_Pisarska.pdf(dostęp 27.06.2023)

Furman E.(2007). Jak wspierać dziecko. Podręcznik psychoanalizy dla Rodziców. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.

Nowicka M. (2010). Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Wydawnictwo Waldemar Marszałek.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Opis efektów kształcenia:

EK_01 - ma elementarną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania i edukacji w okresie adolescencji

EK_02 - zna podstawy wychowania i edukacji w oparciu o wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, poznawczej, neuropsychologii, psychologii ewolucyjnej, społecznej - ze szczególnym uwzględnieniem okresu dorastania

Umiejętności

EK_01 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii edukacji w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych.

EK_02 -potrafi posługiwać się podstawowymi koncepcjami psychologii w celu analizowania motywów i wzorów zachowań nastolatków, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności edukacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej.

Kompetencje

EK_01 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjno-wychowawczych i opiekuńczych wobec adolescentów, w oparciu o wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w ujęciu różnych dziedzin psychologii; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wykorzystania wiedzy na temat psychologi wychowawczej w pracy pedagogicznej.

Liczba punktów ECTS: 3 - udział w zajęciach: 30 godzin, praca własna z tekstem 40 godzin, przygotowanie do zajęć 20 godzin. Łącznie 75 godzin.

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne:

1. Metody podające: wykład informacyjny, konwersatoryjne, opis

2. Metody problemowe (burza mózgów)

Metody weryfikacji efektów kształcenia:

EK 01, EK 02 - Egzamin ustny - 3 pytania otwarte

Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność na zajęciach (max jedna nieobecność w semestrze, zaliczenie egzaminu ustnego

Na ocenę końcową składają się:

Obecność na zajęciach (e-learning) - max 15 pkt.

Ocena z egzaminu końcowego max. 85 pkt. na platformie teams:

90-100% - ocena bdb

80-89% - ocena db

65-79% - ocena db+

50- 65% - ocena dst+

40-49% - ocena dst

0-40% - ocena ndst.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki, Zbigniew Kulesz
Prowadzący grup: Zbigniew Kulesz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki, Zbigniew Kulesz
Prowadzący grup: Zbigniew Kulesz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki, Zbigniew Kulesz
Prowadzący grup: Zbigniew Kulesz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)