Osoba jako zasada, miara i cel. Podstawy metody humanistycznej Jana Pawła II.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SzD-JPII |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Osoba jako zasada, miara i cel. Podstawy metody humanistycznej Jana Pawła II. |
Jednostka: | Szkoła Doktorska UKSW |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abd56efe2d3e84a508c31511a63d43fc9%40thread.tacv2/conversations?groupId=0ecdd171-5173-4ecb-950e-927348213f82&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P8S_WG, P8S_WK |
Skrócony opis: |
1. Charakterystyka pojęcia osoby - źródła historyczne i współczesne 2. Aspekt poznawczy: doświadczenie 3. Ontologia osoby 4. Czyny i akty pasywne 5. Metoda humanistyczna - specyfika 6. Kryterium, miara: zasady i praxis 7. Cel – autoteleologia 8. Aplikacje metody (zagadnienia dodatkowe do uzgodnienia) - wartości, fakt i norma - rozum – wiara - słowo (ontologia słowa) - płeć - męskość – kobiecość - ideologia 9. Kwestie kontrowersyjne, wątpliwości, krytyka 10. Myśl Jana Pawła II wobec współczesności |
Pełny opis: |
Osoba jako zasada, miara i cel. Podstawy metody humanistycznej Jana Pawła II 1. Ustalenia wstępne: źródła, główne pojęcia i terminy 2. Wstępna charakterystyka pojęcia osoby - źródła historyczne i współczesne 3. Aspekt poznawczy - doświadczenie - umysł – intelekt – rozum - redukcjonizm poznawczy, propozycja postmodernizmu 4. Ontologia osoby - podmiot - prawda osobowa - struktura: duchowość; psychika, emocje; cielesność - potencjalność: czyny i akty pasywne - aspekt społeczny: uczestnictwo – wspólnota – komunia - transcendencja 5. Metoda - humanum - metoda humanistyczna, - elementy metody m.in. reflexio - specyfika, praktyczne stosowanie - zasada przeciwstawień m.in. -- subiektywne – obiektywne -- indywidualne – wspólne -- zewnętrzne – wewnętrzne -- transcendentne – immanentne - pluralizm metod 6. Kryterium, miara - dwa typy kryterium - praxis jako kryterium - techne, utilitas – jako przeciwieństwa humanum -- theoria - praxis -- metoda weryfikacji -- humanistyczna interpretacja pragmatycznej zasady -- w naukach praktycznych -- w pedagogice 7. Cel – autoteleologia 8. Aplikacje metody (zagadnienia dodatkowe do uzgodnienia) - wartości, fakt i norma - rozum – wiara - słowo (ontologia słowa) - płeć - męskość – kobiecość - ideologia 9. Kwestie kontrowersyjne, wątpliwości, krytyka 10. Myśl Jana Pawła II wobec współczesności |
Literatura: |
Źródła Jan Paweł II, Fides et ratio, Watykan 1998 - Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011. - Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005 - Przemówienie w siedzibie UNESCO, Paryż, 2 czerwca 1980 - Veritatis splendor, Watykan 1993 - inne fragmenty tekstów Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, (red.) T. Styczeń, i inni, TN KUL, Lublin 1994 -- Osoba i czyn, s. 51-335 -- Podmiotowość i “to co nieredukowalne” w człowieku, s. 433-443 -- Teoria - praxis: temat ogólnoludzki i chrześcijański, s. 463-475 - Problem konstytuowania się kultury poprzez ludzką praxis, “Roczniki Filozoficzne”, 27 (1979), z. 1, s. 9-20 - Problem teorii moralności, w: W nurcie zagadnień posoborowych (red.) B. Bejze, t. 3, Wydawnictwo ss. Loretanek-Benedyktynek, Warszawa 1969, s. 217-249 Literatura pomocnicza Buttiglione R., Myśl Karola Wojtyły (tłum. J. Merecki), TN KUL, Lublin 1996 Chudy W., Refleksja a poznanie bytu. Refleksja „in actu exercito” i jej funkcja w poznaniu metafizykalnym, RW KUL, Lublin 1984 Delsol Ch., Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, przeł. M. Chojnacki, IW Pax, Warszawa 2017 André Frossard, “Nie lękajcie się”. Rozmowy z Janem Pawłem II (tekst francuski tłum. A. Turowiczowa), Wydawnictwo Znak, Kraków 1983. Hadot P., Ćwiczenia duchowe i filozofia starożytna, tłum. P. Domański, W. Klenczon, Aletheia, Warszawa 2019 Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, TN KUL, Lublin 1992 Pieper J., W obronie filozofii, tłum. P. Waszczenko, Pax, Warszawa 1985 Rorty R., Przygodność, ironia i solidarność, W.A.B. Warszawa 2009 Spaemann R., Osoby. O różnicy między „kimś” i „czymś”, tłum J. Merecki, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001 Starnawski W. Pedagogia osoby. Interpretacja egzystencjalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW – Centrum Myśli Jana Pawła II, 2020. - Prawda jako zasad wychowania, Warszawa: Wydawnictwo UKSW, 2008. Styczeń T., Być sobą to przekraczać siebie. O antropologii Karola Wojtyły, w: tenże Świadek prawdy, TN KUL Lublin 2015 Weigel, G., Świadek nadziei. Biografia papieża Jana Pawła II, tłum. D. Chylińska i inni, Wydawnictwo Znak, Kraków 2000 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza EK 1: student zna szczegółową problematykę dotycząca omawianego zagadnienia, potrafi wskazać jego teoretyczne tło i uwarunkowania; EK 2: zna podstawowe zasady metody humanistycznej; potrafi wskazać jej podstawy teoretyczne, zróżnicowanie, możliwe zastosowania oraz kwestie kontrowersyjne Umiejętności EK 3: potrafi formułować, planować i rozwiązywać złożone problemy teoretyczne EK 4: potrafi posługiwać się metodą humanistyczną wykorzystują ją w sytuacjach nietypowych oraz stosując do zagadnień praktycznych Kompetencje społeczne EK 5: jest zdolny do krytycznej oceny własnej pracy badawczej pod względem merytorycznym i etycznym EK 6: podejmuje działania zmierzające do współpracy z innymi badaczami, jest otwarty na krytykę i twórcze korzystanie z dorobku naukowego innych badaczy z uwzględnieniem praw dotyczących własności intelektualnej |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład konwersatoryjny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Starnawski | |
Prowadzący grup: | Witold Starnawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.