Duchowość - wybrane aspekty życia chrześcijańskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | UKSW-DWAZCH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Duchowość - wybrane aspekty życia chrześcijańskiego |
Jednostka: | Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki teologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | W_01 W_12 U_04 K_ 08 |
Wymagania wstępne: | znajomość zasad katechizmowych |
Skrócony opis: |
Powiedzenie: „chcę żyć w przyjaźni z Chrystusem” oznacza: „chcę zatroszczyć się o życie duchowe”. Tym zagadnieniem zajmuje się gałąź teologii zwana duchowością. Poznając teologię duchowości można, doświadczyć bogactwa, jakim jest osobowa relacja między Bogiem a człowiekiem. Ogólnouczelniany wykład: Duchowość - wybrane aspekty życia chrześcijańskiego od strony naukowej skupia się i rozważa kwestie związane z doświadczeniem spotkania człowieka z Bogiem. |
Pełny opis: |
Powiedzenie: „chcę żyć w przyjaźni z Chrystusem” oznacza: „chcę zatroszczyć się o życie duchowe”. Tym zagadnieniem zajmuje się gałąź teologii zwana duchowością. Poznając teologię duchowości można, doświadczyć bogactwa, jakim jest osobowa relacja między Bogiem a człowiekiem. Ogólnouczelniany wykład: Duchowość - wybrane aspekty życia chrześcijańskiego od strony naukowej skupia się i rozważa kwestie związane z doświadczeniem spotkania człowieka z Bogiem. Omówienie wybranych aspektów życia duchowego, jak sygnalizuje sam tytuł, dotyczy wszystkich wierzących, którzy nie mają na co dzień możliwości sięgania po poważną literaturę przedmiotu, a są spragnieni przystępnej wiedzy w trosce o osobisty rozwój życia duchowego. Podstawowym celem niniejszego wykładu jest próba czytelnej prezentacji wyselekcjonowanych zagadnień dotyczących życia duchowego opartego na cnotach teologalnych i moralnych, będącej źródłem duchowości chrześcijańskiej. Wykład ma stanowić pomoc w rozwijaniu duchowości dla wszystkich, zarówno duchownych jak i świeckich. Bowiem nie wystarczy być tylko pobożnym, lecz trzeba systematycznej pracy nad sobą, by być człowiekiem duchowym. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Chmielewski M., Duchowość chrześcijańska na tle współczesnych koncepcji duchowości. Zarys problematyki, „Roczniki Teologiczne” 64(2017), z. 5, s. 159-179. 2. Solecki R., Borda M., Duchowość chrześcijańska w procesie wychowania, Kraków 2018. 3. J. Bramorski, Cnoty teologalne w życiu moralnym chrześcijanina, Studia Gdański XXIII (2008), s. 31-75. 4. J. Hadryś, Życie duchowe chrześcijanina w pytaniach i odpowiedzich, https://www.przewodnik-katolicki.pl/Archiwum/2003/Przewodnik-Katolicki-7-2003/Poradnik-duchowy/Zycie-duchowe-chrzescijanina-w-pytaniach-i-odpowiedziach (dostęp: 12.02.2025). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. EK W_1 – ma pogłębioną wiedzę o WYBRANYCH ZAGADNIENIACH DUCHOWOŚCI CHRZERŚCIJAŃSKIEJ. 2. EK W_12 – ma ogólną znajomość zasad interpretacji ZJAWISK Z DUCHOWOŚCI CHRZEŚCIJAŃSKIEJ. 3. EK U 04– posiada umiejętność interpretowania podstawowych ZJAWISK Z DUCHOWOŚCI CHRZEŚCIJAŃSKIEJ 4. EK_K 08 - interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi Z ZAKRESU DUCHOWOŚCI KATOLICKIEJ. |
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA MERYTORYCZNE: Wiedza: Ocena 3 (dst) - student chodził na zajęcia, opublikował esej na MOODLE, jednak zna tylko w ograniczonym stopniu terminologię z duchowości chrześcijańskiej (omawiane zagadnienia). Ocena 4 (db) - student chodził na zajęcia, opublikował poprawny merytorycznie esej na MOODLE, dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z duchowosci chrześcijańskiej; Ocena 5 (bdb) - student chodził na zajęcia, opublikował (poprawny - formalnie i merytorycznie esej) na MOODLE, potrafi stosować adekwatną terminologię z aksjologii i duchowości chrześcijańskiej; . Potrafi podjąć dyskusję. Umiejętności: Ocena 3 (dst) - student tylko w ograniczonym stopniu potrafi analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresu duchowości chrześcijańskiej. Potrafi zredagować esej z duchowości chrześcijańskiej. Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać wybrane zagadnienia z zakresu duchowości chrześcijańskiej. Potrafi poprawnie zredagować i sformatować esej j.w. Ocena 5 (bdb) - student potrafi trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować wybrane zagadnienia z zakresu duchowości chrześcijańskiej. Potrafi poprawnie sformatować esej j.w.. Potrafi pojąć dyskusję w zakresie danych zagadnień duchowosci chrześcijańskiej. Kompetencje: . Ocena 3 (dst.) - student potrafi, jedynie w ograniczonym stopniu, podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie rozumienia duchowosci chrześcijańskiej. Ocena 4 (db.) - student potrafi zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie duchowości chrześcijańskiej; jest zdolny, aby brać głos w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. Ocena 5 (bdb.) - student potrafi właściwie planować oraz podejmować pracę nad samokształceniem w dziedzinie wybranych i omawianym na zajęciach zagadnień s duchowosci chrześcijańskiej. Potrafi brać udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach - poziom b. dobry. CZĄSTKOWE KRYTERIA PROCENTOWE Procentowe zaliczenie przedmiotu: Do 30% - AKTYWNE UCZESTNICTWO NA ZAJĘCIACH. (obecność obowiązkowa, usprawiedliwienia standardowo dwa razy: choroba, przypadki losowe, itp.). Do 30% - POPRAWNE OPUBLIKOWANIE ESEJU NA MOODLE. Do 40% - ZALICZENIE Z WIEDZY - INFORMACJA ZWROTNA PODCZAS ZAJĘĆ. PUNKATACJA KOŃCOWA: 91 – 100 % - (5) 81 - 90 % - (4) 71 - 80 % - (3,5) 65 – 70 % - (3) WRYFIKACJA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wiedza; ocenianie jest na bazie informacji zwrotnej (dyskusja, zadawanie pytań itp.). Lektura eseju pod względem merytoryki. Umiejętności: ocenianie na podstawie sposobów zaangażowania się studenta, w zajęcia, jak i poprawności wykonania esejów, podejmowania dyskusji, i bycia adekwatnie (poprawnie) asertywnym w zakresie problematyki duchowości chrześcijańskiej. Kompetencje: ocenianie na podstawie, czy i w jaki sposób student potrafi zaprezentować wiedzę, np. spersonalizować esej (w kwestii afirmacji wartości katolickich i społecznych). W jaki sposób wypowiada się (zajmuje postawę) w kwestii potrzeby zespołowej pracy społecznej, etyki, poszanowania godności ludzkiej itp. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Janiec | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Janiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Janiec | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Janiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Janiec | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Janiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
1.Definicja słowna i rzeczowa liturgii 2. Odkryć na nowo liturgię 3. Uczestnictwo w liturgii 4. Cud Mszy świętej 5. Komunia święta 6. Adoracja Najświętszego Sakramentu 7. Rok liturgiczny 8. Okres Adwentu 9. Okres i Narodzenia Pańskiego 10. Niedziela 11. Codzienna modlitwa Ludu Bożego 12.Potrójna pobożność Maryjna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Janiec | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Janiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Skrócony opis: |
1.Definicja słowna i rzeczowa liturgii 2. Odkryć na nowo liturgię 3. Uczestnictwo w liturgii 4. Cud Mszy świętej 5. Komunia święta 6. Adoracja Najświętszego Sakramentu 7. Rok liturgiczny 8. Okres Adwentu 9. Okres i Narodzenia Pańskiego 10. Niedziela 11. Codzienna modlitwa Ludu Bożego 12.Potrójna pobożność Maryjna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Janiec | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Janiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | A. Efekty w zakresie wiedzy: 1. Znajomość miejsca tekstów euchologijnych, w których obecna jest duchowość chrześcijańska. 2. Znajomość dawna i współczesna duchowości liturgicznej. B. Efekty w zakresie umiejętności: 1. Potrafi odszukać i interpretować teksty euchologijne. 2. Potrafi wskazać dokumenty Kościoła i inne źródła duchowości chrześcijańskiej. 3. Potrafi odróżniać katolickie i niekatolickie elementy w duchowości liturgicznej. C. Efekty w zakresie kompetencji (postawy): 1. Potrafi kształtować duchowość liturgiczną w grupach i wspólnotach katolickich. 2. Potrafi doradzać w procesie kształtowania form liturgicznych. 3. Potrafi moderować konferencje i spotkania na temat duchowości chrześcijańskiej w życiu wiernych. 1.Kontakt bezpośredni z wykładowcą: - wykład: 30 godzin. - konsultacje: 2 godziny - zaliczenie: 1 godzina Łącznie: 1,3 ECTS 2.Nakład pracy własnej studenta: - czytanie zalecanej literatury: 33 godziny - przygotowanie do zaliczenia: 10 godzin Łącznie: 1,7 ECTS pkt 1 i pkt 2, to 3 pkt ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Skrócony opis: |
.Definicja słowna i rzeczowa liturgii 2. Odkryć na nowo liturgię 3. Uczestnictwo w liturgii 4. Cud Mszy świętej 5. Komunia święta 6. Adoracja Najświętszego Sakramentu 7. Rok liturgiczny 8. Okres Adwentu 9. Okres i Narodzenia Pańskiego 10. Niedziela 11. Codzienna modlitwa Ludu Bożego 12.Potrójna pobożność Maryjna |
|
Pełny opis: |
Powiedzenie: „chcę żyć w przyjaźni z Chrystusem” oznacza: „chcę zatroszczyć się o życie duchowe”. Tym zagadnieniem zajmuje się gałąź teologii zwana duchowością. Poznając teologię duchowości można, doświadczyć bogactwa, jakim jest osobowa relacja między Bogiem a człowiekiem. Ogólnouczelniany wykład: Duchowość - wybrane aspekty życia chrześcijańskiego od strony naukowej skupia się i rozważa kwestie związane z doświadczeniem spotkania człowieka z Bogiem. Omówienie wybranych aspektów życia duchowego, jak sygnalizuje sam tytuł, dotyczy wszystkich wierzących, którzy nie mają na co dzień możliwości sięgania po poważną literaturę przedmiotu, a są spragnieni przystępnej wiedzy w trosce o osobisty rozwój życia duchowego. Podstawowym celem niniejszego wykładu jest próba czytelnej prezentacji wyselekcjonowanych zagadnień dotyczących życia duchowego opartego na liturgii, będącej źródłem duchowości chrześcijańskiej. Wykład ma stanowić pomoc w rozwijaniu duchowości dla wszystkich, zarówno duchownych jak i świeckich. Bowiem nie wystarczy być tylko pobożnym, lecz trzeba systematycznej pracy nad sobą, by być człowiekiem duchowym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Chmielewski M., Duchowość chrześcijańska na tle współczesnych koncepcji duchowości. Zarys problematyki, „Roczniki Teologiczne” 64(2017), z. 5, s. 159-179. Chmielewski M., Bibliografia zawartości rocznika -Duchowość w Polsce za lata 2009-2019, „Duchowość w Polsce” 21 (2019), s. 283-297. Chmielewski M., Teologia duchowości jako dyscyplina naukowa. Zarys problematyki, „Roczniki Teologiczne” 66(2019), z. 5, s. 115-132. Chmielewski M., Homo spiritualis. Zagadnienie duchowości antropogenicznej, w: Człowiek – duchowość – wychowanie. Impulsy myśli o. Anselma Grüna, (red.) A. Fidelus, J. Michalski, Warszawa 2020, s. 50-61. Janiec, Z. Kult Maryi w Polsce na przestrzeni dziejów, Sandomierz 2013. Janiec Z. Jak godnie celebrować Msze świętą. Zasady i nieprawidłowości. Lublin 2020. Kijas Z., Wyszyński.40 spojrzeń, Kraków 2021. Kołak J., Życie duchowe w codzienności, Wrocław 2015. Konecki K., Duchowość liturgii godzin „Studia Włocławskie” 14 (2012), s. 161-168. Migut B., Duchowość eucharystyczna jako duchowość komunii, „Roczniki Liturgiczno–Homiletyczne” 3 (59) (2012), s. 81-90. Misiurek J., Błogosławiony Stefan Kardynał Wyszyński, w: tenże, Polscy święci i błogosławieni (życie-duchowość-przesłanie), Częstochowa 2018, s. 609-612. Popławski J., Medytacja chrześcijańska w poznaniu i formacji duchowej człowieka, w : (red.) I. Kamiński; J. Kulwicka-Kamińska; J. Perszon, Duchowość Dalekiego Wschodu a chrześcijaństwo. Dialog czy konfrontacja?. t. VI. Toruń 2014, s. 13-31. Rastawicka A., Droga świętości Prymasa Wyszyńskiego, w: (red.) Czekalski R., Kardynał Stefan Wyszyński. Droga życia i posługi pasterskiej, Warszawa 2021, s. 623-635. Solecki R., Borda M., Duchowość chrześcijańska w procesie wychowania, Kraków 2018. Warso A., Ojciec, Pasterz i Prymas (Błogosławiony kard. Stefan Wyszyński, 1901-1981), Warszawa 2022. Wyszyński S, Z głębi duszy ( Kalendarzyk łaski), Wydawnictwo Soli Deo, Warszawa 2019. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Janiec | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Janiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Janiec | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Janiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | A. Efekty w zakresie wiedzy: 1. Znajomość miejsca tekstów euchologijnych, w których obecna jest duchowość chrześcijańska. 2. Znajomość dawna i współczesna duchowości liturgicznej. B. Efekty w zakresie umiejętności: 1. Potrafi odszukać i interpretować teksty euchologijne. 2. Potrafi wskazać dokumenty Kościoła i inne źródła duchowości chrześcijańskiej. 3. Potrafi odróżniać katolickie i niekatolickie elementy w duchowości liturgicznej. C. Efekty w zakresie kompetencji (postawy): 1. Potrafi kształtować duchowość liturgiczną w grupach i wspólnotach katolickich. 2. Potrafi doradzać w procesie kształtowania form liturgicznych. 3. Potrafi moderować konferencje i spotkania na temat duchowości chrześcijańskiej w życiu wiernych. 1.Kontakt bezpośredni z wykładowcą: - wykład: 30 godzin. - konsultacje: 2 godziny - zaliczenie: 1 godzina Łącznie: 1,3 ECTS 2.Nakład pracy własnej studenta: - czytanie zalecanej literatury: 33 godziny - przygotowanie do zaliczenia: 10 godzin Łącznie: 1,7 ECTS pkt 1 i pkt 2, to 3 pkt ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Skrócony opis: |
1.Definicja słowna i rzeczowa liturgii 2. Odkryć na nowo liturgię 3. Uczestnictwo w liturgii 4. Cud Mszy świętej 5. Komunia święta 6. Adoracja Najświętszego Sakramentu 7. Rok liturgiczny 8. Okres Adwentu 9. Okres i Narodzenia Pańskiego 10. Niedziela 11. Codzienna modlitwa Ludu Bożego 12.Potrójna pobożność Maryjna |
|
Pełny opis: |
Powiedzenie: „chcę żyć w przyjaźni z Chrystusem” oznacza: „chcę zatroszczyć się o życie duchowe”. Tym zagadnieniem zajmuje się gałąź teologii zwana duchowością. Poznając teologię duchowości można, doświadczyć bogactwa, jakim jest osobowa relacja między Bogiem a człowiekiem. Ogólnouczelniany wykład: Duchowość - wybrane aspekty życia chrześcijańskiego od strony naukowej skupia się i rozważa kwestie związane z doświadczeniem spotkania człowieka z Bogiem. Omówienie wybranych aspektów życia duchowego, jak sygnalizuje sam tytuł, dotyczy wszystkich wierzących, którzy nie mają na co dzień możliwości sięgania po poważną literaturę przedmiotu, a są spragnieni przystępnej wiedzy w trosce o osobisty rozwój życia duchowego. Podstawowym celem niniejszego wykładu jest próba czytelnej prezentacji wyselekcjonowanych zagadnień dotyczących życia duchowego opartego na liturgii, będącej źródłem duchowości chrześcijańskiej. Wykład ma stanowić pomoc w rozwijaniu duchowości dla wszystkich, zarówno duchownych jak i świeckich. Bowiem nie wystarczy być tylko pobożnym, lecz trzeba systematycznej pracy nad sobą, by być człowiekiem duchowym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Chmielewski M., Duchowość chrześcijańska na tle współczesnych koncepcji duchowości. Zarys problematyki, „Roczniki Teologiczne” 64(2017), z. 5, s. 159-179. Chmielewski M., Bibliografia zawartości rocznika -Duchowość w Polsce za lata 2009-2019, „Duchowość w Polsce” 21 (2019), s. 283-297. Chmielewski M., Teologia duchowości jako dyscyplina naukowa. Zarys problematyki, „Roczniki Teologiczne” 66(2019), z. 5, s. 115-132. Chmielewski M., Homo spiritualis. Zagadnienie duchowości antropogenicznej, w: Człowiek – duchowość – wychowanie. Impulsy myśli o. Anselma Grüna, (red.) A. Fidelus, J. Michalski, Warszawa 2020, s. 50-61. Janiec, Z. Kult Maryi w Polsce na przestrzeni dziejów, Sandomierz 2013. Janiec Z. Jak godnie celebrować Msze świętą. Zasady i nieprawidłowości. Lublin 2020. Kijas Z., Wyszyński.40 spojrzeń, Kraków 2021. Kołak J., Życie duchowe w codzienności, Wrocław 2015. Konecki K., Duchowość liturgii godzin „Studia Włocławskie” 14 (2012), s. 161-168. Migut B., Duchowość eucharystyczna jako duchowość komunii, „Roczniki Liturgiczno–Homiletyczne” 3 (59) (2012), s. 81-90. Misiurek J., Błogosławiony Stefan Kardynał Wyszyński, w: tenże, Polscy święci i błogosławieni (życie-duchowość-przesłanie), Częstochowa 2018, s. 609-612. Popławski J., Medytacja chrześcijańska w poznaniu i formacji duchowej człowieka, w : (red.) I. Kamiński; J. Kulwicka-Kamińska; J. Perszon, Duchowość Dalekiego Wschodu a chrześcijaństwo. Dialog czy konfrontacja?. t. VI. Toruń 2014, s. 13-31. Rastawicka A., Droga świętości Prymasa Wyszyńskiego, w: (red.) Czekalski R., Kardynał Stefan Wyszyński. Droga życia i posługi pasterskiej, Warszawa 2021, s. 623-635. Solecki R., Borda M., Duchowość chrześcijańska w procesie wychowania, Kraków 2018. Warso A., Ojciec, Pasterz i Prymas (Błogosławiony kard. Stefan Wyszyński, 1901-1981), Warszawa 2022. Wyszyński S, Z głębi duszy ( Kalendarzyk łaski), Wydawnictwo Soli Deo, Warszawa 2019. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Biały | |
Prowadzący grup: | Stanisław Biały | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1. ECTS - 30. godzin aktywne uczestnictwo w zajęciach. 1. ECTS - 25. godzin lektura materiału dydaktycznego. 1. ECTS - 25. godzin napisanie eseju (praca zaliczeniowa). |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Skrócony opis: |
Powiedzenie: „chcę wierzyć w Boga, po katolicki lub chcę żyć w przyjaźni z Chrystusem” oznacza: „chcę zatroszczyć się o swoje życie duchowe”. Tym zagadnieniem zajmuje się gałąź teologii zwana duchowością. Poznając teologię duchowości można, doświadczyć bogactwa, jakim jest osobowa relacja między Bogiem a człowiekiem. Ogólnouczelniany wykład: Duchowość - wybrane aspekty życia chrześcijańskiego od strony naukowej skupia się i rozważa kwestie związane z doświadczeniem spotkania człowieka z Bogiem. |
|
Pełny opis: |
Powiedzenie: „chcę żyć w przyjaźni z Chrystusem” oznacza: „chcę zatroszczyć się o życie duchowe”. Tym zagadnieniem zajmuje się gałąź teologii zwana duchowością. Poznając teologię duchowości można, doświadczyć bogactwa, jakim jest osobowa relacja między Bogiem a człowiekiem. Ogólnouczelniany wykład: Duchowość - wybrane aspekty życia chrześcijańskiego od strony naukowej skupia się i rozważa kwestie związane z doświadczeniem spotkania człowieka z Bogiem. Omówienie wybranych aspektów życia duchowego, jak sygnalizuje sam tytuł, dotyczy wszystkich wierzących, którzy nie mają na co dzień możliwości sięgania po poważną literaturę przedmiotu, a są spragnieni przystępnej wiedzy w trosce o osobisty rozwój życia duchowego. Podstawowym celem niniejszego wykładu jest próba czytelnej prezentacji wyselekcjonowanych zagadnień dotyczących życia duchowego opartego na cnotach teologalnych i moralnych, będącej źródłem duchowości chrześcijańskiej. Wykład ma stanowić pomoc w rozwijaniu duchowości dla wszystkich, zarówno duchownych jak i świeckich. Bowiem nie wystarczy być tylko pobożnym, lecz trzeba systematycznej pracy nad sobą, by być człowiekiem duchowym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Chmielewski M., Duchowość chrześcijańska na tle współczesnych koncepcji duchowości. Zarys problematyki, „Roczniki Teologiczne” 64(2017), z. 5, s. 159-179. 2. Solecki R., Borda M., Duchowość chrześcijańska w procesie wychowania, Kraków 2018. 3. J. Bramorski, Cnoty teologalne w życiu moralnym chrześcijanina, Studia Gdański XXIII (2008), s. 31-75. 4. J. Hadryś, Życie duchowe chrześcijanina w pytaniach i odpowiedzich, https://www.przewodnik-katolicki.pl/Archiwum/2003/Przewodnik-Katolicki-7-2003/Poradnik-duchowy/Zycie-duchowe-chrzescijanina-w-pytaniach-i-odpowiedziach (dostęp: 12.02.2025). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.