Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Botanika ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WB-BI-11-04
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Botanika ogólna
Jednostka: Wydział Biologii i Nauk o Środowisku
Grupy: Przedmioty dla I roku biologii I stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki biologiczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

BI1_W01, BI1_W04, BI1_U09, BI1_K01


Wymagania wstępne:

brak

Pełny opis:

W trakcie realizacji przedmiotu student zapoznaje się z wiedzą obejmującą podstawy botaniki ogólnej. Celem wykładu jest przedstawienie zagadnień dotyczących budowy komórki roślinnej, histologii, anatomii i morfologii organów roślin, rozmnażania płciowego i bezpłciowego poszczególnych grup roślin, cykli rozwojowych poszczególnych grup roślin, form ekologicznych roślin naczyniowych.

Na ćwiczeniach student poznaje budowę roślin na różnym poziomie organizacji poprzez wykonywanie preparatów, obserwacje mikroskopowe, opisywanie struktur.

Literatura:

Szweykowska A., Szweykowski J. 2013. Botanika. Morfologia. Tom I. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W. 1999. Botanika. Brasika, Szczecin

Woźny A., Ratajczak L., Wojtaszek P. 2006. Biologia komórki roślinnej. Struktura. Tom I. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Hejnowicz Z. 2020. Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty przedmiotowe z zakresu wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1. Student zna i rozumie specyfikę budowy komórki roślinnej, zna tkanki roślinne oraz morfologię i anatomię organów roślinnych; zna i rozumie powiązania między budową a funkcją w organizmach roślinnych; zna i rozumie przystosowania morfologiczne i anatomiczne roślin do życia w określonych warunkach środowiskowych.

Efekt przedmiotowy 2. Student zna i rozumie terminologię biologiczną z zakresu botaniki ogólnej oraz zna metody badawcze stosowane w botanice.

Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:

Efekt przedmiotowy 3. Student potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, a także wykonać zlecone zadania badawcze. Potrafi przygotować preparaty z materiału roślinnego oraz wykorzystując odpowiednie narzędzia potrafi zidentyfikować materiał roślinny na różnym poziomie organizacji.

Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:

Efekt przedmiotowy 4. Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z botaniki ogólnej.

Przedmiotowe efekty przedmiotowe przypisane do wykładów (1-2).

Przedmiotowe efekty przedmiotowe przypisane do laboratoriów (3-4).

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

Na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna i nie rozumie specyfiki budowy komórki roślinnej, nie zna tkanek roślinnych oraz morfologii i anatomii organów roślinnych; nie zna i nie rozumie powiązań między budową a funkcją w organizmach roślinnych; nie zna i nie rozumie przystosowań morfologicznych i anatomicznych roślin do życia w określonych warunkach środowiskowych. Student nie zna i nie rozumie terminologii biologicznej z zakresu botaniki ogólnej oraz nie zna metod badawczych stosowanych w botanice.

Na ocenę 3 (dst.): Student na poziomie podstawowym zna i rozumie specyfikę budowy komórki roślinnej, zna tkanki roślinne oraz morfologię i anatomię organów roślinnych; zna i rozumie powiązania między budową a funkcją w organizmach roślinnych; zna i rozumie przystosowania morfologiczne i anatomiczne roślin do życia w określonych warunkach środowiskowych. Student na poziomie podstawowym zna i rozumie terminologię biologiczną z zakresu botaniki ogólnej oraz zna metody badawcze stosowane w botanice.

Na ocenę 4 (db.): Student dobrze zna i rozumie specyfikę budowy komórki roślinnej, dobrze zna tkanki roślinne oraz morfologię i anatomię organów roślinnych; dobrze zna i rozumie powiązania między budową a funkcją w organizmach roślinnych; dobrze zna i rozumie przystosowania morfologiczne i anatomiczne roślin do życia w określonych warunkach środowiskowych. Student dobrze zna i rozumie terminologię biologiczną z zakresu botaniki ogólnej oraz dobrze zna metody badawcze stosowane w botanice.

Na ocenę 5 (bdb.): Student na bardzo dobrym poziomie zna i rozumie specyfikę budowy komórki roślinnej, bardzo dobrze zna tkanki roślinne oraz morfologię i anatomię organów roślinnych; bardzo dobrze zna i rozumie powiązania między budową a funkcją w organizmach roślinnych; bardzo dobrze zna i rozumie przystosowania morfologiczne i anatomiczne roślin do życia w określonych warunkach środowiskowych. Student bardzo dobrze zna i rozumie terminologię biologiczną z zakresu botaniki ogólnej oraz bardzo dobrze zna metody badawcze stosowane w botanice.

Umiejętności:

Na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi planować i organizować pracy indywidualnej oraz współdziałać i pracować w grupie, a także nie potrafi wykonać zleconego zadania badawczego. Nie potrafi przygotować preparatu z materiału roślinnego oraz nie potrafi wykorzystać odpowiednich narzędzi do identyfikacji materiału roślinnego na różnym poziomie jego organizacji.

Na ocenę 3 (dst.): student w stopniu podstawowym potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, a także w podstawowym zakresie wykonać zlecone zadania badawcze. W stopniu podstawowym potrafi przygotować preparaty z materiału roślinnego oraz wykorzystując odpowiednie narzędzia z trudem potrafi zidentyfikować materiał roślinny na różnym poziomie organizacji.

Na ocenę 4 (db.): student dobrze planuje i organizuje pracę indywidualną oraz współdziała i pracuje w grupie, a także dobrze wykonuje zlecone zadania badawcze. Dobrze radzi sobie z przygotowaniem preparatów z materiału roślinnego oraz dobrze identyfikuje materiał roślinny na różnym poziomie organizacji.

Na ocenę 5 (bdb.): student bardzo dobrze planuje i organizuje pracę indywidualną oraz współdziała i pracuje w grupie, a także bardzo dobrze wykonuje zlecone zadania badawcze. Z łatwością potrafi przygotować preparaty z materiału roślinnego oraz wykorzystując odpowiednie narzędzia bez trudu identyfikuje materiał roślinny na różnym poziomie organizacji.

Kompetencje społeczne:

Na ocenę 2 (ndst.): student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, nie dostrzega znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z botaniki ogólnej.

Na ocenę 3 (dst.): student w stopniu podstawowym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w stopniu podstawowym dostrzega znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z botaniki ogólnej.

Na ocenę 4 (db.): student w dobrym stopniu jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w dobrym stopniu dostrzega znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z botaniki ogólnej.

Na ocenę 5 (bdb.): student w bardzo dobrym stopniu jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w bardzo dobrym stopniu dostrzega znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z botaniki ogólnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Kloss
Prowadzący grup: Marek Kloss
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzaminacyjny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Kloss
Prowadzący grup: Marek Kloss
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]

Udział w wykładach - 30 godz., przygotowanie do egzaminu - 30 godz.; suma godzin - 60; [60 godz./30(25) godz. = ok. 2]. Liczba ECTS /wykład/: 2.

Udział w laboratoriach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń - 25 godz., konsultacje - 5 godz., przygotowanie do testów - 25 godz.; suma godzin - 85; [85 godz./30(25) godz. = ok. 3]. Liczba ECTS /ćwiczenia/: 3.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Łazarski
Prowadzący grup: Grzegorz Łazarski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS dla przedmiotu: 4 ECTS [1 ECTS=30h]


Udział w wykładach - 30 godz.

Przygotowanie do egzaminu - 30 godz.

Suma godzin - 60; [60 godz./30 godz. = 2].

Liczba ECTS /wykład/: 2.


Udział w laboratoriach - 30 godz.

Przygotowanie do ćwiczeń - 10 godz.

Konsultacje - 5 godz.

Przygotowanie do kolokwiów - 15 godz.

suma godzin - 60; [60 godz./30 godz. = 2

Liczba ECTS /ćwiczenia/: 2.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

W trakcie realizacji przedmiotu student poznaje budowę komórki roślinnej, tkanki roślinne, anatomię i morfologię organów roślin, rozmnażanie płciowe i bezpłciowe u poszczególnych grup roślin, cykle rozwojowe poszczególnych grup roślin, formy ekologiczne roślin naczyniowych.

Pełny opis:

W trakcie realizacji przedmiotu student zapoznaje się z wiedzą obejmującą podstawy botaniki ogólnej. Celem wykładu jest przedstawienie zagadnień dotyczących budowy komórki roślinnej, histologii, anatomii i morfologii organów roślin, rozmnażania płciowego i bezpłciowego poszczególnych grup roślin, cykli rozwojowych poszczególnych grup roślin, form ekologicznych roślin naczyniowych.

Na ćwiczeniach student poznaje budowę roślin na różnym poziomie organizacji poprzez wykonywanie preparatów, obserwacje mikroskopowe, opisywanie struktur.

Literatura:

Szweykowska A., Szweykowski J. 2013. Botanika. Morfologia. Tom I. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W. 1999. Botanika. Brasika, Szczecin

Woźny A., Ratajczak L., Wojtaszek P. 2006. Biologia komórki roślinnej. Struktura. Tom I. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Hejnowicz Z. 2020. Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)