Wprowadzenie do nauk biologicznych i metodologia biologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-11-21 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do nauk biologicznych i metodologia biologii |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty dla I roku biologii I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się : BI1_W04, BI1_U02, BI1_U04, BI1_K02 |
Wymagania wstępne: | Brak |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie przygotowanie słuchaczy do studiowania (w odróżnieniu od słuchania i wykonywania poleceń, co potrafią ze szkoły) nauk biologicznych, tj. KRYTYCZNEGO ROZUMIENIA czytanych tekstów i WYPOWIADANIA SIĘ w sposób spójny i poprawny. Zawiera również skrócone wprowadzenie do rozumowych podstaw metodyki badań przyrodniczych. W ramach zajęć poruszone zostaną między innymi następujące zagadnienia: • skąd się bierze wiedza? • skąd wiemy, czego jeszcze nie wiemy i czego można by poszukiwać? • czy kiedy w nauce trwa spór, to znaczy, że uczeni są głupi i nie dość, że się nie znają, to jeszcze nawet dogadać się nie potrafią? (model DNA Paulinga, twierdzenia Duesberga o AIDS etc.) • co to znaczy „naukowcy udowodnili”; kiedy można powiedzieć „dlatego, że”? • jak wygląda publikacja naukowa, jak działa publikowanie wyników badań, co znaczy peer review? • zawartość informacji w tekście (które wyrazy coś wnoszą, a które nic); zawartość informacji na rysunkach/wykresach (kiedy można łączyć punkty, a kiedy nie etc.); co znaczy self-explanatory • udowadnianie vs. obalanie twierdzeń w naukach przyrodniczych; falsyfikacjonizm; testowanie hipotez; konstrukcja hipotezy zerowej (dlaczego taka?) • różnica między tym, co się ZAOBSERWOWAŁO a tym, co się na tej podstawie WYWNIOSKOWAŁO • problem wnioskowania na podstawie niedostatecznych danych (występowanie nowotworów po awarii w Czernobylu; latarnia zawsze gaśnie, kiedy pod nią przechodzisz etc.) • problemy z pozornie poprawnym wnioskowaniem (bociany i noworodki; nowotwór szyjki macicy a HTZ; antykoncepcja hormonalna a nowotwory) • co to jest eksperyment (a co nie); rodzaje eksperymentów; czy tylko eksperyment nadaje się na źródło wiedzy? grupa kontrolna – jakie warunki musi spełniać? • podwójnie ślepe próby – dlaczego zadawać sobie tyle trudu? o wpływie tego, co się wie na uzyskiwane wyniki (biali i czarni studenci w próbach sprawnościowych; ocena maszynopisu; wpływ rubryki „płeć” na wynik testu; zadawane pytania a relacje świadków wypadku; „Siedem grzechów pamięci”) • pseudoreplikacja i jej unikanie • co to jest gatunek? czy jeden gatunek może zamienić się w inny? czy dinozaury wymarły? • skąd się wzięły podwójne, łacińskie nazwy organizmów? skąd się wzięła systematyka? dlaczego obecnie jest w niej taki bałagan? czy raz nadaną nazwę można zmieniać? • czy nazwy organizmów w językach narodowych mogą być poprawne lub nie? • żargon – co to jest, czy wolno go używać i kiedy? • łacina dla opornych – co znaczą rożne sp., ibidem, cf., leg., det., i.e., e.g., q.e.d. etc. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy: 1. Student rozumie (i nie przeraża go to), że współczesna wiedza biologiczna jest zbiorem najlepszych interpretacji uzyskanych dotychczas wyników i że możliwe jest, że wraz z uzyskiwaniem nowych danych nasza wiedza zmieni się, ponieważ dotychczasowe interpretacje okażą się błędne bądź niepełne. 2. Student rozumie różnicę pomiędzy obserwacją a jej interpretacją. 3. Student rozumie różnicę pomiędzy udowadnianiem a obalaniem hipotezy; wie czym jest falsyfikacjonizm i rozumie jego pozycję we współczesnej nauce. 4. Student rozumie, co dają (a czego nie dają) metody statystyczne stosowane w badaniach biologicznych; rozumie, co oznacza zdanie „naukowcy udowodnili”. 5. Student zdaje sobie sprawę z ograniczeń systematyki organizmów – problemów z definicją gatunku, arbitralnością wyższych jednostek systematycznych etc. 6. Student wie, skąd wziął się stosowany obecnie system nazewnictwa organizmów i jakie rządzą nim zasady. Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: 7. Student potrafi odróżnić od siebie publikację naukową (przeglądową lub materiałową), artykuł popularnonaukowy i wiadomość wygenerowaną przez dział PR jednostki badawczej. 8. Student potrafi odszukać oryginalną publikację na podstawie pomieszczonej w prasie czy innych środkach przekazu wiadomości o jakimś odkryciu naukowym. 9. Student nie traci głowy w sytuacji, gdy informacje z różnych źródeł zdają się przeczyć sobie nawzajem. 10. Student potrafi dostrzec przypadki nieuprawnionego wnioskowania (np. wnioskowania na podstawie niepełnych danych, pozornych związków etc.). Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji: 11. Student jest w stanie (i nie zawaha się) w razie potrzeby zadać właściwe pytanie prowadzącemu zajęcia lub autorowi publikacji; nie uważa zadawania uzasadnionych pytań za nietaktowne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: - obecność na zajęciach i czynne w nich uczestnictwo; określenie "czynne" oznacza w szczególności dołożenie starań, by na pytania zadawane przez prowadzącego odpowiadać coś więcej niż "nie wiem". Dopuszczalne są dwie nieobecności z dowolnej przyczyny. UWAGA! To nie znaczy, że można mieć dwie nieobecności nieusprawiedliwione i dowolną liczbę wytłumaczonych zaświadczeniami lekarskimi. To znaczy DWIE I JUŻ. W przypadku osób, które mają prawdziwe problemy zdrowotne prowadzący zajęcia będzie podejmował decyzje w porozumieniu z władzami dziekańskimi. - przygotowanie i zaprezentowanie (w zespole) krótkiego, krytycznego przedstawienia jakiegoś nowego, interesującego odkrycia w dziedzinie nauk biologicznych; decyzję o tym, co uznać za interesujące, podejmuje zespół samodzielnie, co dokładnie oznacza "nowe" to w każdym konkretnym przypadku weryfikowane będzie przez prowadzącego zajęcia. - zaliczenie sprawdzianu lub sprawdzianów (krótkich, pisemnych, wyłącznie z treści zajęć) - tj. uzyskanie z każdego z nich ponad połowy możliwych do zdobycia punktów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Fuszara | |
Prowadzący grup: | Maciej Fuszara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w zajęciach - 30 h Przygotowanie zadania domowego - 15 h Przygotowanie do sprawdzianu/sprawdzianów - 10 h SUMA GODZIN: 55 Liczba ECTS: 55 h : 30(25) h = 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Fuszara | |
Prowadzący grup: | Maciej Fuszara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w zajęciach - 30 h Przygotowanie zadania domowego - 15 h Przygotowanie do sprawdzianu/sprawdzianów - 10 h SUMA GODZIN: 55 Liczba ECTS: 55 h : 30(25) h = 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.