Ekologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-12-24 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Ekologia ogólna |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty dla I roku biologii I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty uczenia się: BI1_W04, BI1_W06, |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z zakresem zainteresowań ekologii i metodami badań stosowanymi w różnych dziedzinach ekologii. Zakres treści obejmuje podstawowe zagadnienia ekologii ogólnej, w tym zależności pomiędzy organizmami oraz organizmami i środowiskiem, zachodzące na różnych poziomach organizacji biologicznej, procesy ekologiczne, krążenie materii i bilans energetyczny ekosystemów i biosfery. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z zakresem zainteresowań ekologii i metodami badań stosowanymi w różnych dziedzinach ekologii. Zakres treści obejmuje podstawowe zagadnienia ekologii ogólnej, w tym (i) czynniki kształtujące warunki życia a Ziemi, (ii) strategie metaboliczne organizmów, (iii) cykle biogeochemiczne, (iv) funkcjonowanie wybranych biomów i ekosystemów, (v) czynniki wpływające na różnorodność życia w skali globalnej i lokalnej, (vi) oddziaływania międzygatunkowe, (vii) zjawiska zachodzące w populacjach |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Obszar wiedzy: 1 - absolwent w zaawansowanym stopniu zna i rozumie wybrane fakty, obiekty i złożone uwarunkowania w ekologii, rozumie podstawowe zjawiska i procesy ekologiczne 2 - absolwent w zaawansowanym stopniu zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu ekologii niezbędne dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych oraz zna powiązania ekologii z innymi dyscyplinami przyrodniczymi 3 - absolwent w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe kategorie pojęciowe i terminologię ekologiczną oraz ma znajomość rozwoju ekologii i stosowanych w niej metod badawczych 4 - absolwent zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze stosowane w ekologii na poziomie umożliwiającym ich wykorzystanie do analizy zjawisk przyrodniczych 5 - absolwent zna związki między osiągnięciami ekologii a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej Obszar umiejętności: 6 - absolwent potrafi właściwie dobierać źródła informacji na tematy związane z ekologią ogólną, czyta ze zrozumieniem teksty naukowe z zakresu ekologii ogólnej, oraz samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się Obszar kompetencji społecznych: 7 - absolwent jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych ekologią ogólną w związku z wykonywaniem zawodu Opis ECTS: Wykład - aktywność na platformie e-learningowej – 30 godz. Udział w ćwiczeniach – 30 godz. Konsultacje - 5 godz. Przygotowanie do ćwiczeń/wykonanie samodzielnych obserwacji/poszukiwań w literaturze/napisanie referatu – 15 godz. Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń – 20 godz. Przygotowanie do egzaminu - 20 godz. SUMA GODZIN: 120 LICZBA ECTS: 120 godzin / 30(25) godz. ≈ 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
(tylko po angielsku) Assessment criteria: Knowledge grade 2: the student does not know the basic ecological concepts and terms; cannot list and explain the basic ecological phenomena and processes; has no knowledge of general ecology and/or its relations to the other branches of biology; cannot list the applications of ecological achievements in socio-economic life grade 3: the student has a limited knowledge of the basic ecological phenomena and processes; has very narrow knowledge of the topics of general ecology; has a poorly structured knowledge of ecological concepts and terms and basic techniques and methods of research in general ecology grade 4: the student has full knowledge of the basic ecological phenomena and processes; has a well-grounded knowledge of general ecology; correctly explains most basic ecological phenomena and processes, discusses the relationship between them, and also their significance for life on Earth; lists and correctly explains most of the basic techniques and research methods in ecology, can assign methods to simple research tasks; discusses applications of ecological achievements in socio-economic life, critically discusses the possibilities of applying ecological knowledge in managing the natural environment grade 5: the student has full knowledge of the basic ecological phenomena and processes; has a well-grounded knowledge of the basic topics of general ecology and its links with other fields of biology; has complete knowledge of ecological phenomena and processes that he discusses referring to knowledge from other fields of biology; lists and explains the basic techniques and research methods used in ecology, and correctly selects the methods and techniques needed to solve simple research tasks; has complete knowledge of the most important uses of ecological knowledge in socio-economic life Skills grade 2: the students is unable to list and explain basic scientific techniques and methods used in general ecology; cannot find sources of reliable information on ecology; cannot properly present the content of simple texts in ecology; does not show progress in gaining knowledge of ecology grade 3: the student is able to discuss in a limited way the applications of ecological research in socio-economic life; only refers the content of simple texts in ecology without referring to his/her own thoughts on a given topic; is able to find, often with errors, only the most easily accessible sources of information without giving them a critical evaluation; he/she gains the knowledge passively without showing any deeper involvement grade 4: the student is able to effectively analyze, summarize and present simple texts on general ecology, critically discusses some of the topics presented in the texts; carefully selects sources of scientific information, guided by the critical evaluation of their content grade 5: the student is able to effectively analyze, summarize and present simple scientific texts in general ecology, critically discusses the issues presented in these papers, and at times he/she also proposes original solutions to the problems presented in these works; looks for expert scientific sources, including electronic publications, webpages of research institutions and teams, etc.; while deepening her/his knowledge she/he goes beyond the subject matter of the classes Competences grade 2: the student does not show any involvement in the course grade 3: the student only in a limited way deepens and updates his/her knowledge; only occasionally participates in discussions, formulates his/her own statements and constructive critical comments; only infrequently reaches popular science magazines and professional electronic sources grade 4: the student demonstrates an active interest in the subject, raises questions, seeks answers for them; often takes an active part in discussions, makes her/his own speeches, and constructs critical remarks; often reads popular science magazines and professional electronic sources grade 5: the student demonstrates an active interest in the subject, raises questions, seeks answers for them; regularly takes an active part in discussions, makes her/his own speeches, and constructs critical remarks; regularly reads popular science magazines and professional electronic sources Subjects to evaluation: Lectures: - written exam (single-choice tests plus 4 questions needing to be completed with missing information). At least 50.1% of correct answers are required to pass the exam - taking the final exam is conditional on completion of the classes in ecology Classes: - activity during classes (completion of the tasks received) - final test (written); to pass the test it is necessary to obtain the usual 50% plus one point |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się praktyk w ramach tego przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Matyjasiak | |
Prowadzący grup: | Piotr Matyjasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z zakresem zainteresowań ekologii i metodami badań stosowanymi w różnych dziedzinach ekologii. Zakres treści obejmuje podstawowe zagadnienia ekologii ogólnej, w tym zależności pomiędzy organizmami oraz organizmami i środowiskiem, zachodzące na różnych poziomach organizacji biologicznej, procesy ekologiczne, krążenie materii i bilans energetyczny ekosystemów i biosfery. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z zakresem zainteresowań ekologii i metodami badań stosowanymi w różnych dziedzinach ekologii. Zakres treści obejmuje podstawowe zagadnienia ekologii ogólnej, w tym (i) czynniki kształtujące warunki życia a Ziemi, (ii) strategie metaboliczne organizmów, (iii) cykle biogeochemiczne, (iv) funkcjonowanie wybranych biomów i ekosystemów, (v) czynniki wpływające na różnorodność życia w skali globalnej i lokalnej, (vi) oddziaływania międzygatunkowe, (vii) zjawiska zachodzące w populacjach |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Krebs Ch.J. Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN Warszawa 2011. Spalik K. (red.) Biologia część 3. Akademia WSiP (kształcenie w zakresie rozszerzonym), WSiP Warszawa 2004 (rozdziały 1-5). Weiner J. Życie i ewolucja biosfery wyd. II., PWN Warszawa 2008 lub późniejsze. Literatura uzupełniająca: Błaszczyk M.K. (2010) Mikrobiologia środowisk. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Cowie J. (2009) Zmiany klimatyczne. Przyczyny, przebieg i skutki dla człowieka. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Kump L.R., Kasting J.F., Crane R.G. (2010) The Earth system. Prentice Hall Kunicki-Goldfinger W.J.H. (2005) Życie bakterii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników wyd. V., PWN Warszawa 2014 lub późniejsze. Mackenzie A, Ball AS, Virdee SR. Ekologia. Krótkie wykłady. PWN Warszawa 2007 lub późniejsze. Stawicka J, Szymczak-Piątek M, Wieczorek J. Wybrane zagadnienia ekologiczne. Wyd. SGGW 2010. Strzałko J, Mossor-Pietraszewska T. (red.) Kompendium wiedzy o ekologii. PWN Warszawa 2006. Czasopisma obejmujące zagadnienia ekologiczne: Wiadomości Ekologiczne, Chrońmy Przyrodę Ojczystą, Kosmos, Świat Nauki, Wiedza i Życie, Wszechświat |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Matyjasiak | |
Prowadzący grup: | Piotr Matyjasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z zakresem zainteresowań ekologii i metodami badań stosowanymi w różnych dziedzinach ekologii. Zakres treści obejmuje podstawowe zagadnienia ekologii ogólnej, w tym zależności pomiędzy organizmami oraz organizmami i środowiskiem, zachodzące na różnych poziomach organizacji biologicznej, procesy ekologiczne, krążenie materii i bilans energetyczny ekosystemów i biosfery. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z zakresem zainteresowań ekologii i metodami badań stosowanymi w różnych dziedzinach ekologii. Zakres treści obejmuje podstawowe zagadnienia ekologii ogólnej, w tym (i) czynniki kształtujące warunki życia a Ziemi, (ii) strategie metaboliczne organizmów, (iii) cykle biogeochemiczne, (iv) funkcjonowanie wybranych biomów i ekosystemów, (v) czynniki wpływające na różnorodność życia w skali globalnej i lokalnej, (vi) oddziaływania międzygatunkowe, (vii) zjawiska zachodzące w populacjach |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Krebs Ch.J. Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN Warszawa 2011. Spalik K. (red.) Biologia część 3. Akademia WSiP (kształcenie w zakresie rozszerzonym), WSiP Warszawa 2004 (rozdziały 1-5). Weiner J. Życie i ewolucja biosfery wyd. II., PWN Warszawa 2008 lub późniejsze. Literatura uzupełniająca: Błaszczyk M.K. (2010) Mikrobiologia środowisk. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Cowie J. (2009) Zmiany klimatyczne. Przyczyny, przebieg i skutki dla człowieka. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Kump L.R., Kasting J.F., Crane R.G. (2010) The Earth system. Prentice Hall Kunicki-Goldfinger W.J.H. (2005) Życie bakterii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników wyd. V., PWN Warszawa 2014 lub późniejsze. Mackenzie A, Ball AS, Virdee SR. Ekologia. Krótkie wykłady. PWN Warszawa 2007 lub późniejsze. Stawicka J, Szymczak-Piątek M, Wieczorek J. Wybrane zagadnienia ekologiczne. Wyd. SGGW 2010. Strzałko J, Mossor-Pietraszewska T. (red.) Kompendium wiedzy o ekologii. PWN Warszawa 2006. Czasopisma obejmujące zagadnienia ekologiczne: Wiadomości Ekologiczne, Chrońmy Przyrodę Ojczystą, Kosmos, Świat Nauki, Wiedza i Życie, Wszechświat |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Matyjasiak | |
Prowadzący grup: | Piotr Matyjasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z zakresem zainteresowań ekologii i metodami badań stosowanymi w różnych dziedzinach ekologii. Zakres treści obejmuje podstawowe zagadnienia ekologii ogólnej, w tym zależności pomiędzy organizmami oraz organizmami i środowiskiem, zachodzące na różnych poziomach organizacji biologicznej, procesy ekologiczne, krążenie materii i bilans energetyczny ekosystemów i biosfery. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z zakresem zainteresowań ekologii i metodami badań stosowanymi w różnych dziedzinach ekologii. Zakres treści obejmuje podstawowe zagadnienia ekologii ogólnej, w tym (i) czynniki kształtujące warunki życia a Ziemi, (ii) strategie metaboliczne organizmów, (iii) cykle biogeochemiczne, (iv) funkcjonowanie wybranych biomów i ekosystemów, (v) czynniki wpływające na różnorodność życia w skali globalnej i lokalnej, (vi) oddziaływania międzygatunkowe, (vii) zjawiska zachodzące w populacjach |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Krebs Ch.J. Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN Warszawa 2011. Spalik K. (red.) Biologia część 3. Akademia WSiP (kształcenie w zakresie rozszerzonym), WSiP Warszawa 2004 (rozdziały 1-5). Weiner J. Życie i ewolucja biosfery wyd. II., PWN Warszawa 2008 lub późniejsze. Literatura uzupełniająca: Błaszczyk M.K. (2010) Mikrobiologia środowisk. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Cowie J. (2009) Zmiany klimatyczne. Przyczyny, przebieg i skutki dla człowieka. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Kump L.R., Kasting J.F., Crane R.G. (2010) The Earth system. Prentice Hall Kunicki-Goldfinger W.J.H. (2005) Życie bakterii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników wyd. V., PWN Warszawa 2014 lub późniejsze. Mackenzie A, Ball AS, Virdee SR. Ekologia. Krótkie wykłady. PWN Warszawa 2007 lub późniejsze. Stawicka J, Szymczak-Piątek M, Wieczorek J. Wybrane zagadnienia ekologiczne. Wyd. SGGW 2010. Strzałko J, Mossor-Pietraszewska T. (red.) Kompendium wiedzy o ekologii. PWN Warszawa 2006. Czasopisma obejmujące zagadnienia ekologiczne: Wiadomości Ekologiczne, Chrońmy Przyrodę Ojczystą, Kosmos, Świat Nauki, Wiedza i Życie, Wszechświat |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.